۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۶۰۸۰۳
عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: حذف ارز دولتی برای واردات کود و سموم شیمیایی و به تبع افزایش قیمت این نهاده‌ها سبب می‌شود که کشاورزان به سمت تولید محصولات آب‌دوست بروند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از تسنیم، کامران ساروقی اظهار داشت: در آستانه کاشت محصولات کشاورزی با حذف ارز دولتی برای واردات سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه قیمت این نهاده‌ها بین چهار تا هفت برابر افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب کشاورزان و عدم نقدینگی جهت خرید نهاده‌های کشاورزی به ناچار به سمت کاشت بی‌رویه محصولات آب بر و آب دوست مانند صیفی جات و سبزیجات روی می‌آورند.

عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور عنوان کرد: با این کار و عدم اجرای الگوی کشت در نهایت شاهد تولید انبوه محصولاتی خواهیم بود که بیشتر از توان مصرف داخلی است که هم سبب هدررفت منابع آبی کشور می‌شود، هم به علت عدم نیاز بازار داخلی، این محصولات روی دست کشاورزان می‌ماند و مشکلات فراوانی را به وجود خواهد آورد.

وی بیان کرد: تصمیمات غیرمنطقی و غیرکارشناسی سازمان برنامه بودجه و شورای اقتصاد در رابطه با قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال‌های گذشته سبب می‌شود زحمات چهار دهه وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان در راستای اصلاح الگوهای کشت و اجرای سیستم های نوین کشاورزی و کشاورزی دانش بنیان به هدر برود.

ساروقی تصریح کرد: تولید محصول سالم و با کیفیت، نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و کارشناسی شده است که این امر مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های گذشته و به ویژه کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی قرار گرفته است و کشاورزان هم با اعتمادی که به این وزارتخانه و اجرای سیاست‌های آن داشته‌اند از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند.

وی گفت: اما واقعیت این است چنانچه قیمت منطقی در خرید محصولات کشاورزی به ویژه گندم اعلام نشود شاهد به هدر رفتن این زحمات چند ساله خواهیم شد و بدون شک با افت شدید کاهش تولید در کشور و واردات این محصول استراتژیک روبه‌رو می‌شویم.

عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور هم قبل از افزایش قیمت کود، نرخ خرید تضمینی را بر اساس آنالیز انجام شده پنج هزار و 92 تومان، اعلام و ارزیابی کرده بود اما پس از افزایش قیمت کودهای فسفاته و پتاسه در روزهای گذشته نظر این سازمان جهت خرید تضمینی توسط دولت برای هر کیلوگرم گندم پنج هزار و 842 تومان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر