۰۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۵۸۹۳
مانور مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای استان تهران از چهارم تا هفتم آبان‌ماه با 45 سناریوی مدیریت بحران٬ 19 سناریوی پدافند غیرعامل و 25 سناریوی حوادث غیرمترقبه با عنوان آفات دربسته برگزار می‌شود.
رییس مرکز مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای تهران درباره اهداف و ضرورت‌های برگزاری این مانور اظهار کرد: می‌دانیم که تهران جزو استان‌های خشک و نیمه ‌خشک محسوب می ‌شود؛ از یک سو خشک‌سالی ‌های متوالی داشته‌ایم به گونه ‌ای که همه دست ‌اندرکاران تامین و توزیع آب شرب بهداشتی با چالش جدی مواجه بوده‌اند و از سوی دیگر رشد بیش از اندازه جمعیت و مهاجرت‌های بی‌ضابطه منجر به تمرکز 20 درصد از جمعیت کشور در استان تهران شده در حالی که این استان فقط دو درصد از منابع آبی کشور را به خود اختصاص داده است.

احمدنسب افزود: مدیریت تامین و توزیع آب در استان تهران همیشه با چالش جدی مواجه است. در کنار این موضوع مسئله بحران ‌های طبیعی از جمله زلزله، آتش‌فشان و خشک ‌سالی ‌های پیوسته، مدیریت شرکت را بر آن داشت که برای کسب آمادگی ‌های لازم برای مواجهه با بحران ‌های احتمالی پیش رو چاره ‌اندیشی شود به گونه ‌ای که بتوان در کوتاه ‌ ‌ترین زمان ممکن، آب ‌رسانی مستمر را حتی در شرایط اضطراری فراهم کرد.

رییس مرکز مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفا تاکید کرد: مانور پیش رو فراگیر و منطقه‌ای است؛ استان‌های معین استان تهران یعنی تمام استان ‌هایی که همسایه استان تهران هستند به اضافه استان مرکزی که همسایه تهران نیست درگیر این مانور هستند.

احمد نسب همچنین گفت: گرچه برگزاری مانور جزو کارهای اجرایی سازمان‌ها و شرکت‌ها است اما آبفای استان تهران با توجه به ضرورت‌هایی که بیان شد برای انجام مانور داوطلب شده است.

وی افزود: این کار نوعی ریسک‌پذیری است چون اجرای مانور کار دشواری است؛ به عنوان مثال ناچار هستیم قطعی آب بدهیم؛ اگر برنامه‌ریزی اصولی نشود خود مانور تبدیل به بحران می‌شود و شرکت را به چالش می‌کشد.

او تصریح کرد: در این مانور 89 سناریو تعریف شده که شامل 45 سناریوی مدیریت بحران٬ 19 سناریوی پدافند غیرعامل و 25 سناریوی حوادث غیرمترقبه با عنوان آفات دربسته است.

رییس مرکز مدیریت بحران و پدافند آبفای غیرعامل گفت: به طور کلی هدف اصلی ما از برگزاری مانور ارتقای آمادگی و هم‌افزایی واحدها و به‌کارگیری تجهیزات عملیاتی حوزه آبفای استان تهران برای مواجهه با شرایط اضطراری و افزایش سطح هماهنگی و هم‌کاری استان‌های جانشین و معین استان تهران در شرایط اضطراری است. نگاه ما این است که خروجی مانور، آمادگی و چابکی سازمان‌های درگیر در مانور خواهد بود.

احمدنسب در پاسخ به این پرسش که با توجه به این‌که نهاد جانشین در مانور امسال در روزهای اخیر تغییر کرده خللی در برنامه‌ریزی ها به وجود نیامده است، گفت: خیر. پیش‌بینی شده بود اگر استانی چه جانشین و چه معین نتواند کارش را انجام دهد برای آن‌ها جانشین تعیین شود. استان اصفهان با توجه به این که چند سالی است دچار خشک‌سالی بیش از اندازه است و در شرایط اضطرار قرار دارد تقاضای انصراف از شرکت در مانور امسال را داد. با تدبیر مدیرعامل محترم شرکت به دلیل اینکه گسل فرضی زلزله در شمال‌شرقی تهران تعریف شده شرکت آبفای جنوب‌غربی که دورترین نقطه به گسل فرضی زلزله است به عنوان شرکت جانشین معرفی شد. قرار است مدیرعامل این شرکت حوزه فرمان‌دهی مدیریت بحران را به عهده بگیرد. با توجه به اینکه امسال نخستین مانور فراگیر پدافند غیرعامل اجرا خواهد شد معاون نظارت بر بهره‌برداری آبفای استان تهران با ابلاغ مدیرعامل محترم آبفای استان به عنوان فرمانده سامانه فرماندهی پدافند غیرعامل تعیین شده و تمام مانورهای پدافند غیرعامل با مدیریت و فرماندهی این معاونت برگزار خواهد شد.

وی درمورد تمهیدات پیش‌بینی شده برای بهره‌گیری از نتایج و دستاوردهای مانور اظهار کرد: هر مانوری نیاز به ارزیابی دارد. جدای از ارزیابی‌های داخلی که خودارزیابی نامیده می‌شود گروه مدیریت و سوانح طبیعی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به عنوان دستگاه ارزیاب سناریوهای مدیریت بحران و پژوهشکده پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر به عنوان ارزیاب سناریوهای پدافند غیرعامل تعریف شده‌اند.

رییس مرکز مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در مورد توانایی مقابله و رفع تهدیدات ساختار و مجموعه آبفای استان تهران در صورت بروز احتمالی هر یک از سناریوهای مانور، گفت: مانور، آماده‌سازی است. تمام این سناریوها فرضی است با این حال در آن‌ها قطعی آب ناشی از زلزله فرضی را لحاظ کرده‌ایم. در واقع در مانور پیش‌بینی کرده‌ایم که چه تمهیداتی باید در نظر بگیریم که در کوتاه‌ترین زمان، آب‌رسانی به حالت طبیعی خود برگردد.

احمدنسب افزود: امیدواریم سناریوهای فرضی به واقعیت نپیوندد اما حداقل دستاورد برگزاری چنین مانورهایی این است که اگر اتفاقی هم بیافتد حداقل همدیگر را می‌شناسیم. به همین دلیل است که از استان‌های معین و جانشین دعوت کرده‌ایم در این مانور شرکت کنند تا با تمرینی که در این گونه مانورها انجام می‌شود در صورت وقوع هر گونه اتفاقی، تاسیسات حیاتی و تجهیزات مهمی را که در اختیار آبفای استان تهران است بشناسند و در کوتاه‌ترین زمان، نفرات، تجهیزات و تاسیسات را دوباره به خدمت بگیرند و پتانسیل‌هایی را که در اثر زلزله فرضی از حالت بالفعل به بالقوه تبدیل شده است در کوتاه‌ترین زمان ممکن دوباره به بالفعل تبدیل کنند.

وی درباره اعتبارات این مانور و بودجه‌ریزی‌های آتی برنامه‌های بعدی نیز اظهار کرد: بر اساس اعتباراتی که در مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت‌های آبفای استان تهران تصویب شده شرکت‌های زیرمجموعه و استان‌های معین از همان محل تامین اعتبار خواهد شد. در مورد برنامه‌های آتی مانور مدیریت بحران و پدافند غیرعامل چون فصل بودجه مجزایی برای حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در کتاب‌چه بودجه شرکت‌های آبفای سراسر کشور دیده شده و از محل همان فصل مستقل برای سال‌های آینده اعتبار لحاظ و بر همان اساس عمل خواهد شد.

رییس مرکز مدیریت بحران و پدافند آبفای غیرعامل درمورد عوارض ناشی از برگزاری مانور برای شهروندان نیز گفت: از دید ما عوارض ندارد. گرچه قطع آب خواهیم داشت اما در سناریوها برنامه‌ریزی کرده‌ایم که قطعی‌های احتمالی در بدترین شرایط از ساعت 22 تا 3 بامداد باشد به گونه‌ای که کم‌ترین مزاحمت را برای شهروندان محترم داشته باشیم.

رییس مرکز مدیریت بحران و پدافند آبفای غیرعامل درمورد انتظارات آبفا از شهروندان در طول برگزاری مانور گفت: همه هدف ما این است که ما به مردم که ولی‌نعمت خدمت‌گزارانشان در شرکت‌های آب و فاضلاب هستند این نوید را بدهیم که ما آماده مواجهه با هرگونه حادثه‌ای هستیم؛ می‌خواهیم این اطمینان خاطر را به مردم منتقل کنیم که مردم عزیز استان تهران بدانند که در کنار تمام مشکلات طبیعی و غیرطبیعی، شرکت آبفای تهران و استان‌های معین آماده هستند که شرایط را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به روال عادی برگردانند. ما نیاز به صرفه‌جویی در مصرف آب داریم؛ صرفه‌جویی، بزرگ‌ترین حمایتی است که مردم عزیز استان تهران می‌توانند از ما داشته باشند چون استان تهران جزو نقاط کم‌آب کشور است و ما همیشه با چالش تامین و توزیع آب بهداشتی در استان تهران روبرو هستیم.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر