۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۵۲۵۳۷
یک روزنامه سعودی به اختلاف نظر بین ترکیه و کُردهای تحت‌الحمایه آمریکا برای ایجاد منطقه امن در سوریه پرداخت و تأکید کرد که کُردها با پیشنهاد آنکارا مخالفت کرده‌اند.
به گزارش پایداری ملی، مذاکرات هیأت آمریکایی به ریاست «جیمز جفری» فرستاده ویژه آمریکا در سوریه که اخیرا با مسئولان ترکیه‌ای در آنکارا انجام شد، به شکست انجامید.

روزنامه سعودی الشرق الاوسط ششم مرداد ماه جاری گزارش داد (+) که پس از شکست این مذاکرات، هر یک از طرفها به سمت میدان حرکت و نیروها و گروههای وابسته به خود را در نزدیکی خطوط تلاقی گرد هم آوردند.

ترکیه و آمریکا پس از شکست گروه‌های تروریستی تحت حمایت خود، برای حفظ برگه‌های خود در سوریه، این بار طرح موسوم به «منطقه امن» را مطرح کردند؛ طرحی که قرار بود در شمال و شمال شرق سوریه اجرایی شود، ولی دمشق بارها، ضمن مخالفت، آن را در راستای مداخلات آنکارا و واشنگتن قلمداد کرده است.

الشرق الاوسط امروز چهارشنبه با انتشار یک گزارش دیگر، به اختلافات ترکیه با شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» بر سر ایجاد منطقه امن در سوریه پرداخته است.

نیروهای دموکراتیک سوریه که به اختصار «قسد» نامیده می‌شوند، از حمایت مستقیم آمریکا برخوردار هستند. این گروه، در برخی موارد، با دولت سوریه اعلام جنگ کرده، و اخیرا نیز به یک تاجر صهیونیست، مأموریت داده تا علی‌رغم مخالفت دولت سوریه، نفت شرق این کشور را به فروش برساند.

الشرق الاوسط با اشاره به حرکت گشتی‌های آمریکا در طول نوار مرزی بین سوریه و ترکیه در منطقه «رأس العین» در استان حسکه (شمال شرق سوریه) به نقل از ساکنان این شهر، گزارش داد که با جود این گشتی‌ها، احتمال حمله نظامی ترکیه کاهش یافته است.

این روزنامه سعودی در راستای تلاش برای بزرگنمایی نقش آمریکا در عدم حمله ترکیه به این منطقه، به نقل از چند شهروند رأس العین گزارش داد که «پس از حرکت گشتی آمریکا، اطمینان و راحتی در شهر حکم‌فرما شد».

اما «کلیستان» (35 ساله) ترس خود را از آغاز عملیات نظامی ترکیه در شرق فرات پنهان نکرده و گفت که اگر جنگی رخ دهد، «موجب نابودی و هرج و مرج است. تجربه عفرین و مناطق ریف شمال حلب و غرب ادلب شاهدی برای این مسئله است».

«آلدار خلیل» عضو هیئت اجرایی نهاد موسوم به «جنبش جامعه دموکراتیک» (حرکة المجتمع الدیمقراطی) کُرد به الشرق الاوسط گفت که «ترکیه در تلاش است، مطالبات خود را از طریق تهدید و حمله برای ایجاد منطقه امن در عمق 32 کیلومتری تحمیل کند، ولی نمی‌توان این مسئله را پذیرفت».

خلیل با این ادعا که این مسافت، عمق راهبردی نهاد موسوم به «تشکیلات خودگردان» کُرد است، در عین حال گفت که «مخالف منطقه امن به مسافت پنج کیلومتر نیستیم؛ مشروط به اینکه نیروهای مرزی، از نیروهای محلی باشند».

وی همچنین مدعی شد که ایجاد منطقه امن، «دستکم در حمایت ما از تهدیدهای ترکیه مفید خواهد بود. مشکل آنان، امنیت و حمایت نیست؛ زیرا ما هیچ گاه، تهدیدی برای ترکیه نبوده‌ایم و اینها بهانه و توجیهاتی برای اشغال منطقه است».

«فیصل یوسف» سیاستمدار کُرد که هماهنگ کننده نهاد موسوم به «جنبش اصلاح» کُردی است، ضمن اعلام حمایت از «یگان‌های مدافع خلق» کُرد –که هسته اصلی نیروهای دموکراتیک را تشکیل می‌دهد- اعلام کرد که این یگان‌ها، «طرفی در مذاکرات ترکیه و آمریکا بر سر منطقه امن نیستند».

یوسف اظهار داشت که در جریان دیدار با طرف آمریکایی، به آنان گفته‌اند که این منطقه باید «تحت نظات بین‌المللی قرار داشته باشد، نه تحت قیمومیت یک طرف» و یک «اداره مدنی و یک گروه نظامی مشترک» نیز تشیکل شود.

وی در پایان مدعی شد که به همه کشورهای حاضر در پرونده سوریه گفته است که باید «از یگان‌های مدافع خلق در برابر تهدیدهای خارجی دفاع کرد».

منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر