۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۶۷۸۵۴
مرکز پدافند غیرعامل حوزه های علمیه، با حضور رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و مدیر حوزه‌های علمیه کشور در شهر مقدس قم افتتاح شد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور، در مراسمی با حضور سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور و جمعی از مدیران این دو نهاد، دفتر پدافند غیرعامل حوزه های علمیه در شهر مقدس قم افتتاح شد.

سردار غلامرضا جلالی در این مراسم با بیان اینکه تا قبل از تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور، برنامه جامعی در زمینه دفاع در بخش غیرنظامی کشور وجود نداشت، گفت: اهمیت دفاع غیرنظامی وقتی بیشتر می شود که بدانیم با تغییر راهبرد جنگ‌های امروز، مردم و زیرساخت ها به عنوان محور جنگ‌ها در راهبردهای جنگهای نوین در نظر گرفته می شوند.

اهمیت حفاظت از مردم و دارایی‌های حیاتی

وی ادامه داد: همین امر سبب شده تا حفاظت از مردم و دارایی‌هایشان و تداوم کارکردهای زیرساخت های حساس، حیاتی و مهم به عنوان رکن اساسی در دفاع غیرعامل اهمیت یابد. 
رئیس سازمان  با بیان اینکه امروز کشورهای متجاوز و مستکبر با هدف قرار دادن زیرساخت های حیاتی که تامین کننده نیازهای اساسی مردم است به دنبال ناتوان کردن دولتها هستند تا زمینه ناامیدی، نارضایتی و ... فراهم شود. این جنگ امروز به عنوان نوع جدیدی از نبرد تحت عنوان جنگ هیبریدی یا ترکیبی شناخته می‌شود.

سردار جلالی با اشاره به اهمیت حفاظت از مردم به عنوان یکی از مهمترین جنبه‌های دفاع متذکر شد: پدافند مردم‌محور بر این دیدگاه استوار است که قدرت و اقتدار اساساً از درون و متن جامعه تولید می‌شود و مردم یکی از منبع اصلی قدرت ملی کشور هستند.

تهدیدات سایبری جبهه جدیدی از جنگ را گشوده است

سردار جلالی با بیان اینکه تهدیدات سایبری جبهه جدیدی از جنگ را پیش روی کشورهای جهان قرار داده است، تصریح کرد: هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی از طریق حملات سایبری از جمله این جبهه های جدید است از همین رو به ‌منظور حفظِ آرامش جامعه در شرایط اضطراری، صیانت و حفاظت از مال مردم و اداره و سازماندهی جهت تسهیل در مدیریت‌بحران و کاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از وقوع تهدیدات نوین و اقدامات خصمانه دشمن در شرایط اضطراری، باید اجرای نظاماتی در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، نظام عملیاتی پدافند مردم‌محور توسط سازمان پدافند غیرعامل کشور تدوین، تصویب و ابلاغ شد تا همه دستگاه‌ها و نهادها بر نقش و وظایف خود در این زمینه آگاه باشند. 

اهمیت و نقش حوزه‌های علمیه در پدافند مردم محور

سردار جلالی با اشاره به اهمیت و نقش حوزه‌های علمیه در پدافند مردم محور خاطرنشان کرد: کارکردهای حوزه‌های علمیه تنها آموزشی نیست بلکه نقش اساسی در مقابله با تهدیدات به ویژه در حوزه های اجتماعی دارند. در مسائل اجتماعی، موضوع تاب‌آوری اجتماعی و تعاون اجتماعی از جمله بخشهایی است که حوزه های علمیه می توانند با معرفی الگوی اسلامی نقش راهنما را برای جامعه ایفا کند.

 رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به همه‌گیری کرونا در کشور، یادآور شد: این پاندمی، اهمیت تهدیدات زیستی را بیش از پیش نشان داد. یکی از موضوعات مهم در مقابله با این ویروس منحوس، بحث رعایت بهداشت فردی و تغییر سبک زندگی است. در این زمینه الگوی سبک زندگی ایرانی- اسلامی که منطبق بر آموزه‌های دینی ماست می تواند بسیار راهگشا عمل کند تا بتوانیم مدیریت جامع و کاملی برای این تهدید زیستی و تهدیدات مشابه آن اعمال کنیم.  

امضای اساسنامه شورای راهبری و دفتر پدافند غیرعامل حوزه های علمیه

در حاشیه این دیدار، همچنین اساسنامه شورای راهبری و دفتر پدافند غیرعامل حوزه های علمیه به امضای سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور رسید.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر