۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۵۱۴۰
با انجام مطالعات و کار کارشناسی ٤ شرح نیاز برای تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل شرکت ترابری و پشتیبانی نفت شامل نیازها در ارتباط با خرید تجهیزات مورد نیاز افزایش توان تولید، خرید خودرو و ماشین آلات ضروری عملیات نگهداشت تولید و خرید تجهیزات و ماشین آلات ضروری مورد نیاز ستاد بحران و پدافند غیرعامل (HSED) تصویب رسید.
شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت با داشتن ٣ هزار و ١١٦ دستگاه انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین، ماشین آلات سیار ساختمانی و دستگاه های عملیات ویژه خطوط لوله، تخصصی ترین ناوگان حمل و نقل کشور را در اختیار دارد.

 این شرکت به مناسبت هفته دولت، نسبت به ارائهتوانمندی ها و دستاوردهای خود اقدام کرده استکه در آن شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت به عنوان یک مجموعه تخصصی و فنی معرفی شدهکه با تامین نیازهای حمل و نقلی واحدهای ستادی و عملیاتی نقش موثری در نگهداشت توان تولید شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب دارد.

از مهمترین فعالیت های این شرکت تامین سوخت مورد نیاز، مواد شیمیایی و لوله های مصرفی دکل های حفاری و دستگاه های لوله مغزی سیار و جابه جایی دکل های حفاری تعمیراتی است.

جابه جایی ٢٢١ میلیون لیتر سوخت و ٢٣ دکل حفاری تعمیراتی در یک سال گذشته

در یک سال گذشته ٢٢١ میلیون لیتر سوخت (نفت گاز) بوسیله ناوگان این شرکت به دکل های تعمیراتی و توسعه ای، دکل های شرکت پیراحفاری ایران و کارگاه شماره ٥ شرکت ملی حفاری ایران انتقال داده شد که در مقایسه با سال قبل از آن رشد قابل توجهی داشته است.

در این مدت بیش از ٧٤ هزار تن لوله جداری و بیش از ٤٤ هزار تن مواد شیمیایی به دکل های حفاری و دستگاه های لوله مغزی سیار ارسال شد.

تامین و ارسال بیش از ٥٣٦ میلیون لیتر آب آشامیدنی دکل های حفاری، دستگاه های لوله مغزی سیار و تاسیسات شرکت های نفت و گاز کارون و مارون از دیگر فعالیت های این شرکت در مدت پیش گفته است.

جابه جایی دکل های حفاری به عنوان یکی از وظایف حساس و مهم این شرکت است که در یک سال گذشته ٢٣ دکل حفاری تعمیراتی با به کارگیری چندین دستگاه کشنده در قالب محموله های ترافیکی در سطح مناطق نفت خیز جنوب انتقال یافت.

انجام بیش از ٣ هزار عملیات ویژه ماشین آلات سیار ساختمانی و ٤٥٠ عملیات ویژه خطوط لوله

در این مدت خدمات ارائه شده در واحد ماشین آلات سیار ساختمانی شامل انواع دستگاه های راهسازی و بالابرنده، کمپرسور هوا، موتور جوش و مولد برق به واحدهای ستادی و شرکت های بهره برداری نفت و گاز و شرکت های خدماتی تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از ٣ هزار مورد فراتر رفت.

خدمات ارائه شده از سوی این شرکت در بخش عملیات ویژه خطوط لوله شامل عملیات هات تپ (Hot Tap)، بورینگ (Boring) و لوله بر به شرکت های تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و شرکت نفت مناطق مرکزی بیش از ٤٥٠ عملیات بوده است.

در عملیات راه اندازی چندراهه جدید گناوه متخصصان این شرکت وظیفه مهم برش‌کاری و انشعاب گیری خطوط لوله جریانی نفت را عهده دار بودند که این کار در شرایط ایمنی کامل با موفقیت انجام شد.

در بخش جابه جایی کارکنان در یک سال گذشته روزانه ١٥ هزار نفر از کارکنان واحدهای بهره برداری و ستادی و خانواده های آنان در سطح مناطق نفت خیز جنوب و اعزام به خارج از مناطق جابه جا شدند.

در این مدت ٧١ دستگاه مینی بوس و ٣٢٩ دستگاه اتوبوس نیز به اردوی دانش آموزان و کاروان های راهیان نور و مناسبت های مختلف اختصاص یافت.

نوسازی ناوگان ترابری مناطق نفت خیز جنوب

با انجام مطالعات و کار کارشناسی ٤ شرح نیاز برای تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل شرکت ترابری و پشتیبانی نفت با اعتبار یک هزار و ٦١٠ میلیارد ریال تهیه و سال قبل در هیئت مدیره شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به تصویب رسید.

این شرح نیازها در ارتباط با خرید تجهیزات مورد نیاز افزایش توان تولید، خرید خودرو و ماشین آلات ضروری عملیات نگهداشت تولید و خرید تجهیزات و ماشین آلات ضروری مورد نیاز ستاد بحران و پدافند غیرعامل (HSED) شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بوده است که بخش عمده ای از آنها تامین شده است.

براساس این شرح نیازها ٣٠ دستگاه خودروی استیشن کمک دار، ٧٠ دستگاه وانت دوکابین، ٤ دستگاه جراثقال ٢٠ تنی، ٥ دستگاه تریلر تانکر ١٦ هزار لیتری حمل آب و ٣ دستگاه خودرو سنگین اطفاء حریق به ناوگان این شرکت افزوده شد.

خودکفایی و بومی سازی تجهیزات تخصصی ترابری

در مدت مورد اشاره طرح ها و برنامه های قابل توجهی اجرا شده است که از جمله آن طراحی، ساخت و راه اندازی کمرشکن ویژه حمل دستگاه لوله مغزی سیار و ساخت شافت دستگاه هات تپ٢٤٠٠ برای نخستین بار در کشور است.

کمرشکن ویژه لوله مغزی سیار پس از چند ماه تلاش با نظارت و همکاری کارشناسان این شرکت و بخش خصوصی در سال ١٣٩١ ساخته شد و هم اکنون در حال خدمات دهی است.

شافت دستگاه هات تپ که دستگاهی به طور کامل انحصاری و تخصصی است در عملیات خطوط لوله برای ایجاد انشعاب از خطوط لوله جریانی بدون قطع جریان کاربرد دارد و مراحل ساخت آن در سال گذشته به طور کامل انجام شده است.

به همت کارشناسان شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت نخستین کتاب در زمینه عملیات انشعاب گیری گرم (Hot Tap) از خطوط لوله در کشور در سال جاری چاپ و منتشر شد که ضمن معرفی انواع دستگاه های هات تپ و مشخصات آنها، عملیات انشعاب گیری از خطوط لوله و عملیات استاپل تشریح شده است.

تعهد به الزامات مقررات ایمنی و زیست محیطی در ترابری

حدود ٢٤ هزار مورد بازرسی فنی دوره ای در یک سال گذشتاه از خودروهای سبک، سنگین، مینی بوس، اتوبوس و ماشین الات سیار ساختمانی به عمل آمد و ٢٦٥ مورد بازرسی های ایمنی، بهداشت و محیط زیست از سوی واحد HSE شرکت صورت گرفت.

استقرار سیستم مدیریت یکپارچه در شرکت خدمات ترابری نفت

این شرکت در سال ١٣٨٥ موفق به استقرار و دریافت گواهینامه سامانه مدیریت یکپـارچه (IMS) شامل گواهینامه های مدیریت کیفیـت (ISO ٩٠٠١)، مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای(OHSAS ١٨٠٠١) و مدیریت زیست محیطی (ISO ١٤٠٠١) شد و هر ٣ سال یکبار پس از انجام ممیزی مراقبتی از شرکت صادرکننده تمدید شد.

در آخرین ممیزی صورت گرفته در اردیبهشت امسال برای ثبت مجدد گواهینامه ها، شرکت صادرکننده گواهینامه ها تمامی شاخص های این سیستم در شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت را بررسی و این گواهینامه ها را برای یک دوره سه ساله دیگر تمدید کرد.

تشکیل کمیته راهبری در این شرکت برای تامین و برآورده کردن الزامات استانداردهای سامانه مدیریت یکپارچه یکی از اقدامات در این راستا است که این کمیته متشکل از مدیرعامل، مدیران و روسای کارگروه های ٩ گانه است که وظیفه سیاست گذاری، سازماندهی و نظارت بر پروژه سامانه مدیریت یکپارچه در تمام سطوح شرکت را بر عهده دارد.

استقرار نظام آراستگی محیط کار (٥S) از ٢ سال پیش در سطح ٩ واحد عملیاتی و تعمیراتی این شرکت صورت گرفت که هم اکنون مراحل پایانی آن در حال انجام است.

آموزش و ارتقاء جایگاه نیروی انسانی

استفاده از ظرفیت های نیروی انسانی، جوان گرایی و اعطای مسئولیت به جوانان متعهد و تحصیلکرده و استفاده از اندوخته های افراد با تجربه در اولویت برنامه این شرکت قرار دارد که عملی کردن آن در ٢ سال گذشته ، موجب افزایش بهره وری و ارتقاء شاخص های عملکرد در شرکت شده است.

در سال گذشته ٢٥٨ دوره آموزشی به مدت ٥ هزار و ٤٠٠ نفر ساعت برگزار شد و در جهت رضایتمندی کارکنان ١٦٣ سمت سازمانی شرکت ارتقاء یافت.

بهینه سازی مصرف سوخت

از جمله مهم ترین اقدامات این شرکت در زمینه بهینه سازی مصرف سوخت تشکیل کمیته تدوین معیارهای مصرف سوخت (حمل و نقل) به ریاست مدیرعامل شرکت، ممیزی انرژی و اصلاح و بهسازی ساختمان های مدیریت، ترابری سنگین و ترابری سبک شرکت ترابری، مطالعه در زمینه جایگزینی گازوئیل مصرفی در چاه های حفاری و امکان ‌سنجی استفاده از خودروهای کم مصرف است.

در این زمینه همچنین امکان ‌سنجی استفاده از چراغ‌های LED برای روشنایی محوطه ترابری سنگین، بررسی اصلاح سامانه تهویه کارگاه ها، بررسی و مطالعه بهسازی و بهینه‌سازی جایگاه سوخت شهید الماسی و برگزاری دوره‌ها و همایش های تخصصی حمل و نقل از دیگر فعالیت های صورت گرفته در زمینه بهسازی و بهینه ‌سازی مصرف سوخت در این شرکت است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر