۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۵۵۴۰
سردار عبداللهی در برنامه دیروز امروز فردا خبر داد
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: جلسات زیادی با وزرای نیرو، راه و آقای جهانگیری داشته‌ایم، پروژه‌های بزرگی که الان در دست است نیازمند تامین اعتبار بوده و باید زودتر به بهره‌برداری برسد.

سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) سپاه در برنامه «دیروز، امروز، فردا» که شب گذشته به بررسی عملکرد 34 ساله سپاه پاسداران در فعالیت‌های نظامی و امنیتی تا اقتصادی اختصاص داشت، گفت: قرارگاه خاتم بر اساس اصل 147 قانون اساسی وارد کارهای عمرانی و سازندگی شد. سپاه با استفاده از ظرفیت بالا و تجربه های خوبی که در مهندسی جنگ داشت پا به این عرصه گذاشت و بر اساس اصل 147 قانون اساسی که به نیروهای مسلح اجازه ورود به عرصه عمران و آبادانی کشور می شود، قرارگاه خاتم تاسیس و تشکیل شد؛ امروز پروژه‌های مختلفی در سطح کشور توسط قرارگاه خاتم الانبیاء انجام می‌شود، کارهای عمرانی که ما انجام می دهیم با استفاده از توان و تجربه گذشته ماست که امروز تبدیل به یکی از بازوهای قوی و اجرایی دولت شده است.

عبداللهی در ادامه در واکنش به این سوال که برخی می‌گویند فعالیت‌های اقتصادی سپاه رقیب بخش خصوصی و مردم است، افزود: سپاه هیچ‌وقت رقیب نیست و هیچ‌وقت عرصه را بر بخش خصوص تنگ نمی‌کند و فقط بر اساس رسالت خود انجام وظیفه می‌کند؛ همانگونه که در جنگ با بسیج مردم موفق بودیم در کار سازندگی هم بر اساس اقتضای زمان، جایی که بدانیم باری از کشور روی زمین مانده، ما ورود پیدا می کنیم.

وی افزود: برخی بحث‌ها بی‌انصافی است و اجحاف به مجموعه سپاه است، ما بر اساس تکلیف وارد عرصه سازندگی می‌شویم و هیچ وقت رقیب بخش خصوصی نبوده‌ایم؛ سپاه و قرارگاه خاتم یک چتر امنیتی است برای دفاع از بخش خصوصی؛ نیروهایی که در مجموعه قرارگاه کار می‌کنند از بین جوانان کشور هستند و بخش اندکی از آنها جزو کادر سپاه هستند.

سردار عبداللهی ادامه داد: ما میدان را باز کرده‌ایم و همه اقشار ملت در این عرصه حضور و فعالیت دارند، مجموع کارهایی که ما در سطح کشور انجام می‌دهیم در حوزه‌های مختلف است و از تمام ظرفیت‌های داخل کشور استفاده می‌شود. ما هیچ وقت اعتقاد نداریم که داریم پیمانکاری فعالیت می کنیم. ما خودمان را سرباز سازندگی سپاه می دانیم. وقتی نیاز مردم باشد، ما باید وارد شویم و کارها را انجام دهیم.

وی گفت: ما بر اساس تکلیفی که داریم در هر دولتی که باشد، وظیفه خود را انجام می‌دهیم و به جای توجه به فرد، به نظام توجه می‌کنیم. ما در دولت های گذشته هم کارهای بزرگی را انجام داده ایم و در این دو دهه بیش از 2500 پروژه بزرگ را به انجام رسانده ایم. ما آمادگی کامل داریم پروژه هایی که دیگران نمی‌توانند انجام دهند، ورود پیدا کنیم و کارهای عمرانی و سازندگی را انجام دهیم. یکی از مشکلات کشور بحث آب است که قرارگاه سازندگی وارد این موضوع شده و سپاه به عنوان وظیفه به دنبال حل این مشکل است.

عبداللهی اظهارداشت: خط انتقال آب قم چیزی حدود 55 سال سابقه داشت و کار بسیار بزرگی بود که به 30 کیلومتر حفاری تونل نیاز داشت تا هفت ونیم میلیون مکعب آب در ثانیه وارد شهر قم شود.امروز کل استان قم از آب گوارای شیرین استفاده می کنند. این پروژه به خیلی ها واگذار شد اما ناتمام ماند و در نهایت سپاه کار را طی دو سال و نیم به پایان رساند.

وی ادامه  داد: ما جلسات زیادی را با وزرای نیرو، راه و شهر سازی و آقای جهانگیری داشته ایم. البته پروژه های جدیدی صحبت نشد اما پروژه های بزرگی که الان در دست هست نیازمند تامین اعتبار است و باید زودتر به بهره برداری برسد. دوستان قول مساعد داده اند و انشالله در این راستا کمک خواهند کرد تا کارها به سرعت پیش برود.

فرمانده قرارگاه سازندگی سپاه ادامه داد: کسی که به دانشگاه می رود، کمترین انتظارش اشتغال است که این بستر برای او باید آماده باشد. مردم به دولت تدبیر و امید امید دارند تا این بستر ایجاد شود و کارهای بزرگی که در دست هست با سرعت و توجه بیشتری به بهره برداری برسد.

عبداللهی در بخش دیگری از برنامه گفت: پروژه‌های عمرانی که داشته‌ایم نیازی به تجهیزات خارجی نداشته اما پروژه های صنعتی به درصد بالایی از تجهیزات خارجی احتیاج دارد. تحریم ها در این زمینه اثراتی داشت اما این بار هم مانند زمان جنگ موفق عمل کردیم و توانستیم به نوعی تحریم ها را دور بزنیم و این تجهیزات را تامین کنیم. ما در کشور ظرفیت های زیادی داریم و باید از آن استفاده کنیم. اگر این ظرفیت ها با مدیریت خوبی همراه باشد، خیلی از تجهیزات وارداتی را می توانیم در داخل کشور بسازیم. تحریم ها به هر حال سنگینی های خاص خود را دارد اما با توکل به خدا و استفاده از توانمندی های خودمان می توانیم به خودکفایی برسیم.

وی گفت: در خیلی از بخش‌ها با استفاده از ظرفیت های داخلی به خودکفایی رسیده‌ایم. وقتی شرکت های خارجی وارد پروژه‌های می شدند مشکلات زیادی برای کشور به وجود می آمد و در این میان برخی از مسولین هم اعتماد نداشتند که خودمان می توانیم این کارها را انجام دهیم. اما ما با تشکیل یک تیم متخصص در قرارگاه خاتم الانبیاء توانستیم وارد فازهای مختلف شویم و کار را پیش ببریم.

عبداللهی اظهارداشت: در زمان طاغوت اجازه طراحی، ساخت و حتی بهره‌برداری به نیروهای داخلی داده نمی‌شد اما امروز خیلی از پروژه‌ها در بخش‌های مختلف توسط متخصصین این کشور انجام می شود. بهترین فرماندهان جنگ بسیجیان بودند و امروز هم ما از همه ظرفیت ها استفاده می کنیم و از نیروهای متخصص بهره می بریم. اگر به همین شکل پیش برویم می توانیم در زمینه های مختلف به خود کفایی برسیم.

سردار عبداللهی در بخش دیگری از برنامه یادآور شد: با توجه به موقعیت انقلاب اگر اتفاقی بیفتد مردم به سرعت در جریان قرار می گیرند. مدیران کلیدی تشکیلات ما از بین پاسداران هستند و نیروها و پیمان کارهایی که وارد مجموعه می شوند هم گزینش می شوند و طبق شرایط و دستورالعمل های مشخصی که وجود دارد کارها پیش می رود. در مجموعه های سازندگی ما بحث های اعتقادی کاملاً ملموس است و بهترین مکان های کارگاه های ما، نمازخانه هاست. در عین این فضای معنوی، نظارت های مختلفی هم وجود دارد و همه چیز به طور کامل کنترل می شود.

وی افزود: اگر موردی هم از فساد در کار دیده شود، بدون اغماض و چشم پوشی با آن برخورد می شود و نتیجه آن به اطلاع مردم می رسد.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء در مورد محرومیت زدایی این قرارگاه سازندگی نیز یادآورشد: کار ما رسالت محوری است نه سود محوری و بر اساس تکلیفی که داریم وارد پروژه ها می شویم. ما به 150 هزار نفر حقوق پرداخت می کنیم و اگر سودی حاصل شود آن را برای پرداخت حقوق این افراد و همچنین خرید تجهیزات مورد نیاز استفاده می کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما چیزی حدود 12 هزار پروژه محرومیت زدایی داریم که هزینه آن را از همین سودهای حاصلی از پروژه ها انجام می دهیم. ما امروز درگیر جنگ اقتصادی هستیم. ما دغدغه معیشت مردم را داریم و هر پروژه ای که انجام می شود، یک شکست برای دشمن به حساب می آید.

* مقدم فر: اصلی ترین سرمایه سپاه نیروی انسانی آن است

حمیدرضا مقدم فر معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه نیز در این برنامه اظهار داشت: سپاه پاسداران همزاد انقلاب اسلامی است. همانطور که انقلاب یک پدیده خاص و منحصر به فرد بود، سپاه هم همین ماهیت را دارد. سپاه پاره تن انقلاب اسلامی است و مانند انقلاب پدیده بی نظیری است. نوع شکل گیری این نهاد، کارکرد آن در این سی و چند ساله و سرمایه هایی که در آن وجود دارد از آن یک مجموعه بی نظیر در دنیا ساخته است. امروز می بینیم که بیشترین هجمه هایی که از طرف نظام سلطه به سپاه وارد می شود از همین ناحیه است و آن ها می ترسند که این مجموعه بی نظیر برای کشورهای منطقه و دنیا تبدیل به یک الگو نشود.

وی افزود: سپاه، دو وظیفه اصلی دارد. یکی وظیفه ذاتی اش است و دیگر وظیفه حمایتی است که دارد. وظیفه ذاتی سپاه اول بعد نظامی و آمادگی برای دفاع از سرزمین است. وظیفه دوم سپاه سازمان بسیج است. وظیفه سوم سپاه هم وظیفه عمق بخشی فرهنگی در بیرون مرزهاست. امام(ره) می‌فرمودند باید در دنیا هسته‌های حزب‌الله تشکیل شود و سپاه در این جهت احساس وظیفه می کند و نیروی قدس سپاه روی این وظیفه متمرکز است؛ وظیفه و رسالت دیگری هم بر دوش سپاه است که وظیفه حمایتی، پشتیبانی و معین سپاه است. دستگاه های زیادی برای اداره حکومت و خدمت به مردم هستند که گاهی نیاز به کمک دارند.

وی گفت: سپاه پاسداران به عنوان یک نیروی انقلاب آماده است که در حوزه‌های مختلف کمک هایش را ارائه دهد، مثلاً نیروی انتظامی برای تامین امنیت داخلی کشور گاهی نیاز به کمک دارد که سپاه کمک می کند. یا گاهی دولت در زمینه های عمرانی و سازندگی کمک می خواهد که سپاه کمک خود را ارائه می دهد. سپاه گنجینه ای از کادرهای مجرب مدیریتی است که در صورت نیاز در این زمینه هم به دولت کمک می کند. گاهی دستگاه های فرهنگی کشور نیاز به کمک دارند که سپاه با جمع زیادی از نیروهای معتقد و متخصص در جهت کارهای فرهنگی و مقابله با جنگ نرم در این زمینه هم کمک می کند؛ در بخش وظایف حمایتی، نوع کارکرد سپاه بر مبنای نیاز است، نه دخالت. گاهی برخی به این حضور تعرض می کنند این درحالی است که سپاه هر وقت از او خواسته شده ورود پیدا کرده است.

مقدم‌فر در مورد عملکرد سپاه در رابطه با جناح های سیاسی کشور گفت: این موضوع، بحث امروز نیست و ما از بعد از پیروزی انقلاب و بعد از اینکه امام تکلیف را روشن کردند و اعلام فرمودند که کارهای سیاسی و کار سپاه باید از هم تفکیک شود، شاهد این صحبت ها بودیم. متاسفانه هر بار هر کسی که می خواست به نظام لطمه بزند این مسائل را بیان کرده است. ورود سپاه به جریان های سیاسی ظلم به خود ِ سپاه است چون شان سپاه، شان انقلاب است. سپاه فراتر از جناح‌های سیاسی است. حتی سپاه در حوزه فراجناحی هم نیست و اصولاً جناح ها ربطی با سپاه ندارند. سپاه به عنوان اصیل ترین نیروی انقلاب است و نباید آن را به یک جناح خاص محدود کرد. لباس و هویت سپاه یعنی انقلاب اسلامی، این شان، شان حزبی نیست.

وی افزود: سپاه وظیفه حفاظت از انقلاب و دستاوردهای آن را دارد. نیرویی که تصمیم دارد این کار را انجام دهد باید جریان شناس سیاسی باشد. امام(ره) فرمودند سپاه فقط نظامی نیست و یک نیروی فرهنگی، سیاسی و... است. سپاه نباید جریانات و انحرافات را بشناسد؟ اگر نشناسد چطور می خواهد از انقلاب محافظت کند؟ سپاه و پاسدار و سپاهی باید بینش و نگرش و فهم و بصیرت سیاسی داشته باشد تا بتواند از انقلاب حفاظت کند.»

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه اظهارداشت: این بحث بیشتر در زمان انتخابات داغ می شود و هر کس که می‌خواهد هجمه‌ای به نظام داشته باشد، این بحث ها را مطرح می کنند و با بهانه قرار دادن سپاه، نظام را مورد هجمع قرار می دهند؛ پاسدار نمی‌تواند عضو یک حزب باشد و در جریانات دخالت داشته باشد، اما او هم مثل همه مردم حق رای دارد. یکی از سرداران سپاه رای خود را اعلام کرد اما سپاه به طور کلی هیچ وقت اعلام نکرده که پاسداران باید به فلانی رای بدهند، هیچ وقت چنین چیزی وجود نداشته است. کسانی که این هجمه ها را ایجاد می کنند، می دانند دارند چه کاری انجام می دهند. در اوایل انقلاب این سپاه بود که به سرعت انحراف گروه منافقین و گروه فرقان را تشخیص داد و روبه روی آن ها ایستاد و این مساله از بینش سیاسی سپاه ناشی می شود.

مقدم فر افزود: آقای روحانی در مورد سپاه فرمایش زیبایی داشتند اما برخی رسانه ها همه این مسائل را رها کردند و به یکی از مسائل وی که به عنوان تذکر عنوان کردند، تاکید کردند که این مساله از سوی برخی رسانه ها شایسته نبود.

وی در بخش دیگری از برنامه در مورد صادرات نیروی انسانی به بخش های مختلف مدیریتی کشور گفت: سه رویکرد در مورد سپاه وجود دارد. یک رویکرد هست که سپاه را صرفاً نظامی می بینند که این با قانون اساسی و نظرات امام مغایرت دارد. رویکرد دیگر که به واقعیت نزدیک تر است، سپاه را نیرویی می بیند که بعد از انقلاب، فقط برای از آن تشکیل شده. این به واقعیت نزدیک تر است اما همه واقعیت نیست و سپاه در این رویکرد خلاصه نمی شود. در دل این رویکرد، نوعی محافظه کاری به نظر می آید که درست نیست. رویکرد سوم که واقعی است که سپاه را در جنبه های محافظه کارانه خلاصه نمی بیند. سپاه یک موجود زنده و در حال پیشرفت است. سپاه، سپاه ِ انقلابی است که پیش رونده است و نمی تواند انفعالی برخورد کند. در واقع سپاه گاهی باید شانه هایش را برای قبول مسولیت های مختلف آماده کند تا حرکت پیش رونده انقلاب کند نشود.

وی ادامه داد: یکی از خدماتی که سپاه داشته صادرات نیروی انسانی بوده است. در واقع مجموعه ای برای کادر سازی به وجود آورده تا نیروهایی را برای مدیریت در شاخه های مختلف سپاه تربیت کند. از آقای ضرغامی بگیرید تا آقای لاریجانی رئیس مجلس و خیلی از وزرا و وکلا، کسانی هستند که سپاه را درک کرده اند و مقطعی پاسدار بوده اند.

مقدم فر همچنین گفت: VOA  مستندی ساخت و می خواست ثابت کند حاکمیت در اختیار سپاه است و به این اشاره داشت که کدام یک از مسولین سابقه پاسداری دارند، این درحالی است که این سپاه، برای انقلاب است. سپاه در تمام این سال ها فقط به دنبال خدمت بوده و قصد این را ندارد که حاکمیت را در اختیار داشته باشد. خیلی ها در سپاه هستند که دوست دارند گمنام باشند و به هیچ وجه حاضر نیستند جلوی دوربین ها حاضر شوند. شهید طهرانی مقدم اگر شهید نشده بود و حضرت آقا بالای سر ایشان حاضر نمی شدند، مردم چه می دانستند که دانشمندی مثل حسن طهرانی مقدم وجود دارد که می تواند الگوی مدیریت خاص باشد. در همه عرصه ها چنین چهره هایی در سپاه وجود دارند که دوست ندارند شناخته شوند.

وی ادامه داد: سردار قاسم سلیمانی بیش از یک دهه است در سپاه قدس فعالیت دارند اما فقط چند سال است که شناخته شده اند و هیچ وقت به دنبال مطرح شده نبوده اند و با کنجکاوی رسانه‌های غربی چهره‌شان رسانه‌ای شد.

مقدم‌فر در ادامه برنامه اظهار داشت: یکی از اصلی ترین مشکلات و چالش هایی که در فتنه 88 توانستند فراهم کنند، بحث بصیرت بود. در واقع بی‌بصیرتی عده ای این صحنه را فراهم کرد و بصیرت داشتن مردم قائله را ختم کرد. مهم ترین کار سپاه و بسیج در فتنه 88 بصیرت افزایی و اطلاع رسانی به هنگام بود. جریان های سیاسی باید از سپاه برای فهم و بصیرت سیاسی که دارد تشکر کنند. صحنه فتنه 88 سیاسی نبود و اردو کشی های خیابانی و انقلاب های رنگی بود که ناشی از فریب و تهمت تقلب بود. نیرویی که توانست آگاهی، بصیرت و دشمن شناسی را به لایه های مختلف انتقال دهد سپاه و بسیج بود. این بالاترین خدمت سپاه بود و توانست صحنه را عوض کند.

وی افزود: پیروی از ولایت اصلی ترین عنصر حاکم بر نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.

مقدم‌فر گفت: سپاه با همین رسالت حفاظت از انقلاب و دستاوردهایش نمی تواند به عرصه فرهنگی بی‌تفاوت باشد. البته دستگاه‌هایی در نظام هستند که در این زمینه مسولیت مستقیم دارند اما باید قبول کنیم که ما در یک جنگ فرهنگی قرار داریم و سپاه در این میان نمی تواند بی تفاوت باشد. اولین وظیفه سپاه این است که در این میان ابتدا خودش را حفظ کند. نکته ای که دکتر روحانی در جمع سپاهیان گفتند این بود که سرمایه معنوی سپاه آن را محبوب دل مردم کرده است. اصلی ترین سرمایه سپاه نیروی انسانی آن است که این سرمایه به این معنویت تکیه دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فضای معنوی خاصی در سپاه وجود دارد که باعث می شود سپاه گام نخست را در زمینه فرهنگی به خوبی بردارد. مساله بعدی کمک به مردم است. نیروهای بسیجی و سپاهی زیادی در جامعه وجود دارد که می توانند تاثیر زیادی در جامعه داشته باشند. برنامه ریزی هایی در راستای کمک به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی انجام شده است. حلقه های صالحین بسیج یک قدم بزرگ فرهنگی در کشور بوده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر