۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۵۴۳۹۹
سردار دکتر جلالی در نشست خبری:
سردار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به توان مطلوب سایبری کشور گفت: از سوی دیگر آمریکا دو بار اعلام کرده است که ما در پاسخ به سرنگونی پهباد جاسوسی آمریکا به زیرساخت های ایران حمله سایبری داشته‌ایم. اما براساس بررسی‌های ما هیچ آسیبی از این حمله‌های مورد ادعای آمریکا به زیرساخت‌ها وارد نشده است.
به گزارش پایداری ملی، سردار دکتر غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور پیش از ظهر دوشنبه، 29 مهرماه در نشست خبری خود به مناسبت هفته پدافند غیرعامل با بیان اینکه موضوع پدافند غیرعامل موضوعی سهل و ممنتع است اظهار داشت: در سال ۱۳۸۲ در چنین روزهایی بنا بر فرمان فرماندهی معظم کل قوا سازمان پدافند غیرعامل کشور به عنوان یک بخش از حوزه دفاع کشور ابلاغ و تاسیس شد و از همین رو ۸ آبان ماه روز پدافند غیر عامل نامگذاری شده است. 

وی افزود: موضوع پدافند غیر عامل دفاع از مردم و زیر ساخت ها کشور است که مصون سازی زیرساخت ها و صیانت از مردم را دنبال می‌کند، امروزه با توجه به تغییر نوع تهدیدات، موضوع پدافند غیر عامل حوزه های گستره ای را در بر می گیرد. 

سردار جلالی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد اهمیت پدافند غیر عامل گفت: رهبر معظم انقلاب همواره بر اهمیت پدافند غیر عامل تاکید دارند و امسال با توجه به افزایش تحریم ها و تهدیدات اقدامات ما عملیاتی تر شده است.

وی در باره اینکه سازمان پدافند غیر عامل کشور چه کارکردی دارد گفت: سازمان پدافند غیر عامل کشور یک سازمان حکومتی و فرا سازمانی است که سازماندهی و دفاع غیر نظامی را برعهده دارد ما وظیفه داریم تهدیدات را تشخیص ، رصد و تحولات را برسی و اعلام هشدار می کنیم و با آموزش، توانمند سازی و کنترل و هدایت عملیات های پدافندی را برعهده داریم. 

امروز مردم‌محوری یکی از ویژگی‌های جنگ دشمنان است

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به تغییر تهدیدات گفت: تهدیدات ما امروز مردم محور شده و با ابزار رسانه و افکار عمومی مردم را هدف قرار داده اند. درواقع امروز مردم محوری یکی از ویژگی های جنگ دشمنان است که می تواند تهدیدات اجتماعی و نظامی را در پی داشته باشد. 

وی تهدیدات را در ذات فناوری دانست و گفت: زمانی که با یک فناوری روبرو می شویم باید تهدیدات و فرصت های آن را مدنظر قرار دهیم، پدافند غیرعامل کشور وظیفه دارد که فناوری ها را رصد و تهدیدات آن را شناسایی و آگاهی بخشی کند تا آسیب ها کمتر شود . 

سردار جلالی پایدارسازی زیر ساخت ها را یکی دیگر از اهداف سازمان پدافند غیرعامل کشور دانست و گفت: زیرساخت‌های کشور از دارایی‌های اساسی ملت‌ها بوده و بسیار اهمیت دارند پس باید در برابر تهدیدات مصون‌سازی انجام شود. مصون‌سازی زیرساخت‌ها و صیانت از مردم از مهمترین اهداف ما در پدافند غیرعامل است.

بیش از ۸۵ درصد از زیرساخت‌های ما در صورت قطع شبکه ارتباطی تداوم کارکرد دارد

وی با بیان اینکه هشت حوزه فعالیت در پدافند غیرعامل انتخاب شده است، اظهار داشت: ما باید بتوانیم برای همه دستگاه‌های دولتی آمادگی و پایداری در برابر بحران‌ها را ایجاد کنیم به همین دلیل باید برای ایجاد این آمادگی طرح‌های لازم را تدوین و با رزمایش‌های متعدد آمادگی کامل را برای مقابله با تهدیدات ایجاد کنیم. ما رزمایش‌های مختلفی در پنج حوزه سایبری، زیستی، شیمیایی، هسته‌ای و در حوزه زیرساخت‌ها مانند قطع برق برگزار کردیم و میزان آمادگی زیرساخت ها را در شرایط خاص بررسی کردیم.

سردار جلالی با اشاره به رزمایش‌های برگزار شده اظهارداشت: بیش از ۸۵ درصد از زیرساخت‌های ما در صورت قطع شبکه ارتباطی می‌توانند تداوم کارکرد داشته باشند.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۳۸۰ رزمایش آموزشی با موضوع پدافند غیرعامل در مدارس برگزار کردیم. همچنین چندین رزمایش قطع برق برگزار شد و آمادگی‌ها در این حوزه بررسی شد. امسال دو رزمایش شیمیایی و یک رزمایش پرتویی برگزار می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: ما در رزمایش‌ها به دنبال کشف ایرادها و میزان آمادگی زیرساخت‌ها هستیم. از سوی دیگر آمریکا دو بار اعلام کرده است که ما در پاسخ به سرنگونی پهباد جاسوسی آمریکا به زیرساخت های ایران حمله سایبری داشته‌ایم. اما براساس بررسی‌های ما هیچ آسیبی از این حمله‌های مورد ادعای آمریکا به زیرساخت‌ها وارد نشده که به دلیل توان دفاع سایبری کشور است.

سند جامع پدافند فضایی و پدافندی شهری تصویب و ابلاغ شده است

سردار جلالی با بیان اینکه در حوزه پدافند زیستی نیز رزمایش‌هایی برگزار شد است، ادامه داد: سند جامع پدافند فضایی و پدافندی شهری هم تصویب و ابلاغ شده است تا بر اساس این سند اقدامات لازم انجام شود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ملی صنایع بومی پدافند غیرعامل گفت: امسال ششمین نمایشگاه پدافندی را با ارائه محصولات پدافند حوزه هسته‌ای و معرفی محصولات دانش بنیان و همچنین محصولات در حوزه پدافند زیستی و کالبدی در ۱۲۵ غرفه نمایشگاه ارائه می‌شود. در این نمایشگاه ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان حضور خواهند داشت و محصولات بومی مورد تایید در آن ارائه می‌شود.

وی افزود: با عنایت به رهنمودها و تدابیر مقام معظم رهبری در مورد اهمیت اجرای برنامه‌های پدافند غیرعامل برای مقابله با تهدیدات فرارو و شیوه‌های تهاجم دشمنان و همچنین لزوم درک و احساس مشترک مسئولان، مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی، امید است با روحیه جهادی و مقاومت، اقدام بسیجی و مدیریت انقلابی و کارآمد، در تعمیق و نهادینهسازی فرهنگ پدافند غیرعامل به منظور مصونیتبخشی تاب آوری و ایمن‌سازی زیرساخت‌های حیاتی کشور اقدامات شایسته به عمل آید.

سردار جلالی با بیان اینکه «پدافند غیرعامل مقاومت و بازدارندگی با رونق تولید (دفاع همه‌جانبه نظامی -غیرنظامی)» شعار امسال هفته پدافند غیرعامل خواهد بود، گفت: در سال ۱۳۹۸ هفته گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل از چهارشنبه ۸ آبان تا سه‌شنبه ۱۴ آبان برگزار می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: مهمترین هدف گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل، تبیین نقش و جایگاه و معرفی ضرورت‌ها، کارکردها و دستاوردهای پدافند غیرعامل با گفتمان‌سازی عمومی و تخصصی و نهادینه‌سازی آن در سطح جامعه است.

وی ادامه داد: در تقویم گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل امسال، ۸ آبان روز «حفظ سرمایه‌های شهری کشور با مشارکت مردمی-پدافند شهری»، ۹ آبان روز «حفظ سرمایه‌های ملی در برابر تهدیدات با خودباوری و اقتدار علمی و همه جانبه»، ۱۰ آبان روز «صیانت از مردم در برابر تهدیدات دشمن-پدافند مردم محور»، ۱۱ آبان روز «مصون‌سازی زیرساخت‌های کشور با تفکر بسیجی، روحیه جهادی و مقاومت-پدافند کالبدی»، ۱۲ آبان روز «جامعه سالم و آماده در برابر تهدیدات نوین-پدافند زیستی»، ۱۳ آبان روز «استحکام‌بخشی و صیانت از زیرساخت‌های سایبری کشور-پدافند سایبری» و ۱۴ آبان روز «پدافند غیرعامل، مقاومت و بازدارندگی با رونق تولید» نامگذاری شده‌اند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: همزمان با هفته گرامیداشت پدافند غیرعامل، رزمایش دانش‌آموزی در دبیرستان پسرانه ابن سینای تهران، رزمایش قطع برق و تست مولدهای اضطراری در مرکز توزیع برق تهران، رزمایش ملی پایداری سیگنال رسانی در سازمان صدا و سیما و رزمایش پرتوی در اجرا خواهند شد.

وی گفت: رونمایی از شبیه‌ساز تهدیدات سایبری از دیگر برنامه‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور خواهد بود که در روزهای ۱۴ آبان در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما انجام خواهد شد.

سردار جلالی دیدار با مراجع عظام تقلید و سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران را از دیگر برنامه‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور به مناسبت هفته پدافند غیرعامل دانست و گفت: اصلی‌ترین برنامه ما برگزاری همایش ملی پدافند غیرعامل در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما است که با حضور یکی از سران قوا برگزار می‌شود.

رعایت اصول استفاده از گوشی‌های هوشمند در مراکز مهم و حیاتی کشور

رئیس سازمان پدافندغیرعامل کشور در بخش پایانی نشست و در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: تاکنون مواردی که در حوزه «بیوتروریسم» به سازمان پدافند غیرعامل ارجاع شده، قابل اثبات نبودند؛ ممکن است این موارد مشکوک بوده باشند اما قابلیت اثبات را نداشته‌اند.

وی همچنین در مورد هشدارهای سالیان پیش سازمان پدافند غیرعامل کشور به مسئولان پیرامون عدم استفاده از گوشی‌های هوشمند، گفت: نمی‌توانیم بگوییم امروز مسئولان و‌ مدیران تمام دستگاه‌های کشور این مورد را رعایت کرده‌اند اما طبق بررسی‌هایی که اخیرا انجام دادیم، دیدیم که موضوع عدم استفاده مسئولان از گوشی‌های هوشمند، در مراکز مهم و حیاتی کشور رعایت می‌شود.

سردار دکتر جلالی با اشاره به اقدام انجام شده در حوزه گوشی‌های هوشمند گفت: در مرحله اول قرار بود که گوشی‌های هوشمند موجود مصون‌سازی شود که این اقدام توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صورت گرفت. اقدام دیگر تولید گوشی تماما بومی بود که این اقدام هم در دو شرکت در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم بگوئیم که از فناوری و شبکه های اجتماعی استفاده نشود اما راهکار آن ملی‌سازی فضای سایبری است که در برخی از کشورها در حال پیگیری است.


باید مدیریت ارز رمزها را در دست داشته باشیم

سردار جلالی در مورد اهمیت مدیریت ارز رمزها و استفاده از پول الکترونیک نیز گفت: ما نمی توانیم خود را از این امکان محروم سازیم اما باید مدیریت آن را در دست داشته باشیم.

وی همچنین با بیان اینکه امسال برگزاری رزمایش بیولوژیک را در خراسان رضوی خواهیم داشت، عنوان کرد: امسال 25 رزمایش شهری، 50 رزمایش استانی و دو رزمایش نیز در صداوسیما داشتیم؛ از سوی دیگر با هماهنگی وزارت کشور برای شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت که بالغ بر 51 شهر است، طرح مطالعات پدافند شهری تعریف کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در پدافند زیستی سند مرزبانی تعریف کردیم که ورود و خروج ویروس و میکروب‌های خطرناک به کشور را توسط 20 دستگاه مسئول با محوریت وزارت کشور به‌صورت یک برنامه اجرایی، تا پایان امسال به‌عنوان اولویت نخست کنترل کنیم.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر