۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۵۱۵۶۹
علاقه مندی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به گسترش مناسبات با بریتانیا در فضای پسابرگزیت، وی را به سوی لندن سوق داده اما رخدادهای مختلفی از مداخله ترامپ در انتخاب نخست وزیر آتی بریتانیا گرفته تا ایمیل های افشا شده اخیر، سرعت دوستی آنها را کند نموده است.

به گزارش پایداری ملی به نقل ازایرنا، با ورود ترامپ به کاخ سفید در سال ۲۰۱۶ و همزمانی آن با همه پرسی برگزیت، استقبال کاخ سفید از جدایی بریتانیا از پیکره اتحادیه اروپا شکل جدی تر و در عین حال آشکارتری به خود گفت.

از همان زمان ترامپ همواره در گفت وگوها و مصاحبه‌های خود تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه «هوشمندانه» دانسته و تاکید کرده که اوضاع این کشور بعد از اجرای خروج بسیار بهتر خواهد شد. اینک در آستانه اجرای برگزیت، امید ترامپ به وقوع این رخداد و توسعه مناسبات با بریتانیا خارج از چارچوب قوانین محدودکننده اتحادیه افزایش یافته است.

وقوع چند رخداد در هفته‌های اخیر اختلاف دیدگاه‌ها را در دو سوی اقیانوس اطلس آشکار ساخته که بعضاً به تنش منجر شده است. تازه‌ترین رخداد تنش زا به ایمیل‌های لو رفته «سر کیم داروک» سفیر بریتانیا در آمریکا ارتباط می‌یابد؛ فایل‌هایی که بازه زمانی ۲۰۱۷ تا به امروز را در برمی گیرد و در آنها حکمرانی بد و نامطلوب ترامپ و تیم او به شدت زیر سوال رفته است.

در متن ایمیل‌های لو رفته از درگیری و هرج و مرج در کاخ سفید صحبت به میان آمده، ضمن اینکه سیاست خارجی و ویژگی‌های شخصیتی او نیز به چالش کشیده شده است. در ایمیل‌های مذکور، ترامپ فردی «بی منطق» معرفی می‌شود که «ناکارامدی» و «تزلزل» از جمله ویژگی‌های سیاست دولت او است.

اما به دلیل افزایش تنش‌های اخیر بین ایران و آمریکا، آن بخش از ایمیل‌هایی که به رویکرد ترامپ در قبال تهران مربوط می‌شود، اهمیتی دوچندان یافته است. سفیر بریتانیا در آمریکا از واژهای «سردرگم» و «غیرمنسجم» برای سیاست‌های کاخ سفید در مقابل جمهوری اسلامی استفاده می‌کند؛ دیدگاهی که تشابه چشمگیری با نگاه بسیاری از مقامات و تحلیلگران جمهوری اسلامی ایران نسبت به آمریکا دارد.

به عنوان نمونه تهدیداتی را که ترامپ به دنبال سرنگونی پهپاد «آر کیو ۴» موسوم به «گلوبال هاوک» مطرح کرد، از نگاه هوک واقعی نبوده است. پنجشنبه ۳۰ خردادماه پدافند هوایی سپاه پاسداران پهپاد آمریکایی را به دلیل تعرض به فضای سرزمینی ایران سرنگون ساخت و این رویداد بر تنش‌های بین دو کشور افزود.

در فضای پرتنشی که به دنبال سرنگونی پهپاد آمریکایی ایجاد شده بود، ترامپ حفظ جان نیروهای نظامی کشور خود را خط قرمز آمریکا دانست. او در حساب توئیتری خود مدعی شد که ۱۰ دقیقه قبل از حمله به سه سایت ایران به دلیل کشته شدن ۱۵۰ نفر دستور توقف آن را داده است.

ادعای ترامپ با واکنش مشابه و متقابل مقامات ایران مواجه شد و «امیرعلی حاجی زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز در نشستی خبری که برای نمایش قطعات پهپاد سرنگون شده برگزار شده بود از امکان سرنگونی یک هواپیمای تجسسی دیگر آمریکا خبر داد و افزود «در لحظه رهگیری پهپاد، یک هواپیمای تجسسی دیگر با ۳۵ سرنشین در نزدیکی آن پرواز می‌کرد، می‌توانستیم آن را سرنگون کنیم اما این کار را نکردیم.»؛ اظهاراتی که باعث شد ترامپ از تهران تشکر و قدردانی کند.

اینک در ایمیل‌های انتشاریافته سر کیم داروک، او معتقد است تهدیدات ترامپ مبنی بر انصراف از حمله به ایران در ۱۰ دقیقه آخر واقعیت نداشته است. ایمیل‌های لو رفته با محتوایی که به برخی از آنان اشاره شد، به کلی سیاست خارجی ترامپ را در قبال ایران به چالش می‌کشد.

پس از آنکه رسانه‌های جهان، محتوای ایمیل‌ها را بازتاب دادند، شخص ترامپ به آن واکنش نشان داد و داروک را فردی معرفی کرد که در آمریکا محبوبیتی ندارد. ترامپ با بیان اینکه دیگر با سفیر بریتانیا کار نخواهد کرد، در توئیتر خود نوشت: ما طرفدار سفت و سخت این شخص نیستیم و او به خوبی به بریتانیا خدمت نکرده است.

این اولین باری نیست که روابط ترامپ با مقامات بریتانیایی به چالش کشیده می‌شود. حمایت بی چون و چرای ترامپ از «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه قبلی بریتانیا برای سمت نخست وزیری نیز چند ماهی است که صدای اعتراض برخی از مقامات و همچنین مردم این کشور را بلند کرده است.

ترامپ چندی پیش در گفت وگو با نشریه «ساندی تایمز» به جانبداری از جانسون پرداخت و ضمن با استعداد خواندن او، اظهار کرد «من بازیگران مختلف را می‌شناسم. اما فکر می‌کنم بوریس کارش را خیلی خوب انجام خواهد داد. من معتقدم او برای این کار عالی است.»

بسیاری از بریتانیایی‌ها این اظهارنظرات ترامپ را به منزله مداخله وی در امور داخلی کشور خود تلقی می‌کنند. از این رو در جریان سفر سه روزه‌ای که ترامپ دوشنبه سیزدهم خردادماه در صدر هیأتی بلندپایه به بریتانیا داشت، شهرهای مختلف این کشور به صحنه تجمعات اعتراضی علیه سیاست‌های کاخ سفید تبدیل شد. علاوه بر اعتراضات عمومی گسترده، سیاستمداران برجسته ای چون «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر این کشور نه تنها در ضیافت رسمی شام شرکت نکردند بلکه در جمع معترضان نیز به سخنرانی پرداختند.

جدال لفظی بین ترامپ و «صادق خان» شهردار لندن نیز از دیگر مسائلی است که از اختلافات و تفاوت دیدگاه‌های واشنگتن و لندن نشان دارد. ترامپ در جریان سفر اخیر خود به بریتانیا، در توئیتی به شهردار لندن حمله کرد و در توصیف عملکرد وی از صفاتی چون «شهرداری افتضاح» و «بازنده» بهره گرفت.

اظهارات و اتهامات جنجالی ترامپ پس از آن صورت گرفت که صادق خان سیاست‌های نژادپرستانه و جنگ طلبانه رئیس جمهوری آمریکا را زیر سوال برد. شهردار لندن پیشتر نیز در در مقاله‌ای، ترامپ را نمونه‌ای بزرگ از راست گرایی افراطی و تهدید کننده جهان معرفی کرده بود.

به باور ناظران، ویژگی‌های شخصیتی ترامپ و ارزشیابی رفتار سیاسی وی از زبان صادق خان، تشابه قابل ملاحظه‌ای با ایمیل‌های سر کیم داروک سفیر بریتانیا در آمریکا دارد که در روزهای گذشته افشا شده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر