۰۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۵۰۷۷
رويترز:
خبرگزاري رويترز نوشت: حزب‌الله لبنان که در حمايت از اسد در سوريه مي‌جنگد، دهها هزار موشک کوتاه برد در اختيار دارد که آنها را در مجاورت مرز اسرائيل مستقر کرده است.
خبرگزاري رويترز گزارش داد: حمله آمريکا به سوريه، ممکن است واکنش‌هاي تلافي‌جويانه دمشق و حاميان آن را از حملات موشکي گرفته تا حملات سايبري به دنبال داشته باشد. 

به گفته مسئولان دفاعي ، فرماندهان نظامي آمريکا خود را براي طرحهاي احتمالي به منظور مقابله با ضد حملات احتمالي ارتش سوريه آماده کرده‌اند. 

يک مقام دفاعي اروپايي که خواست نامش فاش نشود به اين خبرگزاري گفت: مسئله مهم اين است که براي کنترل واکنش‌ها نيروي کافي در  منطقه داشته باشيم. 

جفري وايت از تحليلگران مرکز مطالعات واشنگتن در امور خاور نزديک اين هفته اعلام کرده بود:  حتي در اين صورت هيچ اقدام نظامي خالي از خطر نخواهد بود.

وي افزود : شايد سوريه با توسل به شيوه‌هاي دور از انتظار به اين حملات پاسخ و منابع آمريکا و متحدانش را هدف حمله قرار دهد.

رويترز مي‌نويسد: سوريه و ايران هر دو  به موشکهاي بالستيک مجهزند که مي‌تواند اسرائيل و ديگر متحدان منطقه اي آمريکا را در منطقه مانند ترکيه و اردن هدف قرار دهد . 

ازطرفي حزب‌الله لبنان که در حمايت از اسد در سوريه مي‌جنگد دهها هزار موشک کوتاه برد در اختيار دارد که آنها را در مجاورت مرز اسرائيل مستقر کرده است. 

بسياري از تحليلگران پيش‌بيني مي‌کنند که سوريه و متحدانش از درگيري مستقيم با آمريکا پرهيز مي‌کنند و به جاي آن ترجيح مي‌دهند  تا به واکنشي " نامتقارن "  بر ضد نقاط آسيب‌پذير غرب يا حتي جنگ سايبري روي بياورند. 

همچنين بشار اسد نيز احتمالا قصد ندارد تا به حملات آمريکا واکنش مستقيم نشان دهد و اميدوار است در نهايت تهديدات نظامي آمريکا و متحدانش فروکش کند. 

احتمال بالقوه تلافي حمله به سوريه از سوي بشار اسد و متحدانش يکي از نگرانيهاي فزاينده کنگره آمريکا درباره هر گونه اقدام اوباما در اين خصوص به شمار مي‌رود. برخي از قانونگذاران و تحليلگران آمريکايي مي‌گويند نگران آن هستند که واشنگتن به ورطه جنگ داخلي يک و نيم يا دوساله در سوريه سقوط کند ، چيزي که اوباما بارها در برابر آن مقاومت مي‌کرد . برخي ديگر چنين استدلال مي‌کنند که پرتاب چند فروند موشک به تاسيسات نظامي سوريه تاثير چنداني نخواهد داشت و حتي ممکن است بشار اسد را قويتر بکند. 

"جيمز آينهوف "سناتور جمهوريخواه در کميته نيروهاي مسلح سناي آمريکا مي‌گويد : لازم است از توسل به اقدام نظامي کوتاه و مقطعي پرهيز شود چرا که بر اين مناقشه دراز مدت  در سوريه تاثير اندکي خواهد داشت، ما نمي‌توانيم تنها به پرتاب چند موشک اکتفا کنيم و اميدوار باشيم بهترين نتيجه را به دست مي آوريم. 

در هر حال برخي کارشناسان مي گويند اينکه خود سوريه چه واکنشي نشان مي‌دهد، مهم است.

بر اساس اين گزارش شان بريملي از تحليلگران مرکز امنيت نوين آمريکا که اخيرا به عنوان عضو شوراي امنيت ملي اوباما خدمت مي‌کند، مي‌گويد:‌ تعجب مي‌کنم اگر بشار اسد بخواهد بلافاصله واکنش نشان دهد زيرا اين کار تنها باعث مي‌شود پاي آمريکا هر چه بيشتر به تهاجم نظامي به  سوريه باز شود.

حيات علوي استاد مطالعات خاورميانه در کالج جنگهاي دريايي آمريکا در اين باره مي‌گويد :حمله حزب‌الله به اسرائيل بيش از هر چيز ديگر محتمل است و در واقع برخي پيش‌بيني مي‌کنند ممکن است يک جنگ ديگر ميان حزب‌الله و اسرائيل در لبنان روي دهد . 

وي مي‌افزايد : ايران و سوريه ممکن است زيرساختهاي سايبري ائتلاف غربي‌ها را منطقه به همراه ديگر اهداف بالقوه هدف قرار دهند. چرا که پيشتر تهران و دمشق توانايي خود را در اين زمينه به اثبات رسانده‌اند. 

روزنامه استار چاپ لبنان پيشتر به نقل از شيخ عفيف نابلسي يکي از رهبران مذهبي طرفدار حزب‌الله هشدار داده بود هر گونه حمله آمريکا به سوريه با واکنش تند و خشن ضد منافع آمريکا در منطقه و مستقيما اسرائيل روبرو خواهد بود . 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر