۱۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۵۲۶۱
رئیس مرکز تحقیقات قرن ۲۱ ترکیه هشدار داد در صورت موفقیت روند صلح بین گروه پ.ک.ک و دولت آنکارا، این گروه با ایران وارد جنگ خواهد شد و دولت دست‌نشانده‌ای به نام «کردستان» باعث استمرار بی‌ثباتی در منطقه خواهد بود.
 پرفسور امید اوزداغ رئیس مرکز تحقیقات قرن 21 ترکیه در آنکارا، به تشریح دیدگاه‌های خود در زمینه موازنه‌های قدرت در منطقه بعد از حمله احتمالی آمریکا به سوریه و نیز طرح تشکیل دولتی به نام کردستان در منطقه توسط آمریکا و اسرائیل پرداخت.

اوزداغ با اشاره به اینکه آمریکا در جنگ‌های عراق و افغانستان از لحاظ نظامی فرسوده شده، اظهارداشت که به عقیده وی آمریکا به همین دلیل درباره مداخله نظامی در سوریه مردد است.

پ.ک.ک و القاعده، برنده سیاست‌های آنکارا در قبال سوریه

اوزداغ با تاکید بر اینکه سیاست‌های دولت اردوغان طی دو سال اخیر در قبال تحولات سوریه به ضرر ترکیه تمام شده در ادامه افزود: این سیاست ها نه تنها به ترکیه بلکه به سوریه نیز ضرر رسانده و در این روند تنها طرف برنده این سیاست های غلط گروه پ.ک.ک بوده است.

وی خاطرنشان کرد که طرف دیگری که از این سیاست‌ها بهره برداری کرده گروه القاعده بوده و اینک معلوم نیست پ.ک.ک و یا القاعده، کدام یک در مرزهای ترکیه مستقر خواهند شد و این امر نشانگر نقطه‌ای است که دولت اردوغان ترکیه را به آنجا کشانده است.

اوزداغ نتیجه حمله آمریکا به سوریه را به اوضاع عراق تشبیه کرد و گفت: در صورت حمله آمریکا به سوریه شاید بشار اسد قدرت خود را در دمشق از دست بدهد، ولی این امر به معنای بدست گرفتن این قدرت توسط کس دیگری نخواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات قرن 21 ترکیه خاطرنشان کرد: در این صورت بشار اسد نیروهای خود را به مناطقی که علویان زندگی می کنند سوق می دهد و پ.ک.ک و دنباله آن در سوریه بخش شمالی این کشور را بدست می‌گیرند، سلفی ها و اخوان المسلمین هم برای کنترل بخش‌های دیگری از سوریه مبارزه خواهند کرد.

پروژه کردستان به ایران و ترکیه و عراق و سوریه ضرر می رساند

اوزداغ درباره طرح آمریکا و اسرائیل برای تاسیس دولت کردستان در منطقه نیز گفت که این پروژه به چهار کشور ایران و ترکیه و عراق و سوریه ضرر می رساند.

وی افزود: این پروژه هم اینک به عراق ضرر زده و در سوریه هم زمینه این کار در حال فراهم آمدن است و تنها دو کشور ایران و ترکیه می مانند.

رئیس مرکز تحقیقات قرن 21 ترکیه خاطرنشان کرد: پ.ک.ک می‌گوید اگر با ترکیه به صلح دست یابد این امر به منزله کنار گذاشتن سلاح نیست و معنی این امر هم این است که پ.ک.ک این بار شروع به جنگ با ایران می کند و این هم نشانگر این است که دولت دست نشانده‌ای به نام کردستان باعث استمرار بی ثباتی در منطقه خواهد بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر