۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۵۶۵۷
سردار احمدیان در همایش ایمنی در نیروهای مسلح:
مسئول مرکز راهبردی سپاه گفت: فرمانده‌ای که به فکر غافلگیری فکر دشمن نباشد حتماً به تاکتیک و تکنیک مناسبی هم نمی‌‌اندیشد لذا غافلگیری فکر دشمن یک اصل است.

سردار علی‌اکبر احمدیان، مسئول مرکز راهبردی سپاه در دومین همایش سراسری ایمنی در نیروهای مسلح که صبح امروز یکشنبه به میزبانی سپاه برگزار شد گفت: در سپاه علاوه بر مسائل ایمنی به مسائل تأمینی هم توجه شده است.

وی افزود: یکی از دلایل مهمی که باعث می‌شود ایمنی در نیروهای مسلح تعیین‌کننده باشد این است که این نیروها بیشترین نماد حاکمیت در یک کشور هستند.نیروهای مسلح گاهی نیابت دارند تا به جای حاکمیت تصمیم بگیرند.

احمدیان ادامه داد: یک رئیس‌جمهور نمی‌تواند برای جان یک انسان تصمیم بگیرد اما یک انسان این توان را دارد. به عنوان مثال رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند در آنجا برای جان یک نفر تصمیم بگیرد. اما می‌بینیم یک سرباز آمریکایی در افغانستان در خصوص جان چند نفر تصمیم می‌گیرد که این نشان از سیاست‌گذاری آمریکایی‌ها دارد.

مسئول مرکز راهبردی سپاه تصریح کرد: نیروهای مسلح در امور ایمنی باید پرچمدار، الگو و نمونه ‌باشند و دیگران از آنها آموزش بگیرند.

احمدیان در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: باید برای ایمنی یک راهبرد دو پایه با عنوان نظام یافتگی مبتنی بر دو اصل الگو‌سازی و استاندارد سازی الگوها در امور تکرار‌پذیر و فرهنگ‌سازی در امور خلاقانه را مبنا قرار دهیم. در نیروهای مسلح با دو جریان عمومی کار داریم یک جریان امور تکرار‌پذیر است اما چون خلاق‌بودن در نبرد ناهم‌تراز یک اصل است بخش دیگری از امور ما خلاق‌پذیر هستند و در اینجا باید الگوهای ایمنی در افراد توجه شود.

وی افزود: در هر روش خلاقانه‌ای باید ایمنی خلاقانه لحاظ شود، تا زمانی که نظام‌یافتگی نداشته باشیم صحبت از مقوله ایمنی صحبت بیهوده‌ای است. اولویت اول در ذهن و فکر متولیان ایمنی در سازمان‌ها باید نظام‌یافتگی باشد.

احمدیان خاطر نشان کرد: کسانی که دغدغه ذهنی نسبت به الگوها داشته باشند می‌توانند کلی‌سازی کنند و در مرحله بعد باید این الگوها استاندارد‌سازی شود. اگر الگوها ایجاد شود و استاندارد سازی صورت گیرد و آموزش هم داده شود نقش نظارت بسیار کم خواهد شد زیرا افراد ایمنی را رعایت می‌کنند وظ با تکیه بر نظارت نمی‌توان ایمنی را خیلی بالا برد.

مسئول مرکز راهبردی سپاه  گفت: نیروهای مسلح به دلیل ناهم‌تراز بودن تهدید احتیاج به تقویت خلاقیت در درون خود دارند و این یعنی خارج از الگوها عمل کردن البته در خلاقیت هم نباید همه الگوها نفی شود. باید تفکیک روشنی بین مرز امور الگودار و امور خلاقانه ایجاد شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اقدامات تأمینی در نیروهای مسلح گفت: اقدامات تأمینی در نیروهای مسلح ضعیف است مجموعه این اقدامات که مرزی با عملیات نیروهای مسلح نیز پیدا می‌کند باید دقیقا تعیین شود.

وی ادامه داد: برای مجموعه‌ای که تهدیدی به نام آمریکا و به شکل هم‌تراز دارد پس از خلاقیت مهمترین اصل اقدامات تأمینی برای مجموعه است.

مسئول مرکز راهبردی سپاه با بیان اینکه پنهان‌کاری همیشه یک اصل است گفت: وقتی تهدید غیرهم‌تراز می‌شود نقش اقدامات تأمینی نقشی 70 درصدی خواهد شد.

احمدیان تأکید کرد: غافلگیری دشمن یک اصل است که در جنگ 33 روزه نیز صورت گرفت. لذا پنهان‌بودن خواسته ما از چشم دشمن عامل غافل‌گیری است در حالی که متاسفانه برخی اوقات ما خواسته‌هایمان را در مصاحبه‌ها فریاد می‌زنیم و طبیعی است که دشمن در برابر فکر ما فکر می‌کند.

وی با بیان اینکه اولین کار باید غافلگیری فکر دشمن باشد اظهارداشت: اگر دشمن ببیند که فکر او رصد می‌شود و در برابر فکرش تفکر درستی شکل گرفته این عامل بازدارندگی و سد‌شدن افکار دشمن می‌شود.

احمدیان در پایان اظهار داشت: فرماندهی که به غافلگیر کردن فکر دشمن نمی‌اندیشد حتما به تاکتیک و تکنیک مناسبی هم نمی‌اندیشد در حالی که بخش عمده توان نیروهای مسلح در گرو اقدامات تأمینی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر