۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۴
کد خبر: ۵۹۸۹
معاون بازرسی و حقوقی سازمان پدافند غیرعامل کشور:
معاون بازرسی و حقوقی سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: نخستین رسالت پدافند غیرعامل حفظ جان مردم در برابر تهدیدات دشمنان است.

به گزارش از قزوین، رضا محمدی‌نیا عصر امروز در همایش آموزش تهدیدشناسی از منظر پدافند غیرعامل که به مناسبت بزرگداشت هفته پدافند غیرعامل در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: پدافند غیرعامل در واقع مصون‌سازی کشور از تهدید دشمن است.

وی افزود: در تعاریف رسمی، پدافند غیرعامل به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌شود که بدون به‌کارگیری جنگ‌افزار از وارد شدن خسارت به جان و مال مردم، تجهیزات و تأسیسات نظامی و غیرنظامی کشور جلوگیری کرده، میزان تلفات ناشی از تهاجم دشمن را کاهش و هزینه تهاجم دشمن را افزایش می‌دهد.

معاون بازرسی و حقوقی سازمان پدافند غیرعامل کشور اضافه کرد: هرگاه تهدیدات دشمن جدی شود، قطع به یقین محدوده نظامی و غیرنظامی قابل تفکیک نیست و همه تجهیزات کشور مورد تهدید دشمن قرار دارد.

محمدی‌نیا بیان کرد:‌ بنابر این می‌توان گفت که نخستین  رسالت پدافند غیرعامل حفظ جان و مال مردم در برابر تهدیدات دشمنان است.

این مسئول تصریح کرد:‌ آنچه که در پدافند غیرعامل باید مدنظر قرار گیرد این است که مجموعه اقداماتی که برای مقابله با تهدیدات انجام می‌شود باید به گونه‌ای باشد که خسارات وارده بر کشور و ملت ایران را به حداقل ممکن کاهش دهد.

معاون بازرسی و حقوقی سازمان پدافند غیرعامل کشور اضافه کرد: تجربه 60 ساله استکبار جهانی ثابت کرده که هرجا مقاومتی انجام شود، خود به خود بازدارندگی ایجاد می‌شود.

محمدی‌نیا عنوان کرد: فرض را بر این می‌گذاریم که با وجود انجام اقدامات مناسب برای پدافند غیرعامل بازهم دشمن به کشور حمله کند، بنابراین در این شرایط باید برنامه‌ها به صورتی باشد که بیشترین هزینه تهاجم به دشمن تحمیل شود.

این مسئول با بیان اینکه هر تهاجمی دارای معادله سود و زیان است، اظهار کرد: اگر استحکامات لازم در داخل کشور انجام شود طبیعی است که دشمن اگر عاقلانه تصمیم بگیرد هیچ گاه به حمله فکر نمی‌کند اما اگر حمله‌ور شد وجود استحکامات مناسب افزایش هزینه‌ها را برای وی به دنبال دارد.

معاون بازرسی و حقوقی سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: پدافند غیرعامل فضای دفاع در کشور را دنبال می‌کند و اگر تهاجم همه جانبه باشد، قطع یقین دفاع نیز باید همه جانبه و در ابعاد مختلف صورت گیرد.

محمدی‌نیا با اشاره به سهل‌انگاری در بحث استحکام زیرساخت‌ها در نخستین سال‌های پس از جنگ اضافه کرد: پس از پذیرش قطعنامه و در شرایطی که به دنبال سازندگی کشور بودیم به نظر می‌رسد در بحث مستحکم سازی زیرساخت‌های کشور سهل‌انگاری شد.

این مسئول ادامه داد: به همین دلیل در سال 82 به دنبال تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص راه‌اندازی سازمان پدافند غیرعامل، این سازمان با هدف تبیین ساختاری و فرهنگی موضوع پدافند غیرعامل در کشور راه‌اندازی شد.

معاون بازرسی و حقوقی سازمان پدافند غیرعامل کشور بیان کرد: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص انجام اقدامات لازم برای تبیین مفهوم فرهنگی پدافند غیرعامل در بین آحاد مردم جامعه به خصوص در بین قشرهای دانشگاهی و تحصیل کرده، پدافند غیرعامل در چندین دانشگاه در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا در حال تدریس است.

محمدی‌نیا عنوان کرد: با برنامه‌ریزی مناسب امروز به نظر می‌رسد که موضوع پدافند غیرعامل در سطح کشور همگانی شده و فقط باید در عرصه ادبیات مفهومی برای همه افراد جامعه نهادینه شود.

این مسئول با اشاره به اقدامات صورت گرفته در آموزش و پرورش تصریح کرد: از سه سال قبل دوره‌های تربیت مربی پدافند غیرعامل برای معلمان آمادگی دفاعی آموزش و پرورش برگزار می‌شود تا از این طریق موضوع پدافند غیرعامل را با فرهنگ‌سازی در بین دانش‌آموزان گسترش دهیم.

معاون بازرسی و حقوقی سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به تأکیدات امام راحل در خصوص پدافند غیرعامل گفت: امام خمینی (ره) تأکیدات زیادی در خصوص پدافند غیرعامل داشتند که نمونه آن در سال 1320 در کتاب کشف‌الاسرار و در تفسیر آیه 60 سوره انفال بیان شده است.

محمدی‌نیا افزود: امام راحل در این خصوص می‌فرماید «امروز کشورهای اسلامی باید مردم خود را آموزش دهند و برای دفاع در برابر دشمنان آماده کنند و این آمادگی و آموزش باید در فضایی شاد، دوستانه و داوطلبانه صورت گیرد».

این مسئول اضافه کرد: با توجه به این سخنان امام راحل در می‌یابیم که ایشان در آن دوران نیز به موضوع آمادگی دفاعی و پدافند غیرعامل توجه ویژه‌ای داشتند.

معاون بازرسی و حقوقی سازمان پدافند غیرعامل کشور در پایان با اشاره به اهداف پدافند غیرعامل، عنوان کرد: مصون‌سازی کشور از تهدیدات دشمن، ایمن‌سازی منابع و زیرساخت‌های ضروری کشور، حفاظت از منابع و پایدارسازی تولید هنگام تهاجم دشمن، کاهش آسیب‌پذیری و بازدارندگی تهدید دشمن از مهم‌ترین اهداف پدافند غیرعامل به شمار می‌رود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر