۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۶۷۱۳
هر چند در جامعه اسلامی واژگان “فتنه و بصیرت” و مناسبات فی مابین آن همواره مورد توجه بوده اند، اما در چند سال اخیر و بعد از بروز فتنه ی انتخابات ۸۸ در کشور و ریزش قابل توجه برخی چهره های باسابقه در شکل های مختلف، اهمیت دستیابی به بصیرت برای مواجهه با فتنه های احتمالی بیش از پیش عیان گردید.
در تاریخ ۲۳ خرداد ۸۸ و بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، عده ای روبان سیاه اغتشاشات را بریدند و برای نابودی ارزش های اسلام و انقلاب، نقشه ی شوم بیگانگان را دنبال کردند و ضمن شکستن حریم قانون مامور به انجام کارهایی شدند که ارزش های دینی و امنیت ملی را نشانه رفته بود. هر چند در نهم دی ماه همان سال مردم با ولایت مداری و بصیرت مثال زدنی پاسخ مناسبی به فتنه گران دادند ولی در این میان عواملی همچون خباثت دشمن، ناتوانی عده ای از خواص در دشمن شناسی و تحلیل مسائل و فقدان بصیرت بسیار به چشم آمد. لذا گروهی که بعضاً جزو سابقون بودند، در دام فتنه گران افتادند و تا آنجا که توانستند رفتار خود را با خواست آن ها تنظیم کردند و عده ی دیگری که به اندازه گروه اول گنهکارند، در میان ساکتین فتنه قرار گرفتند.

بصیرت، صرف دانایی نیست، بلکه هوشیاری کامل و دید درونی است که انسان را در ظلمت فتنه ها به سمت سعادت هدایت می نماید. داشتن بصیرت و آگاهی لازم در دوران فتنه به عنوان شاخص جدا کننده حق از باطل و راه از بی راهه است. لذا برای نیل به بصیرت فرد می بایست در طول زمان ضمن دریافت بینش و حکمت در رفتار خود ممارست نماید و یک سری موانع شخصی که در خود انسان برای نیل به بصیرت وجود دارد را از میان برداشته و آماده مواجهه با رخدادهای پیش بینی نشده باشد. تا از این طریق بتواند دین و دنیای خود را حفظ نماید.

 

بر این اساس برخی از مهمترین موانع فردی بصیرت که بشر را به وادی گمراهی می کشاند و از قدرت تحلیل صحیح جدا می سازد عبارتند از:

۱- تکبر و غرور: کبر حجاب ضخیمی است که در برابر دیده‌ی عقل انسان پدید می‌آید و موجب می شود فرد نتواند حقایق را آنچنان که هست دریابد و درست ارزیابی کند. حب ذات اگر به صورت خود محوری در آید، انسان سعی می کند همه چیز را درخویش خلاصه کند. در این حالات پرده عجیبی برعقل انسان فرو می افتد به صورتی که تمام ارزش ها را در خود خلاصه می کند و از درک حقایق عاجز می ماند. به همین دلیل نخستین گام در مسیر تهذیب نفس و نیل به بصیرت پایین آمدن از مرکب کبر و غرور است.

 

۲- خود محوری: یکی از موانع فردی بصیرت خود محوری است. یعنی حالتی که فرد خود را پیشوای خود قرار می دهد، ملاک و معیار خودش می شود، به نصایح توجهی نمی کند، پیوسته در درون به شبهات و شهوات عمل مى‏کند، لذا در این حالت خدا را نمی بیند، حقی را نمی شناشد و دیگر بصیرتی نیست که بخواهد راه راست را ببیند و در آن گام بردارد.

 

۳- سطحی نگری: یک نکته بسیار مهمّ اجتماعى و سیاسى وجود دارد که فتنه گران و سود جویان، ماهیّت خود را در چهره حق به جانب، پنهان مى‏دارند تا مردم را به دنبال خود بکشند؛ این قانون و قاعده‏اى است براى تمام اعصار و قرون؛ به همین دلیل طرفداران حق باید همیشه با دقّت و هشیارى به حوادث نگاه کنند، مبادا فریب چهره‏هاى حق به جانب دروغین را بخورند و غافلگیر شوند. هرگونه سطحى نگرى و حسن ظنّ بی ‏دلیل در این گونه موارد، جز زیان و خسران به بار نمی آورد.

 

۴- شخصیت زدگی: مقام معظم رهبری در این رابطه می فرماید: «با چهره ها نمی شود حق را تشخیص داد. یک چهره ى موجه، محترم است، مورد قبول است، مورد تکریم است؛ اما او نمی تواند شاخص حق باشد. گاهى چهره ى موجهى مثل بعضى از صحابه ى پیغمبر راه را عوضى می روند، اشتباه می کنند. باید حق را شناخت، باید راه را تشخیص داد تا بفهمیم این شخص حق است یا باطل. هر که از این راه رفت، حق است؛ هر که از راه حق نرفت، مردود است.»

 

۵- حب دنیا، هواپرستی و آرزوهای دور و دراز: این موارد از مهمترین موانع شخصی در دستیابی انسان به بصیرت است. امام علی(ع) آغازگر فتنه ها را هواپرستی دانسته و می فرمایند: «ای مردم همانا بر شما از دو چیز می ترسم: هواپرستی و آرزوهای طولانی.» همچنین در فرازی دیگر از کلام ایشان می خوانیم: «به راستى که دنیا، منتهاى دید کوردلان است، و ما وراى آن، چیزى نمی بینند، در حالى که شخص بصیر و روشن ضمیر، دیدش در آن نفوذ می کند و از آن می گذرد، و می داند که سراى جاویدان وراى آن است. از این رو، شخص بصیر و بینا، آماده کوچ کردن از دنیاست، حال آن که، کوردلِ اعمى، چشمش را به آن دوخته و به سوى آن حرکت می کند، ولى انسان بصیر و بینا از آن، زاد و توشه برمی گیرد.»

 

۶- جهل و غفلت: بنا به تعبیر مقام معظم رهبری فتنه یعنى کسانى شعارهاى حق را با محتواى صددرصد باطل براى فریب دادن مردم مطرح نمایند. در این حالت جهل و غفلت مانع بروز بصیرت و سبب تشخیص ناصحیح می گردد. زیرا آن کس که بدون آگاهی به انجام دادن کار پردازد همچون کسی است که از بی راهه می رود و چنین کسی هر قدر جلوتر می رود از منزل مقصود فاصله بیشتری می گیرد ولی آنکس که از روی آگاهی عمل می کند، همچون رهروی است که در جاده ی روشن گام بر می دارد وبه زودی به مقصد می رسد.

 

سخن پایانی اینکه بصیرت در حوزه سیاسی در دو مقام معرفتی و رفتار سیاسی قابل طرح است؛ درمقام معرفتی به این مفهوم است که معیارها را بشناسیم و درهنگام امتزاج جبهه حق و باطل متحیر نمانیم. و بصیرت سیاسی در مقام رفتاری، التزام عملی به اصول و پرهیز از لغزش و انحراف است. بنا به تعبیر مقام معظم رهبری، عنصر بصیرت(بیداری) در کنار عنصر صبر(پایداری) به عنوان رمز پیروزی انقلاب اسلامی و ضامن حراست از آن در برابر هجمه های سخت و نرم دشمنان علی الخصوص در دوران فتنه های اجتماعی تلقی می گردد که فقدان یکی از این دو می تواند موجب سقوط جامعه و تحمیل خسارات فراوان گردد. لذا ضرورت دارد گروه های مختلفی سیاسی – اجتماعی و آحاد مختلف مردم با شناخت موانع فردی بصیرت و رفع آن ها ضمن دستیابی به آگاهی و روشنی ضمیر با صبر و مجاهدت آماده مواجهه با فتنه ها و اخذ تصمیمات صحیح در زمان بروز طوفان ها باشند. سه شاخص بصیرت، اخلاص و عمل به هنگام و به اندازه باید سرلوحه ی عمل تمامی آحاد جامعه انقلابی قرار گیرد.

الف
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر