۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۵۵۷۴۳
فرانسه در طول حدود یک سال اخیر، شاهد دو خیزش مردمی علیه سیاست‌های اقتصادی دولت «امانوئل مکرون» بوده که به گفته مدیر موسسه نظرسنجی بین‌المللی ایفوپ(Ifop)، نشان از نارضایتی دستکم دو سوم فرانسوی‌ها از عملکرد دولت دارد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری ایرنا ۱۷نوامبر سال ۲۰۱۸ آغاز اعتراض‌های مردمی به سیاست‌های اقتصادی دولت و نظام سرمایه‌داری در فرانسه معروف به جنبش «جلیقه زردها» بود که جمعیتی ۳۰۰هزار نفری را روانه خیابان‌ها کرد؛ جنبشی که پس از گذشت بیش از یک سال و ۴۰روز همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.

از ۲۵روز گذشته هم فرانسه شاهد پا گرفتن جنبش دیگری علیه برنامه اصلاحات قوانین بازنشستگی بود که این جبنش اعتراضی نسبتا نوپا نیز در قالب اعتصاب های عمومی و گسترده، همچنان به مسیر خود ادامه می‌دهد و بنا به اعلام کنفدراسیون عمومی کار، اعتصاب‌ها نه تنها تا آخرین روز امسال ، که در سال میلادی جدید هم استمرار خواهد داشت.

«ژروم فورکه» معتقد است که با وجود گسترده بودن اعتراض های مردمی، همگرایی کافی در هیچ یک از این دو جنبش اعتراضی وجود ندارد و چه بسا اگر این همگرایی وجود داشت، مشکلات به مراتب جدی تری برای دولت فرانسه ایجاد می کرد.

او می‌گوید: در پایان سال ۲۰۱۸، جنبش جلیقه‌زردها بود که کشور را به آتش کشید. در پایان سال ۲۰۱۹ هم اعتصاب‌ها علیه نظام بازنشستگی ناشی از تظاهرات که همچنان ادامه دارد، به طور گسترده‌ای بسیج شد.

فورکه معتقد است، برای تاثیرگذاری و چشمگیر بودن، این مبارزات از همگرایی لازم برخوردار نبوده است. تعداد مشخصی از جلیقه‌زردها هستند که به اعتصاب‌ها علیه اصلاحات بازنشستگی پیوستند اما این تمامیت جنبش نیست.

نویسنده کتاب «مجمع‌الجزایر فرانسه» که در آن به تحلیل اجتماعی پدیده افزایش حضور و نفوذ مهاجران در فرانسه پرداخته است، میزان نارضایتی‌ موجود در این کشور را بالا می‌خواند و می‌گوید: دو سوم فرانسوی ها از دولت ناراضی هستند که همه اینها بحران‌های اجتماعی نسبتا" قابل ملاحظه ای را به دنبال دارد. اما در زمان حاضر جبهه ای مشترک و متحد وجود ندارد که جزایر مختلف این مجمع‌الجزایر در تقابل با امانوئل مکرون گرد هم آورد.

او با مقایسه اعتصاب های مردمی در دسامبر ۱۹۹۵ با اعتصاب‌های دسامبر سال میلادی جاری گفت: مکرون تلاش کرد که این مبارزات را خدشه دار کرده و این اطمینان را بدهد که مبارزان در دیگر بخش‌ها گسترش نیافته است. به گفته او به نظر می رسد قدرت حاکم در فرانسه از پایگاه مردمی بسیار محدودی برخوردار است و به بخش نسبتاً اقلیت مردم تکیه دارد.

فورکه می‌گوید بر اساس نتایج موسسه‌های نظرسنجی، این جنبش حتی اگر به همان آشفتگی هم باشد می تواند پیش برود.

همچنین امروز، رئیس کنفدراسیون عمومی کار فرانسه رئیس جمهوری این کشور را متهم به وخیم‌تر کردن روند اعتراض مردم علیه اصلاحات نظام بازنشستگی کرد و گفت: امانوئل مکرون با آتش بازی می‌کند. تحریک نارضایتی‌ها خطرناک است.

«فیلیپ مارتینز» بار دیگر بر عزم اعتصاب‌کنندگان برای دستیابی به عقب نشینی دولت از برنامه‌ای که او آن را «تک‌روی» می‌خواند، تاکید کرد.

ادوارد فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه چهارشنبه ۲۰ آذر، طرح اصلاح نظام بازنشستگی در این کشور شامل ۴۲ برنامه مجزا را رونمایی و اعلام کرد اصلاحات جزئی در بازنگری این طرح اولیه انجام خواهد شد.

براساس این طرح، فرانسوی‌های متولد پیش از سال ۱۹۷۵ مشمول این طرح نمی‌شوند و سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش می‌یابد. با این حال، معترضان به این طرح، ‌ از خواسته خود عقب‌نشینی نکرده و حذف کامل آن را خواستارند. اما دولت معتقد است به تعویق افتادن این طرح، هزینه‌ اجرای آن در دولت‌های آینده را دوچندان می‌کند.

اعتصاب‌ها علیه اصلاحات بازنشستگی امروز به بیست و پنجمین روز خود رسیده است؛ با پیوستن کارکنان برخی شرکت‌های هواپیمایی به جمع اعتصاب‌کنندگان، آن هم در روزهای تعطیلات پایان سال که پایانه هوایی و زمینی پُر از مسافر است، به نظر می‌رسد اعتراض‌ها و اعتصاب‌های جاری در فرانسه وارد مرحله تازه‌ای شده است.

روزنامه فرانسوی لوپاریزین چاپ پاریس روز شنبه(۷ دی) در گزارشی با یادآوری گسترش اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها به ویژه به اصلاح نظام بازنشستگی، مکرون را رئیس جمهوری منزوی توصیف کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر