۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۶۱۴۳
مدیر صنایع کشاورزی اداره‌کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری:
مدیر صنایع کشاورزی اداره‌کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: بخش کشاورزی به لحاظ گستردگی و پراکندگی یکی از آسیب‌پذیرترین بخش‎های اقتصادی در بحث پدافند است.

نقل از روابط عمومی اداره‌کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، طهمورث فتاحی در کارگاه آموزشی و آشنایی با تهدیدات بیو تروریستی حوزه کشاورزی و روش‌های مقابله با آن اظهار کرد: در بیوتروریسم استفاده از عوامل بیولوژیک برای آسیب زدن به انسان، دام و کشاورزی مطرح است که آسیب رسانی بر بخش کشاورزی اگرو تروریسم خوانده می‌شود.

وی به اهمیت تامین غذا و افزایش امنیت غذایی اشاره کرده و افزود: تعریف پدافند زیستی عبارت است از مجموعه‌ای از اقدامات شامل رصد و پایش، آشکار سازی، هشدار دهی، تشخیص، تصمیم، کنترل، حفاظت، پیشگیری، امداد و نجات، درمان، بازتوانی منابع، محدود سازی و رفع آلودگی در برابر تهدیدات زیستی که موجب حفاظت از سرمایه‌های ملی در برابر تهدیدات زیستی و کاهش آثار و عواقب ناشی از آنها می‎شود.

فتاحی با بیان اینکه امکان و تشخیص و اثبات جرم در اگروتروریسم پایین است، گفت: بخش کشاورزی به لحاظ گستردگی و پراکندگی یکی از آسیب پذیرترین بخش اقتصادی در بحث پدافند است که باید با پایش و رصد مداوم توسط نیروهای آموزش دیده تجزیه و تحلیل شود تا بتوان از آسیب‌ها جلوگیری کرد.

مدیر صنایع کشاورزی اداره‌کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: مدیران لشکری و کشوری باید در قبال تهدیدات بیوتروریستی به چهار پرسش اصلی پاسخ دهند: چه کسی، چه وقت، چگونه و کجا اقدام به چنین حمله‌ای می‌کند و داشتن پاسخ این چهار پرسش کادر دفاعی را پیشاپیش در برابر تهدیدات آماده می‌سازد.

وی به مدل مقابله در برابر بیوتروریسم اشاره کرد و گفت: مرحله قبل از بحران شامل پیش‌بینی، پیشگیری، آمادگی مرحله شروع بحران هشدار و مصونیت، ارزیابی مقدماتی و بسیج منابع، پاسخگویی سریع و مرحله حین بحران، امداد و نجات، عملیات ویژه، مهار سازی و مرحله پس از بحران، بازیابی، بازسازی، یادگیری است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

فتاحی خاطرنشان کرد: بهترین مدل در بحران زیستی مدلی است که در کمترین زمان و کمترین هزینه قابل اجرا باشد، بر اساس ساختار موجود توانمند شود، بر اساس نیاز کمتر و یا تعدیل شود، تمام سازمان‎ها به صورت نهادینه در گیر باشند.

وی به اساس آموزش در نهادینه سازی پدافند اشاره کرد و افزود: کاهش آسیب پذیری و افزایش امنیت به ایجاد قابلیت انعطاف پذیری، عکس‌العمل به موقع، تصمیم‌گیری منطقی، به کارگیری ابتکارات جدید، استفاده صحیح از امکانات و به کارگیری اصولی آنها از مزایای آموزش در پدافند غیرعامل است.

این مسئول به نقاط قوت و نقاط ضعف و راهبردهای استان اشاره کرد و گفت: حمایت مسئولان رده بالای نظام به خصوص مقام معظم رهبری و وجود سازمان پدافند غیر عامل و تجربه هشت سال دفاع مقدس و همسویی و همدلی مردم با مسئولان در مواقع خطر نقطه قوت و ضعف بعضی مدیران و کارشناسان، شناخت ابعاد نوین تهدیدات زیستی، ضعف در قوانین و مقررات، ضعف آموزش عمومی و وابستگی تصمیم گیری مدیران به تقسیمات ملی و آسیب پذیری بخش کشاورزی در برابر تهدیدات زیستی از نقاط ضعف است.

وی به راهبردهای استانی اشاره کرد و افزود: ارتقاء توانمندی‌ها، ساماندهی در ایجاد ساز و کار مناسب برای استفاده حداکثری از ظرفیت نیروهای مردمی و توسعه آموزش و پژوهش و طراحی و پیاده سازی طرح جامع پدافند زیستی و پیشگیری و آمادگی به عنوان راهبرهای استان در موضع پدافند غیر عامل است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر