رئیس ستاد کل نیروهای مسلح چشم انداز آموزشی و تربیت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را چنین بیان کرد: توانمند در تعلیم و تربیت انسانی مومن، متعهد به مبانی و ارزش های انقلاب اسلامی، ولایی، مردمی، بصیر، شجاع، شهادت طلب، متخصص، کارآمد، خلاق، منضبط و نقش آفرین در آمادگی دفاعی برای مقابله با تهدیدات بویژه فرامنطقه ای و افزایش بازدارندگی و برتری علوم و فنون دفاعی- امنیتی در سطح منطقه.
وی همچنین در خصوص مهم ترین ویژگی نظام آموزش و تربیت نیروهای مسلح گفت: برخوردار از نیروی انسانی کوشا و تلاشگر، علاقه مند و دارای شم آموزشی، توام کننده علم و عمل مهارت و دانش تخصصی لازم دارای قابلیت اثربخش، منسجم و روزآمد در طراحی، تدوین محتوا، برنامه ریزی، اجرا، ارزیابی و ارزشیابی- دارای جامعیت، هماهنگی، انعطاف پذیری و پویایی در ساختار اجرایی آموزش و ساختار سازمانی- دارای قابلیت تعامل و همکاری آموزشی پژوهشی کارا و اثربخش در بین سازمان های نیروهای مسلح در سطح ملی و بین المللی با سامانه اطلاع رسانی مناسب در ایجاد تعامل، همکاری و تبادل اطلاعات با رعایت ملاحظات امنیتی – دارای قابلیت لازم برای پشتیبانی و توسعه پژوهش با رویکرد آموزش پژوهش محور در تحصیلات تکمیلی- توانا در توسعه یادگیری سازمانی در جهت بالندگی و دانایی محور شدن نیروهای مسلح- توانمند در استفاده بهینه از سامانه های نرم افزاری و سخت افزاری و فکر افزا- دارای ساز و کار مناسب برای تحقیق، توسعه و بازنگری نظام آموزش و تربیت نیروهای مسلح- توانا درتولید علوم و فنون پیشرفته دفاعی و مورد نیاز به صورت بومی و کاربردی با تکیه بر تحقیقات و جنبش نرم افزاری- توانا در توسعه آموزش های مستمر و مداوم و ماموریت های ویژه ( نظارت و برقراری و حفظ صلح) با تکیه بر تجربیات هشت سال دفاع مقدس، آموزه های عملیاتی و تجربیاتی آموزشی و توانا در ارائه آموزش نیروهای ذخیره و احتیاط، دفاع همگانی و پدافند غیرعامل و بسیج عمومی به اقشار جامعه.
عضو شورای عالی امنیت ملی کشور، نقش فرماندهان در پیاده سازی نظام جامع تربیت و آموزش سازمان های نیروهای مسلح را مانند مغز و قلب یا راس و مرکز دانست و برای رسیدن به برتری در علوم دفاعی، امنیتی در سطح منطقه در افق 1404 بیان داشت: باید برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مدون داشته باشیم و مهم ترین ارکان و حوزه های محوری در تربیت و آموزش عبارتند از: اساتید و مربیان، فراگیران، محتوای تربیت و آموزش و محیط و فضای تربیتی و آموزشی.
وی ادامه داد: فرمانده باید دانشگاه را بشناسد و به روز اداره کند. با اساتید مذاکره و مجالست داشته باشند. با دانشجویان مرتبط و مانوس باشد و مصاحبت کند، نیازهای دانشگاه، استاد و دانشجو را در اولویت قرار دهد و روی کار سوار باشد، فرمانده مثل معلم، ناظم و مطوف و معمار عمل کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با نقش فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح اظهار داشت: رکن رکین ارکان اصلی تربیت و آموزش اساتید و مربیان می باشند که می توان گفت با داشتن اساتید و مربیان تزکیه شده و عالم دستیابی به سایر ارکان حوزه تربیت و آموزش بسیار تسهیل خواهد شد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان گفت: فرماندهان بایستی نقش پررنگ تری در انتخاب و تربیت و آموزش اساتید و مربیان، گردش مشاغل آنان در صف و ستاد به منظور انتقال آخرین یافته ها از مراکز آموزش به یگان های عملیاتی و همچنین انتقال تجربیات یگان های عملیاتی به مراکز آموزشی داشته باشند.
گفتنی است در این همایش به بیش از 30 استاد برجسته مراکز آموزش نیروهای مسلح به همراه همسرانشان لوج تقدیر و هدایایی از سوی سرلشکر بسیجی دکتر سید حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اعطا شد.