۱۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۵۲۴۲
هاشمی‌راد :
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان البرز:برنامه‌ریزی و همکاری در اجرای همایش‌ها و سلسله نشست‌هایی همچون پدافند غیرعامل، اقتصاد مقاومتی، فرهنگ کار و کارآفرینی و سبک‌های زندگی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است از جمله برنامه‌های جهاد دانشگاهی البرز در راستای بسترسازی برای اجرایی کردن منویات معظم له است.
حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق رزاقی امروز در ابتدای این نشست با اشاره به حدیثی از امام جعفر صادق(ع) گفت: مردم سه دسته‌اند: عالم، متعلّم و غثاء (خار و خاشاک روی آب)؛ که فعالین جهاد دانشگاهی ضمن داشتن ویژگی عالم و متعلم در هر زمینه‌ای با به همراه داشتن عنوان مقدس «جهاد» که ضریب ارزش علم را افزایش می‌دهد، فعالیت می‌کنند.

وی با بیان این‌که در قرآن کریم معمولاً کلمه «جهاد» به همراه «فی‌سبیل‌الله» آورده شده است، افزود: عبارت مقدس «فی سبیل‌الله» برای جهاد ارزش ایجاد می‌کند و سرمایه گذاری بر روی دو مفهوم «جهاد» و «فی سبیل الله» موجب می‌شود که خداوند راه صحیح را به ما نشان دهد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان البرز، با تأکید بر همفکری و انسجام در فعالیت‌های فرهنگی خاطرنشان کرد: برای موثر واقع شدن فعالیت‌های فرهنگی در جامعه و دانشگاه باید انسجام و تعاون در نهادهای فرهنگی انجام پذیرد تا با همفکری و ارائه گزارش‌ها و فعالیت‌های این نهادها، اولویت بندی و هم‌افزایی در راستای توسعه این عملکردها انجام پذیرد.

رزاقی با دفاع از حضور جهاددانشگاهی در شورای فرهنگی دانشگاه‌های استان گفت: با حضور جهاددانشگاهی در کنار سایر نهادهای فرهنگی در شورای فرهنگی دانشگاه‌ها، امکان انسجام و تعاون و برنامه‌ریزی فعالیت‌های مشترک، بهتر فراهم می‌شود.

وی با بیان که این که برنامه‌های قرآنی از جایگاه بسیار والایی برخوردار است، تصریح کرد: قرآن باید مبنای اصلی سبک زندگی در جامعه دانشگاهی باشد و تنها با کار جهادی است که می‌توان به اثربخشی فعالیت‌های قرآنی امید بست. نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز آمادگی کامل دارد در حوزه فعالیت‌های قرآنی با نهادهای فرهنگی همکاری کند.

رزاقی ادامه داد: در دانشگاه، مهم‌ترین کار، پژوهش است و زمانی‌که پژوهش مرتبط با موضوعات فرهنگی و اجتماعی است، زمینه‌ای فراهم شود تا نتیجه پژوهش‌ها در دانشگاه ارائه شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان البرز ضمن استقبال از طرح راه‌اندازی دبیرخانه دائمی هم اندیشی منویات مقام معظم رهبری از سوی جهاد دانشگاهی استان البرز گفت: این دبیرخانه می‌تواند خلأها را شناسایی کند و برنامه‌های راهبردی مشخصی را برای اجرا به دستگاه‌های مختلف ارائه نماید. در همین زمینه لازم است با برگزاری جلسات منسجم داخلی با حضور جهاد دانشگاهی، نهاد رهبری، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های استانی در راستای اولویت بندی و تعیین منویات رهبری ادامه پیدا کند و سپس به طور گسترده‌تر پیگیری شود.

در ادامه این جلسه دکتر سیدعلی اکبر هاشمی‌راد، رییس جهاددانشگاهی واحد استان البرز، گزارش مختصری از فعالیت‌های واحد ارائه کرد و یادآور شد: جهاد دانشگاهی واحد البرز با چهار معاونت در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اشتغال فعالیت دارد.

وی با اشاره به این که فعالیت‌های قابل توجهی از زمان راه‌اندازی جهاد دانشگاهی استان و هم‌چنین قبل از آن صورت گرفته است، افزود: یکی از تلاش‌های این واحد ورود به عرصه‌های جدید بوده است که از جمله آن می‌توان به حوزه پزشکی، آموزش‌های طب سنتی، آموزش الکترونیک، فعالیت‌های فرهنگی نو، راه‌اندازی پژوهشکده در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی اشاره کرد.

رییس جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، تلاش در راستای اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری را یکی از رویکردهای مهم جهاد دانشگاهی استان البرز دانست و یادآور شد: دبیرخانه دائمی هم اندیشی منویات مقام معظم رهبری از سوی این نهاد انقلابی در استان البرز راه‌اندازی شده‌ است که در این دبیرخانه، دستگاه‌ها و نهادهای علمی و اجرایی استان البرز حضور خواهند داشت و تلاش بر این است که راهکارهای عملیاتی اجرایی کردن منویات رهبر معظم انقلاب در این دبیرخانه احصا شده و زمینه‌ها و بسترهای تحقق آنها در استان فراهم گردد.

هاشمی‌راد در پایان با اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی استان در این زمینه خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی و همکاری در اجرای همایش‌ها و سلسله نشست‌هایی همچون پدافند غیرعامل، اقتصاد مقاومتی، فرهنگ کار و کارآفرینی و سبک‌های زندگی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است از جمله برنامه‌های جهاد دانشگاهی البرز در راستای بسترسازی برای اجرایی کردن منویات معظم له است.

در ادامه این جلسه، احمدرضا فیروزی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز نیز به ارائه گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی در حال اجرای این واحد پرداخت و گفت: «همایش ملی نقش سبک زندگی در اقتصاد مقاومتی» از جمله طرح‌های ملی حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز است که مقرر است با همکاری نهادهای فرهنگی در آذرماه سال جاری برگزار شود.

وی برگزاری «همایش بررسی شیوه‌های نوین در ارائه، ترویج و تبیین فعالیت‌های قرآنی» را از دیگر برنامه‌های فاخر این واحد استانی نام برد و خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت به کارگیری شیوه‌های خلاقانه و نوین در تبیین و ترویج فعالیت‌های قرآنی و لزوم هم اندیشی فعالان قرآنی در این زمینه، این همایش طراحی شده است.

فیروزی در پایان برگزاری «جشنواره ملی هنرهای قرآنی» را از دیگر برنامه‌های ملی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز برشمرد و گفت: این جشنواره با توجه به ظرفیت‌های هنری آموزشی موجود در مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان البرز، توسط مدیریت این مرکز پیشنهاد و طراحی شده است و برای اجرای این جشنواره نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی نهادها و دستگاه‌های فرهنگی هنری هستیم.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر