۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۶۳۴۵۲
معاون توسعه فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور مطرح کرد
معاون توسعه فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در عرصه بازدارندگی و مقابله با جنگ شناختی، آموزش و پرورش می‌تواند به عنوان محور اقدامات پدافند غیرعامل در این حوزه ایفای نقش کند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پدافند غیرعامل کشور، نشست تخصصی "پدافند غیرعامل و برنامه‌های درسی" با حضور دکتر محسن محبی، معاون توسعه فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور، دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه های درسی و جمعی از معاونان و کارشناسان این سازمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر ملکی با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر عملیاتی شدن سند تحول بنیادین، این مطالبه را برای دلسوزان و متولیان تعلیم و تربیت، تعهدآور و مسئولیت آفرین دانست.

وی با اشاره به الگوی هدف‌گذاری برنامه درسی ملی با رویکرد فطرت گرایی توحیدی از عزم سازمان پژوهش و برنامه‌های درسی برای عملیاتی کردن این مطالبه خبر داد تا با برداشتن گام‌های مؤثر شاهد تحول اساسی در این حوزه باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش هدف از این نشست را پاسخ به این سوال اساسی دانست که بین پدافند غیرعامل و برنامه‌های درسی چه نسبتی وجود دارد و ادامه داد: به دلیل عمق و وسعت پدافند غیرعامل، پرداختن به آن صرفا در درس آمادگی دفاعی کافی نیست و نیازمند نگاهی جامع‌تر و وسیع‌تر است.

آموزش پدافند غیرعامل در مدارس نباید در یک درس محدود شود

ملکی پدافند غیرعامل را دارای بنیان و پشتوانه دینی و اعتقادی، قانونی و عقلانی و لازمه اقتدار ملی برای ظهور و بروز قدرت بازدارندگی کشور دانست و تصریح کرد: آموزش پدافند غیرعامل با توجه به ماهیت بین رشته‌ای خود نباید در یک درس محدود باشد بلکه باید با استفاده از همه ظرفیت‌های سازمان پژوهش و برنامه های درسی با اتخاذ یک راهبرد و در غالب یک میکروپلن در درس‌های مختلف به فراخور نیازها، گنجانده شود. 

جنگ آینده، جنگ شناختی است

در ادامه این نشست، دکتر محسن محبی؛ معاون توسعه فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور با تقدیر از همکاری و هماهنگی مطلوب آموزش و پرورش اظهار داشت: در سالیان اخیر شکل و شیوه جنگها عوض شده است و با تهدیداتی ترکیبی رو به رو هستیم که یکی از پیچیده ترین آنها، جنگ شناختی است. 

وی با بیان اینکه صاحب نظران، جنگ آینده را جنگ شناختی می دانند تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های نظام تعلیم و تربیت، در عرصه بازدارندگی و مقابله با جنگ شناختی، آموزش و پرورش می‌تواند به عنوان محور اقدامات پدافند غیرعامل در این حوزه ایفای نقش کند.

دکتر محبی تصریح کرد: آموزش‌های پدافند غیرعامل در مدارس باید به رفع نیازهایی همچون؛ افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، استقرار خدمات ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل در مدیریت بحران پاسخ دهد.

معاون توسعه فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه یکی از جبهه‌هایی که دشمن در جنگ ترکیبی علیه ما آغاز کرده است هدف قرار دادن ریشه‌ها، باورها و اعتقادات است تصریح کرد: اقدامات بازدارنده ما زمانی مؤثر خواهد بود که دشمن بداند پایه‌های فکری و ادراکی در نسل آینده‌ساز ما به قدری محکم و استوار است که توطئه‌ها و هجمه‌های فرهنگی و اعتقادی وی کاری از پیش نخواهد برد. 

برخی هنوز جنگ در عرصه فرهنگ را باور نکرده‌اند

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین موانعی که سبب می‌شود تا اقدامات مؤثری در حوزه بازدارندگی در بستر فرهنگی انجام نشود این است که برخی از مسئولان هنوز احساس خطر نمی‌کنند تصریح کرد: بسیاری هنوز این جنگ را باور نکرده‌اند، در صورتی که دشمن با برنامه مشغول کار است و ما هم باید با برنامه برای مقابله با توطئه‌ها آمادگی داشته باشیم.

وی متذکر شد: بهترین راه‌حل در برخورد با مشکلات این است که به فرزندانمان بیاموزیم چطور از خود مراقبت کنند، ما نمی‌توانیم همواره آن‌ها را از فعالیت‌های مختلف به علت خطراتی که با آن مواجه می‌شوند، بازداریم بلکه باید راه درست مواجه‌شدن با خطر را به آنان بیاموزیم.

آموزش و پرورش یکی از ارکان اساسی تحقق بازدارندگی در کشور است

دکتر محبی آموزش و پرورش را یکی از ارکان اساسی تحقق بازدارندگی و پایداری ملی دانست و گفت: وزارت آموزش و پرورش جزو نهادهایی است که از سند راهبردی پدافند غیرعامل برخوردار است و از این نظر جزو وزارتخانه‌های پیشرو است. این سند نقشه راه پدافند غیرعامل در آموزش و پرورش را مشخص می‌کند.

وی با اشاره به تدوین کتب ارزشمندی در حوزه پدافند غیرعامل از سوی وزارت آموزش و پرورش از این اقدام ارزشمند تقدیر کرد و افزود: اگرچه اقدامات خوبی در رابطه با گنجاندن مفاهیم پدافند غیرعامل در کتاب‌های آمادگی دفاعی پایه نهم و دهم انجام شده است اما معتقدیم که این مفاهیم بهتر است از سنین و مقاطع پائین و آن هم به شیوه ای هنرمندانه به دانش آموزان آموزش داده شود تا اهمیت توجه به الزامات و ضوابط پدافند غیرعامل در زندگی آنها نهادینه شود. 


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر