در بحث موتورهای برقی مذاکراتی با شرکتهای سازنده انجام و پیشنهاد دادیم که اگر این موتورها یک اتاقک داشته باشند جنبه ایمنی بالاتری داشته و آلودگی هوا هم از سوی موتورسیکلتها برطرف شود.
به گزارش پایداری ملی به نقل از روابط عمومی وزارت نیرو، در این نشست "علیرضا زاکانی" شهردار تهران، اعمال مدیریت بهینه مصرف در حوزه روشنایی معابر شهری، فضاهای سبز و ساختمانهای اداری با بهرهگیری از سامانههای نوین روشنایی و لامپهای فوق کم مصرف را پراهمیت خواند و گفت: آرمان بلند ما در این بخش این است که بتوانیم گاز را از تهران حذف کنیم و شهر بر مدار برق اداره شود.
شهردار تهران با بیان اینکه برای اجرای برنامهها، هیئت مشترکی را تشکیل میدهیم تا تفاهمنامهای منعقد و مسائل را تعیین تکلیف کنیم، گفت: در خصوص هوشمندسازی و ایجاد زمینه بهرهمندی از امکانات سوختهای غیر فسیلی نیز ظرفیتهای گستردهای در تهران وجود دارد.
وی ادامه داد: در این زمینه اولین قرارداد را برای خرید 50 اتوبوس برقی برای استفاده در خیابان جمهوری را بستیم، همچنین باید در خصوص وضعیت اتوبوس در تهران بعد از جبران مافات فعلی و نوسازی و بازسازی اتوبوسها به سمت اتوبوسهای برقی و یا خودروهای هیبریدی در شهر برویم.
زاکانی اضافه کرد: در بحث موتورهای برقی مذاکراتی با شرکتهای سازنده انجام و پیشنهاد دادیم که اگر این موتورها یک اتاقک داشته باشند جنبه ایمنی بالاتری داشته و آلودگی هوا هم از سوی موتورسیکلتها برطرف شود.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر بین 3 تا 4 میلیون موتورسیکلت در شهر وجود دارد که کارگروهی تشکیل دادیم تا هم هویت موتور با صاحبش مشخص و هم با سیستم کنترل عبور، تبدیل موتورهای کاربراتوری به برقی را دنبال کنیم.
زاکانی بیان کرد: این کارگروه مستمر باشد تا صرفهجویی ایمنی و توجه به مسائل زیست محیطی را باهم داشته باشیم. تیم مشترک با معاونتهای مختلف به صورت دوره ای جلسه و پیوستهای کارشناسی داشته باشند تا با عملیاتی کردن آن بتوان چهره شهر را تغییر داد.
آمادگی توانیر برای همکاری در زیباسازی و کاهش مصرف انرژی پایتخت
"محمدحسن متولی زاده" مدیرعامل شرکت توانیر نیز در این خصوص گفت: اقدامات ما در این حوزه باعث میشود هم شهر زیبا شود و هم مصرف انرژی کاهش پیدا کند و اگر شهرداری تهران وارد این عرصه شود الگوی سایر شهرها خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توانیر افزود: بحث شبکههای فرسوده در هسته مرکزی شهر تهران بسیار مهم است و در بخش زمین و امکانات در این موضوع فرصتهای خوبی داریم که باید همکاری فی مابین انجام شود.
متولی زاده همچنین خاطرنشان کرد: همچنین یکی از مهمترین موارد آلاینده مربوط به مجموعههای متحرک از جمله موتورسیکلت است که باید شرایط استفاده از موتورهای برقی را فراهم کنیم و این یک فرصت مناسب است.
در این نشست "آرش کردی"، مدیرعامل شرکت برق منطقهای تهران نیز درباره وضعیت برخی از پستهای داخل تهران گفت: در مناطق کریمخان و پونک پستهای فرسوده و قدیمی داریم و باید زمینهای فراهم شود تا هیئت مشترکی بین شهرداری و صنعت برق برای مشخص شدن وضعیت این زمینها که بعضا میتواند کاربری تجاری هم داشته باشد تشکیل و یک تفاهم و قرارداد انجام شود.
کردی با بیان اینکه خطوط هوایی موجود در تهران دارای حریم هستند، خاطرنشان کرد: به دلیل مسائل زیست محیطی و مبلمان شهری، شهرداری تقاضای جابجایی آنها را دارد.
وی افزود: در واقع بحث آزادسازی حرایم در این خطوط مطرح است و مناطق مشترکی داریم که جای کار دارد.
در ادامه این نشست، سرپرست شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ نیز با بیان اینکه بر اساس پیشبینیهای انجام شده، مصرف برق 5 هزار و 500 مگاواتی در انتظار شهر تهران است، گفت: با بهرهگیری از تمامی توان فنی متخصصان خود در تلاشیم تا با اعمال مدیریت مصرف 1000 مگاواتی مانع از بروز مشکلات برای شهروندان تهرانی شویم.
"کامبیز ناظریان" افزود: 370 هزار شعله چراغ و 10 هزار کیلومتر مسیر روشنایی در شهر داریم و با برنامهریزی که انجام شده است تا پایان سال آینده 70 هزار شعله لامپ معابر شهری تهران با لامپهای فوق کم مصرف جایگزین خواهد شد تا ضمن زیباسازی هرچه بیشتر فضای شهر و کاهش هزینههای فنی این بخش، صرفهجویی قابل ملاحظهای را نیز در حوزه روشنایی معابر پایتخت شاهد باشیم.