۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۵۵۱۲
نویسنده اقتصادی ترکیه‌ای
یکی از نویسندگان اقتصادی ترکیه‌ای تاکید کرد غرب مایل نیست به دلیل روابط تنش‌زا با ایران در قیمت‌های جهانی نفت با تغییرات غیر منتظره روبرو شود و به همین دلیل می‌خواهد روابط خود را با ایران بهبود بخشد.

مصطفی سونمز اقتصاددان و نویسنده روزنامه «یورت» ترکیه در آنکارا، به ارزیابی دلایل لغو تحریم علیه برخی بانک های ایرانی از سوی آمریکا و غرب پرداخت.

سونمز تصریح کرد آمریکا و غرب مایل است با لغو تحریم‌ها علیه برخی بانک‌های ایرانی از دوران روابط پر تنش با ایران به دوران روابط معتدل عبور کند.

وی افزود: غرب مایل نیست به دلیل روابط تنش زا با ایران در قیمت های جهانی نفت با تغییرات غیرمنتظره روبرو شود و به همین دلیل می خواهد روابط خود را با ایران بهبود بخشد.

غرب در دوره جدید برخوردی معتدل تر با ایران دارد

سونمز درباره لغو تحریم علیه چند بانک ایرانی اظهار داشت: لغو این تحریم ها از سوی آمریکا و غرب نشانگر تمایل این عده به برقراری روابط معتدل تر با ایران است. دلیل این تغییر رویه غربی ها به عوامل داخلی و خارجی آنان بستگی دارد. شاید غرب دولت جدید ایران را میانه رو تر و برای مذاکره بازتر می بیند.

وی افزود: این روند علاوه بر تاثیرگذاری بر روی مسائل اقتصادی از لحاظ حل موانع پرداخت های متقابل ایران با کشورهایی نظیر ترکیه که روابط تجاری گسترده ای دارند نیز تاثیرگذار خواهد بود. ترکیه تا پیش از این برای پرداخت مبلغ گازطبیعی وارداتی از ایران مجبور به صادرات طلا شده بود و این امر باعث برخی روابط نامناسب و غیره می شد و عواقب منفی داشت.

توافق آمریکا و روسیه بر سر سوریه، تلاش برای بهبود اقتصاد جهانی

این نویسنده ترک درباره توافق آمریکا و روسیه درباره سلاح های شیمیایی ترکیه و جلوگیری از بروز جنگ در منطقه نیز تصریح کرد: علاوه بر تمام اینهایی که مطرح شد، سرمایه جهانی بعد از یک دوره پنج ساله بحران بار دیگر در تلاش برای خروج از این چاه است. آمریکا مایل است بار دیگر سرعت رشد اقتصادی خود را بهبود بخشد. برای اینکه کشورهای واقع در مرکز اقتصاد جهانی بار دیگر رشد کنند، سیاست جهانی باید بدون بحران و بدون دردسر باشد. توافق آمریکا و روسیه بر سر سوریه نشانه دیگری از این تصمیم است.

آمریکا و غرب مجبور به مذاکره با ایران هستند

سونمز درباره ارتباط لغو تحریم‌های بانکی علیه ایران با قیمت جهانی نفت نیز گفت: آمریکا و دیگر قدرت های اقتصادی بخصوص مخالف نوسانات قیمت جهانی نفت هستند و مایل نیستند به دلیل تنش ها با تغییرات غیرمنتظره در این عرصه روبرو شوند. برای اینکار هم آمریکا و غرب نیاز به مذاکره با ایران و قدرت های نوظهور اقتصادی را احساس می کند، زیرا تنها راه خروج از بحران اقتصادی همین است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر