حمد دنیامالی به عنوان یکی از مدافعان توسعه فضاهای زیرسطحی در پایتخت، در این رابطه گفت:فضاهای زیرسطحی در زمان بروز حوادث غیرمترقبه و نیز پدافند غیرعامل نقش مهم و اثرگذاری ایفا می کنند.
به گزارش شهرداری تهران، احمد دنیامالی به عنوان یکی از مدافعان توسعه فضاهای
زیرسطحی در پایتخت، در این رابطه گفت: شهر تهران با توجه به بافت متراکم و
فشرده از یک سو و حجم قابل توجه خودروهای عبوری از سوی دیگر، با معضل
ترافیکی مواجه است و شبکه معابر ایجاد شده در روی سطح، پاسخگوی ترافیک
سنگین عبوری نیست. به همین خاطر مدیریت شهری به ضرورت توسعه فضاهای زیرسطحی
واقف و معتقد است.
وی با اشاره به تاثیر عمیق توسعه شبکه معابر
زیرسطحی بر کاهش معضل دیرینه ترافیک تهران، تاکید کرد: استفاده از فضاهای
زیرسطحی به عنوان معابر جدید سواره رو، شهر را تا حد زیادی از معضل آلودگی
های زیست محیطی نظیر آلودگی هوا و صوتی نجات خواهد داد.
دنیامالی
با بیان آنکه شبکه های زیرسطحی طرفا به آمد و شد خودروها اختصاص ندارد، به
گران بودن قیمت زمین در مراکز شهرها اشاره کرد و افزود: رویکرد کنونی در
بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا نیز بر اساس توسعه فضاهای زیرسطحی استوار
است به طوری که در این شهرها علاوه بر تونل های ترافیکی، فضاهای تجاری،
پارکینگ و کاربری هایی که به نور زیادی نیاز ندارد را نیز به زیر سطح زمین
منتقل می کنند. ضمن اینکه این قبیل فضاهای زیرسطحی در زمان بروز حوادث
غیرمترقبه و نیز پدافند غیرعامل نقش مهم و اثرگذاری ایفا می کنند.
این
عضو شورای شهر تهران که سابقه تصدی سمت معاون فنی و عمرانی شهردار تهران
بین سال های 84 تا 88 را در کارنامه خود دارد، از سابقه مطالعات صورت گرفته
در زمینه توسعه فضاهای زیرسطحی یاد و خاطرنشان کرد: نتایج مطالعات قبلی هم
نشان داد که شهر تهران قطعا نیازمند ایجاد فضاهای زیرسطحی اعم از تونل های
سواره رو و سایر کاربری های غیرترافیکی است.
دنیامالی با اشاره
به این نکته که اهتمام شورای چهارم، هموار کردن مسیر توسعه فضاهای زیرسطحی و
حمایت از اجرای پروژه هایی در این راستا خواهد بود، در عین حال به اهمیت
مدیریت صحیح منابع نیز اشاره کرد و گفت: میزان منابعی که برای توسعه فضاهای
زیرسطحی در اختیار شهرداری قرار دارد و اولویت های اجرایی پروژه ها، باید
ضمن انجام مطالعات عمیق در این خصوص مشخص شده و مبنای تصمیمات اجرایی آتی
قرار گیرد.