۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۶
کد خبر: ۵۹۹۰
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین:
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین گفت: تهدیدات امروزی دشمن ترکیبی از تهدید نظامی به همراه تهدیدات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است که ایجاد شکاف در بین مردم و حاکمیت را دنبال می‌کند.

محمد افشار عصر امروز در همایش آموزش تهدیدشناسی از منظر پدافند غیرعامل که به مناسبت بزرگداشت هفته پدافند غیرعامل در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: مسئله دفاع به عنوان یکی از سنت‌های الهی از ابتدای خلقت بشر در زندگی وی مطرح بوده است.

وی افزود: به همین دلیل در طول دوران حیات بشریت، با توجه به نوع تهدیدات دشمن، بشر نیز انواع مختلفی از سیستم دفاعی را برای مقابله با تهدید مورد نظر انتخاب می‌کند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین بیان کرد: بر اساس تعریف مجمع تشخیص مصلحت نظام، پدافند غیرعامل به مجموعه‌ای از تدابیر و اقدامات غیرمسلحانه اطلاق می‌شود که منجر به افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می‌شود.

افشار تصریح کرد: برای کاهش آسیب‌پذیری در پدافند غیرعامل، نقاط آسیب‌پذیر را شناسایی و اولویت‌بندی کرده و اقدام به رفع آنها می‌کنند تا در شرایط بحرانی و در برابر تهدیدات دشمن دچار مشکل نشود.

این مسئول با بیان اینکه یکی از اهداف پدافند غیرعامل افزایش پایداری است، اضافه کرد: برای افزایش پایداری مدیریت در زمان بحران نیز زیرساخت‌هایی که ممکن است در برابر تهدیدات دشمن از پایداری خارج شود را تقویت می‌کنند تا بتواند در شرایط بحرانی کارآمدی خود را حفظ کند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین ادامه داد: با توجه به اینکه تهدیدات دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در دوره‌های مختلف متفاوت است باید برنامه‌های دفاعی که برای مقابله با آنها در پیش گرفته می‌شود نیز به‌روز باشد.

افشار با اشاره به نحوه شکل‌گیری سازمان پدافند غیرعامل در کشور و به تبع آن در استان‌ها بیان کرد:‌ در سال 82 موضوع ساختار و ساماندهی پدافند غیرعامل در دستور کار قرار گرفت و در آبان سال 82 این موضوع به صورت رسمی و به عنوان یک سازمان رسمی تعریف شده و در ساختار دفاعی و اداری کشور قرار گرفت.

این مسئول با اشاره به تشکیل شورای پدافند غیرعامل  ابراز داشت:‌ با توجه به آیین‌نامه ابلاغی، شورای پدافند غیرعامل استان‌های سطح کشور با 11 کار گروه تخصصی فعالیت خود را آغاز کردند اما شورای پدافند غیرعامل استان قزوین با توجه به شرایط ویژه‌ای که در استان وجود داشت با تشکیل 13 کار گروه تخصصی آغاز به‌کار کرد.

راه‌اندازی 3 قرارگاه در قزوین

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین با بیان اینکه سه قرارگاه در استان راه‌اندازی می‌شود، اضافه کرد: قرارگاه پدافند زیستی، قرارگاه پدافند سایبری و قرارگاه پدافند اقتصادی (جهاد اقتصادی) در استان قزوین تشکیل و راه‌اندازی می‌شوند.

افشار با اشاره به اینکه در طول تاریخ بشریت جنگ‌ها انواع مختلفی داشته‌اند، اظهار کرد: بشر در طول تاریخ چهار نوع جنگ را تجربه کرده که به تناسب آنها سیستم‌های دفاعی مختلفی را در پیش گرفته است.

این مسئول اضافه کرد: نسل اول جنگ‌ها، ابتدایی و با استفاده از چوب، خنجر و نیزه و در نسل دوم از باروت و سلاح گرم استفاده می‌شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین ادامه داد: جنگ‌افزارهای سنگینی مانند توپ و تانگ در مراحل بعدی و در نسل سوم جنگ‌افزارها به کارگرفته می‌شده است.

افشار با اشاره به اینکه از سال 1992 به بعد نیز نسل چهارم جنگ‌ها آغاز شده که جنگ‌های هوشمند و مغزافزاری نام دارند، عنوان کرد: در این نوع جنگ از حملات گسترده زمینی و استفاده از جنگ‌افزارها خبری نیست بلکه به صورت نرم‌افزاری برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند.

این مسئول تصریح کرد: بنابر این در این نوع جنگ شناسایی نوع تهدید و حمله‌ای که قرار است از سوی دشمن اتفاق بیافتد بسیار حائز اهمیت است تا متناسب با آن سیستم دفاعی طراحی و سازماندهی شود و به تبع آن پایداری و اقتدار ملی ارتقا پیدا کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر