۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۵۷۱۵۹
آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری گفت: دعوت جامعه به آرامش و مقابله با گسترش شایعات دیگران ساخته یکی از کارکردهای رسانه امروز است و متأسفانه رسانه ها در این زمینه سیاست متمرکز و معینی ندارند که تشکیل اتاق فکر برای این موضوع امری ضروری است.
مجید ابهری آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری، با اشاره به رویکرد رسانه‌های غربی در مواجهه با بروز بیماری‌های خطرناک همچون کرونا، اظهار داشت: رسانه ها پل ارتباطی مردم با یکدیگر و محیط هستند و با توجه به جایگاه ارزنده رسانه ها در اطلاع رسانی و آموزش، این فرآیندها همواره هدف اصلی تهاجم فرهنگی و رسانه ای دشمنان می باشند، متأسفانه هجوم ویروس وار، فضای مجازی و شبکه های وابسته باعث شده مردم و بخش قابل توجهی از جوانان زیر بمباران اخبار دروغ، قرار بگیرند.

وی ادامه داد: در تمام دنیا با توجه به نظام سیاسی و معیارهای فرهنگی و اجتماعی درهر کشور، خطوط قرمزی برای رسانه ها وجود دارند، حتی آنها که ادعای پرچم داری در آزادی بیان می کنند. متأسفانه در کشورمان علاوه بر خطوط قرمز یاد شده رسانه ها خود نیز خطوط قرمزی برای خودشان تعریف می کنند.

این جامعه شناس تصریح کرد: بیان دیرهنگام اخبار و انعکاس خبرها بعد از رسانه های بیگانه، باعث شده مردم برای دستیابی به اخبار داخلی به رسانه های بیگانه مراجعه کنند؛ در تمام جهان زمانی که یک بیماری و یا عارضه همه گیر به وجود می آید، رسانه ها چند حرکت باهم انجام می دهند که عبارتند از آموزش و ارائه روش های مقابله با آن بیماری، بیان حقایق موجود درباره تلفات و مشکلات موجود و دعوت به آرامش روانی با ایجاد امنیت فکری در جامعه است.

وی ادامه داد:‌ با توجه به دشمنی دیرینه بعضی از کشورها با ما در حال حاضر، 450 شبکه ماهواره ای فارسی زبان بطور شبانه روزی به بمباران فکری و فرهنگی کشورما مشغول هستند که جناح بندی ها و یارکشی های سیاسی نیز با کمال تأسف برخی از رسانه ها را بیش از رسالت مطبوعاتی خود به میدان سیاست می کشند.

ابهری اظهار داشت: متأسفانه در کشورمان، سیاست متمرکز و معینی در این زمینه ها وجود ندارد(سیل، زلزله و بیماری‌های همه گیر)؛ رسانه ها سیاست متمرکز و معینی ندارند که باید در این زمینه اتاق فکر هماهنگی، بدون توجه به سلیقه های سیاسی، برای این گونه موارد پیش بینی و کاربردی شود.

امروز تلویزیون های معاند همچون اینترنتشنال که از عربستان و منافقان پول دریافت می کنند، اخبار کرونا را به طور زنده از ایران پخش می کنند و در کنار آن به انتشار یک سری از شایعات می پردازند.

وی بیان کرد: دعوت جامعه به آرامش و مقابله با گسترش شایعات دیگران ساخته یکی از کارکردهای رسانه امروز است؛ برای مثال امروز برای خرید دارویی به داروخانه مراجعه کردم و متصدی گفت که از صبح تمام ژل های ضدعفونی و ماسک ها تمام شده است؛ درحالی که رسانه ها باید حقیقت استفاده این گونه اقلام را برای مردم بیان کنند و تلویزیون به طور مرتب دستورات بهداشتی را تکرار کنند. ماسک برای مبتلایان و بیماران است، نه افراد سالم؛ بنابراین اصلاح این حرکت می تواند کمک بزرگی به بهداشت عمومی جامعه کند.

این آسیب شناس اجتماعی خاطرنشان کرد:  توزیع گسترده مواد ضدعفونی توسط دولت می تواند با غارتگران مافیایی که در این گونه مواقع زالووار به جان مردم می افتند، مقابله کند؛ درحال حاضر مواد ضدعفونی کننده تا چهاربرابر قیمت اصلی به مردم فروخته می شود و تا جایی که مشاهده کردم، بعضی از افراد به شکل قاچاق آنها را در جیب های خود قرار داده و در پیاده روها با صدایی آهسته می فروشند. باید برای مبارزه با این فرصت طلبان همچنین دشمنانی که قصد ایجاد اضطراب اجتماعی دارند، اخبار به طور واقعی بیان شود تا شاید بتوانیم گوشه ای از اعتماد اجتماعی را ترمیم کنیم.

وی یادآور شد: امروز تلویزیون های معاند همچون اینترنتشنال که از عربستان و منافقان پول دریافت می کنند، اخبار کرونا را به طور زنده از ایران پخش می کنند و در کنار آن به انتشار یک سری از شایعات می پردازند. عدم بیان حقایق و تمرکز بر اخبار دیگر غیر از موضوعی که مورد توجه و نیاز جامعه است، باعث هجوم مردم به شبکه های معاند می شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر