۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۶۵۶۴
جنگ نرم دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران
آیت‌الله کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در قرن 21 دین حرف نخست را می زند از این رو قرن 21 با توجه به اهمیت علم و دین، عصرآمیختگی علم و ایمان است.
آیت‌الله "عباس کعبی" عضو مجلس خبرگان رهبری در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری که در سالن ولایت ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد ضمن تقدیر از تلاش‌های سپاه پاسداران جهت حفظ و حراست از آرمانهای انقلاب اسلامی و هم چنین تقدیر از زحمات پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق(ع) گفت: یکی از ویژگی‌های برجسته پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق(ع) که به عنوان مرجع و منبع علمی نیروهای متدین و انقلابی در کشور و حتی جهان تلقی می شود این است که این پژوهشکده تحت اشراف حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه و دقت نظر بزرگانی چون آیت‌الله میانجی، آیت‌الله طاهری خرم آبادی، آیت‌الله فاکر و شهید محلاتی فعالیت خود را آغاز کرده که این تضمینی بر جهت پژوهش‌های انجام گرفته است و پژوهشگران با خیال آسوده می‌توانند از فرآورده‌های این پژوهشکده استفاده کنند چون آثار تولیدی پژوهشکده امام صادق(ع) از رسالت برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه در مورد تدوین علوم باید مرحله‌ای پیش برویم افزود: مرحله نخست تولید علم است، اما مهمتر از آن مرحله توزیع علم است و حتی مهمتراز مرحله توزیع علم مرحله مصرف علم است یعنی اینکه علم درعقل و عاطفه مردم تاثیر بگذارد و به سبک زندگی و فرهنگ تبدیل شود.

آیت‌الله کعبی ادامه داد: یکی از آسیب‌های حوزه علم در 35 سال اخیر این بود که درعرصه تولید علوم اسلامی تولید علم داشتیم اما آنگونه که باید آن‌را پالایش، توزیع و یا مصرف نکردیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: چگونه می‌شود که یک لوح فشرده طنز در سوپر مارکت‌ها مثل مایحتاج ضروری مردم توزیع می‌شود و همه آن‌را مصرف می‌کنند اما تیراژ محصولات علمی ما از 2 یا 3 هزار و در بهترین حالت از 10هزار نسخه فراتر نمی‌رود.

وی با بیان اینکه باید تولید، پالایش، توزیع و مصرف علم را در کشور آسیب شناسی کنیم خاطرنشان کرد: پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق(ع) تا کنون750کتاب و670 متن علمی تولید کرده ولی اگر میان بسیجیان کشور نظرسنجی شود احتمالا درصد بالایی ازآنها ازاین آثار بی‌اطلاع خواهند بود.

آیت‌الله کعبی یادآور شد: بنده به ایده حجت‌الاسلام والمسلمین میر محمدی مبنی بر تشکیل هسته کوچک دانا و شبکه بزرگ توانا حلقه سومی را به نام بدنه مخاطب که همانا بسیجیان هستند را اضافه می‌کنم.

وی افزود: علم وایمان باید جامعه را به تعالی برساند ولی متاسفانه امروز بیشتر پژوهش‌هایی که در حوزه و دانشگاه انجام می‌گیرد در کنج کتاب خانه‌ها خاک می خورند و این یک آسیب است.

عضو مجلس خبرگان با بیان اینکه باید مرجعی برای تجمیع همه پژوهش‌ها در حوزه علوم اسلامی ایجاد شود گفت: پژوهش‌های جمع آوری شده باید در یک نظام جامع مبتنی بر پژوهش‌های بنیادین، توسعه‌ای و کاربردی دسته بندی شود و سپس خلا‌های پژوهشی را شناسایی کنیم و بر پایه آنها سوال پردازی صورت بگیرد تا دیگر شاهد پژوهش‌های تکراری و توصیفی نباشیم.

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه امروز جامعه نیازمند مدیریت کارآمد در حوزه علم و پژوهش است افزود: متاسفانه پالایش علم در کشور صورت نگرفته یعنی علم و پژوهش را نتوانسته‌ایم به زبان مخاطب تدوین و تبیین کنیم.

وی ادامه داد: باید خلاقیت به خرج دهیم وعلوم پژوهشی را به زبان رسانه‌ها طراحی کرده و در قالب بسته‌های پژوهشی به رسانه‌ها ارائه کنیم.

آیت‌الله کعبی تصریح کرد: پژوهش‌ها باید ایمان ساز باشند یعنی باعث رشد اخلاقی، معنوی و برانگیختن احساسات دینی شود تا در سطح جامعه تاثیر بگذارد.

وی تصریح کرد: پژوهش‌های سیستمی بسیار مهم‌اند واین پژوهش‌ها باید کاربردی، مساله محور، متقن، مستدل، مستند وهدفمند انجام بگیرند.

عضو مجلس خبرگان با بیان اینکه امروز باید پژوهش‌های تولیدی و اکتشافی در کشور رونق بگیرد گفت: پژوهش‌های تولیدی به نوآوری و ابداع می‌انجامد و اساسا به نیازهای روز جامعه پاسخ می‌دهد و باید آگاه باشیم که به پژوهش‌های تولیدی در حوزه علوم انسانی حتی بیشتراز انرژی هسته‌ای نیازمندیم.

وی افزود: پژوهش‌های اکتشافی یعنی اینکه ما بر اساس روش اجتهاد بفهمیم دین چه می‌گوید.

آیت‌الله کعبی با اشاره به اینکه پژوهش‌ها باید درایمان وعمل صالح تاثیر‌گذار باشد گفت: علم نافی در تعالیم اسلامی علمی است که بتواند باعث تقویت ایمان شود یعنی علم بتواند سبک زندگی را تغییر داده و جامعه را به تعالی برساند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه قلم علما باید مثل قلم شهید مطهری و مفتح شهید ساز باشد تصریح کرد: منزلت اندیشمند پژوهشگری که پژوهش وی باعث ارتقای ایمان و میل به سبک زندگی اجتماعی می‌شود از منزلت یک شهید بیشتراست.

وی با اشاره به جنگ نرم دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: جوزف نای که نظریه پردازجنگ نرم است در کتاب قدرت در قرن 21 معتقد است پدیده قدرت در قرن 21 دچار دو تحول اساسی می‌شود؛ تحول نخست اشاره به پایان قدرت آمریکا وانتقال قدرت از غرب به شرق دارد و تحول دوم اشاره به انتقال قدرت از دولت‌ها به ملت‌ها دارد.

وی ادامه داد: از نظر جوزف نای قدرت آینده به آسیا تعلق دارد و در ذیل این نکته به قدرت نرم ایران نیزاذعان می‌کند.

آیت‌الله کعبی افزود: ملاک اصلی پرداختن به مفهوم قدرت برای جوزف نای اقتصاد است درصورتی که مولفه اصلی قدرت فرهنگ است.

عضو مجلس خبرگان با بیان اینکه قرن 21 قرن آمیختگی علم و ایمان است تصریح کرد: در قرن 21 دین حرف نخست را می‌زند و در ده سال آینده تحولاتی در سطح جهان اتفاق می‌افتد که باعث نزدیک شدن کشورها به ایران می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش‌های بنیادین باید به سمت تمدن سازی پیش بروند گفت: علوم انسانی و اسلامی باید تکلیف خود را با علوم انسانی غربی روشن کند و همین مساله نقطه آغاز تولید علوم انسانی و اسلامی است و ما در این راه باید فلسفه سیاست، اقتصاد، حقوق و مدیریت را به علوم اسلامی متصل کنیم.

آیت‌الله کعبی در پایان با بیان اینکه غربی‌ها پدیدار شناسی را جایگزین حقیقت شناسی کردند گفت: بعد از تدوین نظام اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مدیریتی اسلامی می‌توانیم وارد فاز تدوین فقه حکومتی شویم و تازه آن زمان می‌توانیم وارد مسائل جزئی تر علم شویم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر