رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند ضرورت تکمیل زیرساختهای کریدور شمال به جنوب را مورد تأکید قرار داد و گفت: بندر چابهار برای هندیها ارزش استراتژیک بالایی دارد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از منطقه آزاد انزلی، ابراهیم جمیلی صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بندر چابهار برای هندیها ارزش استراتژیک بالایی دارد و بهترین راه دسترسی این کشور به بازار افغانستان و کشورهای حوزه CIS محسوب میشود اظهار داشت: زیرساختهای کریدور شمال به جنوب باید سریعتر تکمیل شود.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند منطقه آزاد انزلی را شاهراه اقتصادی و استراتژیک کریدور بینالمللی شمال ــ جنوب تلقی کرد و بیان داشت: یکی از بهترین تصمیمات ایجاد مناطق آزاد، تأسیس منطقه آزاد انزلی بود زیرا سازمان منطقه آزاد انزلی توانسته است بیشترین اعتماد بخش خصوصی را جلب کند.
جمیلی حلقه مفقوده تجارت کریدور شمال ــ جنوب را نبود زیرساختهای کامل در منطقه آزاد انزلی اعلام کرد و ابراز داشت: کشور و دولت در حال حاضر در یک فشار اقتصادی شدید و تحریمهای دشمن بهسر میبرد اما با تمام اینها اقدامات بسیار خوبی برای تکمیل زیرساختهای حملونقل ریلی انجام داده است.
بیشتر بخوانید
کاهش 25درصدی سود بازرگانی کالاهای وارده از طریق بندر چابهار
چهارمین کشتی حامل گندم اهدایی هند به افغانستان در بندر چابهار پهلو گرفت
سیستان و بلوچستان| هند 65 دستگاه تخلیه و بارگیری در بندر چابهار مستقر میکند
وی توسعه و تکمیل زیرساختهای منطقه آزاد انزلی از جمله سرعت در ساخت راهآهن رشت ــ بندرکاسپین را از جمله برنامههای خوب دولت خواند و تصریح کرد: با تصویب منطقه آزاد انزلی بخشی از استان گیلان در انزلی به منطقه آزاد تبدیل شد از طرفی در اقتصاد کشور و در تداوم کریدور شمال ــ جنوب نیز شاهد تحولات عظیمی بودیم.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند تلاش رقبای تجاری ایران برای جایگزین کردن راههایی جهت تجارت کالا را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: در اینجا و در این برهه از زمان تقویت زیرساختهای منطقه آزاد انزلی با توجه به رقابت شدیدی که ایجاد شده حایز اهمیت است و باید بهعنوان یک اولویت مهم در دستور کار قرار گیرد.
جمیلی اهمیت زیرساختها در تنها منطقه آزاد تجاری ــ صنعتی شمال کشور در بندرانزلی را برشمرد و تصریح کرد: مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی باید در رقابت شبکه حملونقل جهانی با امکانات زیرساخت و بهلحاظ موقعیت استثنایی و ویژهای که از آن برخوردار است حرف اول و آخر تجارت بینالمللی را زده باشد.
وی با تأکید به اینکه "در همه ابعاد باید تلاش ما در منطقه آزاد انزلی چندین برابر باشد" خاطرنشان کرد: جایگاه بندرانزلی و بندرکاسپین میان سایر بنادر و مناطق آزاد که هم توانسته بیشترین اعتماد بخش خصوصی را جذب کند و هم از پشتیبانی بخش خصوصی برخوردار باشد رفیع است و باید سرمایهگذاری بیشتری در آن انجام شود.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند با تأکید بر اینکه بهعقیده وی شرایط بهگونهای است که همه باید دست در دست هم بدهند تا نگذارند اهمیت منطقه آزاد انزلی نسبت به سایر رقبا کمتر دیده شود افزود: اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه و سایر اتاقهای مشترک میتوانند به این هدف کمک کنند.
جمیلی از راهنمایی و همراهی تجار و کسانی که در بحث بازرگانی با ایران فعالیت اقتصادی مشترک دارند و خواستار ایجاد پایگاهی در منطقه آزاد انزلی هستند توسط اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند سخن گفت و اظهار داشت: بندر چابهار بهترین راه دسترسی هندیها به بازار افغانستان و کشورهای حوزه CIS است.
وی با یادآوری اینکه هماکنون بازار پرجمعیت و پرمصرف هند برای تجار ایرانی فرصت بسیار مناسبی است تصریح کرد: با وجود تمام تحریمهای ظالمانه و فشارهای مستقیم آمریکاییها بر شرکای تجاری ایران، کشور هند از جمله کشورهایی محسوب میشود که مبادلات تجاری خود را با ایران بهخوبی حفظ کرده است.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند از سرمایهگذاری هندیها در بندر چابهار خبر داد و با ابراز اینکه بندر چابهار حلقههای مفقودهای دارد و به خط سراسری راهآهن متصل نیست عنوان کرد: اتصال راهآهن قزوین ــ رشت بخشی از این مشکل را حل کرد اما انتظار داریم مسیر کریدور بینالمللی شمال ــ جنوب تا منطقه آزاد انزلی تکمیل شود.
جمیلی در اولویت قرار دادن اتصال کریدور بینالمللی شمال ــ جنوب تا منطقه آزاد انزلی توسط وزارت راه و شهرسازی و تکمیل راهآهن رشت ــ انزلی را خواستار شد و گفت: با تکمیل این کریدور بینالمللی میتوانیم صادرات و واردات کالاها را از راه بندرکاسپین منطقه آزاد انزلی و بندر چابهار به هند و بالعکس فعال کنیم.