۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۶۴۶۴
دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال 1393 به مجلس خواستارشد؛
برای تکمیل و راه اندازی طرح های نیمه تمام شرکت های به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است، وزارت نفت به تنهایی برای سال آینده در مجموع 9 میلیارد یورو انتشار اوراق مشارکت ارزی منتشر کند ،البته اجرای طرح های این جدول مشروط به تهیه و ارائه گزارش توجیهی فنی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و پدافند غیرعامل از طرف دستگاه اجرایی و تائید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری خواهد بود.
ﺑﻮدﺟﻪ ﺳﺎل 1393 ﻛﻞ ﻛﺸﻮر از ﺣﻴﺚ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ 7 ﻣﻴﻠﻴﻮن و 832 ﻫـﺰار و 398 ﻣﻴﻠﻴـﺎرد و 522 ﻣﻴﻠﻴﻮن رﻳﺎل و از ﺣﻴﺚ ﻣﺼﺎرف ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ 7 ﻣﻴﻠﻴﻮن و 832 ﻫﺰار و 398 ﻣﻴﻠﻴـﺎرد و 522 ﻣﻴﻠﻴﻮن رﻳﺎل اﺳﺖ.

الف - ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺑﻮدﺟﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ دوﻟﺖ از ﻟﺤﺎظ درآﻣﺪﻫﺎ و واﮔﺬاری داراﻳﻲ ﻫﺎی ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ای و ﻣﺎﻟﻲ و ﻣﺼﺎرف ﺑﻮدﺟﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ دوﻟﺖ از ﺣﻴﺚ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎ و ﺗﻤﻠﻚ داراﻳﻲ ﻫﺎی ﺳـﺮﻣﺎﻳﻪ ای و ﻣﺎﻟﻲ ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ 2 ﻣﻴﻠﻴﻮن و 187 ﻫﺰار و 998 ﻣﻴﻠﻴﺎرد و 582 ﻣﻴﻠﻴﻮن ریال است.

ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ ﻳﻚ ﻣﻴﻠﻴﻮن و 949 ﻫﺰار و 988 ﻣﻴﻠﻴﺎرد و 493 ﻣﻴﻠﻴﻮن رﻳﺎل است.

همچنین درآﻣﺪﻫﺎی اﺧﺘﺼﺎﺻﻲ وزارﺗﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎ و ﻣﺆﺳﺴﺎت دوﻟﺘﻲ ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ 238 ﻫﺰار و 10 ﻣﻴﻠﻴﺎرد و 89 ﻣﻴﻠﻴﻮن ریال بود.

ب - ﺑﻮدﺟﻪ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎی دوﻟﺘﻲ، ﺑﺎﻧﻜﻬﺎ و ﻣﺆﺳﺴﺎت اﻧﺘﻔﺎﻋﻲ واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ دوﻟﺖ از ﻟﺤﺎظ درآﻣﺪﻫﺎ و ﺳﺎﻳﺮ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺗﺄﻣﻴﻦ اﻋﺘﺒﺎر ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ ﭘﻨﺞ ﻣﻴﻠﻴﻮن و 878 ﻫﺰار و 674 ﻣﻴﻠﻴﺎرد و 56 ﻣﻴﻠﻴﻮن رﻳﺎل و از ﺣﻴﺚ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎ و ﺳﺎﻳﺮ ﭘﺮداﺧﺘﻬﺎ ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ 5 ﻣﻴﻠﻴﻮن و 878 ﻫﺰار و 674 ﻣﻴﻠﻴﺎرد و 56 ﻣﻴﻠﻴﻮن رﻳﺎل است.



** گشایش فاینانس 35 میلیارد دلاری در بودجه 93 گنجانده شد

براساس لایحه بودجه سال آینده کل کشور و درصورت تصویب در صحن علنی مجلس، فایناس 35 میلیارد دلاری برای ﻃﺮﺣ ﻬﺎی دارای ﺗﻮﺟﻴﻪ ﻓﻨﻲ، اﻗﺘﺼﺎدی ، ﻣﺎﻟﻲ و زﻳﺴﺖ ﻣﺤﻴﻄﻲ گشایش می یابد.

در تبصره 4 لایحه بودجه سال آینده کل کشور تصریح شده اﺳﺘﻔﺎده دﺳﺘﮕﺎه های اﺟﺮاﻳﻲ و ﺑﺨش های ﺧﺼﻮﺻﻲ و ﺗﻌﺎوﻧﻲ ﺑﺎ ﺳﭙﺮدن ﺗﻀﻤﻴﻦ ﻫﺎی ﻻزم ﺑﻪ ﺑﺎنک های ﻋﺎﻣﻞ از ﺗﺴﻬﻴﻼت ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻣﺎﻟﻲ ﺧﺎرﺟﻲ (فاینانس) در ﺳـﺎل 1393 ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺑﺎﻗﻲﻣﺎﻧﺪه ﺳﻬﻤﻴﻪ ﺳﺎل های ﻗﺒﻞ ﻫﻢ ارز رﻳﺎﻟﻲ 35 ﻣﻴﻠﻴﺎرد دﻻر ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻲ شود ﺗﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﺷﻮرای اﻗﺘﺼﺎد ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﻔﺎد ﻣـﺎده 82 قانون ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﭘﻨﺠﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﻲ ایران ﺑﻪ ﻃﺮح های دارای ﺗﻮﺟﻴﻪ ﻓﻨﻲ، اﻗﺘﺼﺎدی ، ﻣﺎﻟﻲ و زﻳﺴﺖ ﻣﺤﻴﻄﻲ اﺧﺘﺼﺎص ﻳﺎﺑﺪ.

همچنین ﺑﻪ ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی و ﻧﻈﺎرت راﻫﺒﺮدی رییس ﺟﻤﻬﻮر اﺟﺎزه داده ﻣﻲ ﺷﻮد ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺄﻣﻴﻦ ﭘﻴﺶ ﭘﺮداﺧﺖ رﻳﺎﻟﻲ ﻃﺮح های ﻛﻪ از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺗﺴﻬﻴﻼت ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻣـﺎﻟﻲ ﺧـﺎرﺟﻲ (فاینانس) استفاده می ﻛﻨﻨﺪ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﺎﺑﻪ ﺟﺎﻳﻲ اﻋﺘﺒﺎرات ﻃﺮح های ﺗﻤﻠﻚ داراﻳﻲ ﻫﺎی ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ای در ﻫﺮ دﺳﺘﮕﺎه در ﻗﺎﻟﺐ ﻓﺼﻞ ذﻳﺮﺑﻂ اﻗﺪام کند.



** انتشار 12.5 میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی در سال 93

دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال 1393 به مجلس نیز خواستار انتشار 12 میلیارد و 500 میلیون یورو اوراق مشارکت ارزی یا صکوک اسلامی برای تامین منابع مالی طرح های صنعت نفت، گاز، پالایش و پخش نفتی، پتروشیمی، ایدرو و ایمیدرو شده که سهم وزارت نفت به تنهایی 9 میلیارد یورو است.

از این رو برای طرح ها و پروژه های زیربنایی توسعه ای انتفاعی مربوط به شرکتهای دولتی یک میلیارد و 500 میلیون یورو، برای طرح های شرکت ملی نفت ایران پنج میلیارد یورو، شرکت ملی گاز ایران یک میلیارد یورو، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران یک میلیارد یورو، شرکت ملی صنایع پتروشیمی دو میلیارد دلار انتشار اوراق پیش بنی شده است.

همچنین برای تکمیل و راه اندازی طرح های نیمه تمام شرکت های شرکتهای ایدرو و ایمیدرو، صنایع وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و صنعت حمل و نقل هم در مجموع انتشار دو میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است.

براین اساس در صورت موافقت مجلس شورای اسلامی، وزارت نفت به تنهایی برای سال آینده در مجموع 9 میلیارد یورو انتشار اوراق مشارکت ارزی منتشر خواهد کرد.

البته اجرای طرح های این جدول مشروط به تهیه و ارائه گزارش توجیهی فنی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و پدافند غیرعامل از طرف دستگاه اجرایی و تائید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری با رعایت بند و ماده 215 قانون برنامه پنجم و پس از اتمام مطالعات مرحله اول و دوم خواهد بود.

این در حالی است که امسال با گذشت بیش از 3 سال از انتشار اوراق مشارکت سررسید بیش از 40 هزار میلیارد ریال اوراق ریالی و معادل 1.5 میلیارد دلار اوراق ارزی پارس جنوبی فرارسیده اما هیچ یک از فازهای این میدان مشترک گازی به منظور فروش محصولات گازی و تامین سود و اصل پول این اوراق آماده راه اندازی نیست.

هم اکنون با گذشت بیش از سه سال سررسید اوراق مشارکت ارزی فازهای پارس جنوبی فرارسیده است و تا چند ماه آینده سررسید اوراق مشارکت ریالی فازهای پارس جنوبی هم فرا خواهد رسید.

با این وجود، تاکنون هیچیک از فازهای پارس جنوبی آماده افتتاح و راه اندازی رسمی نیستند و در خوش بینانه ترین حالت تا پیش از زمستان سالجاری تنها بخشی از فاز 12 پارس جنوبی امکان بهره برداری و راه اندازی را دارد به طوری که پیش بینی می شود از مجموع 5 فاز تا پیش از زمستان حدود 12 میلیون مترمکعب گاز از مخزن مشترک برداشت شود.

در همین حال سررسید اوراق مشارکت فازهای مختلف پارس جنوبی و نبود نقدینگی کافی در شرکت ملی نفت ایران یک معضل و چالش اساسی برای توسعه فازهای پارس جنوبی تبدیل شده است که در مورد اوراق مشارکت ارزی این مشکلات دو چندان است.

در سال های 1388 و 1389 قیمت یک دلار معادل 1200 تومان بود و هم اکنون ارزش یک دلار به حدود 3000 تومان افزایش یافته است، به عبارت دیگر ارزش اوراق مشارکت ارزی در مدت سه سال گذشته بیش از سه برابر شده است.

در شرایط فعلی به اعتقاد پیمانکاران مختلف شاغل در پارس جنوبی تحریم ها و محدودیت های بین المللی هیچ اثری در توسعه فازهای پارس جنوبی ندارند و تنها معضل در توسعه فازهای این میدان مشترک نبود منابع مالی و اعتباری کافی است.



** حقوق ماهانه زیر 10 میلیون ریال از مالیات معاف می شود

براساس لایحه بودجه سال 93، سقف معافیت مالیاتی ماهیانه حقوق کارمندان 10 میلیون ریال تعیین شد.

در تبصره 9 لایحه بودجه آینده کل کشور آمده است: سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده(52) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای سال 1393 مبلغ 120 میلیون ریال در سال تعیین می شود. در واقع، سقف معافیت مالیاتی ماهیانه حقوق کارمندان در صورت موافقت مجلس با پیشنهاد دولت 10 میلیون ریال خواهد بود.

این در حالی است در قانون بودجه سال 92 کل کشور، سقف معافیت مالیاتی سالیانه حقوق 100 میلیون ریال و ماهانه هشت میلیون و 830 هزار ریال بوده است.

همچنین مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال 1393 تمدید می گردد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر