۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۵۰۰۶
استاد دانشگاه مينه سوتا:
"جيمز فتزر" فيلسوف و استاد دانشگاه امريكايي در گفتگو با شبكه خبري پرس تي وي گفت ايران در برقراري صلح و ثبات در منطقه خاورميانه نقش مهمي دارد.
به نقل از پرس تي وي، شبكه خبري پرس تي وي در خصوص سفر اخير سلطان قابوس پادشاه عمان به تهران و روابط ايران با كشورهاي همسايه با جيمز فتزر استاد بازنشسته دانشگاه مينه سوتا و از تفنگداران سابق امريكا گفتگويي را انجام داده است.

در اين مصاحبه فتزر در خصوص سفر سلطان قابوس به تهران آن هم در مقطعي كه غرب تلاش هاي ضدايراني خود را تشديد کرده، گفت:شروع كار دكتر حسن روحاني بايد آغاز يك دوره جديد روابط ميان ايران و ديگر كشورها باشد كه در اين مقطع اتفاق افتاده است.آيا اگر باراك اوباما به ايران سفر كرده و شخصا با دكتر روحاني ديدار مي كرد روابط ايران با امريكا از سر گرفته نمي شد؟اما  با توجه به اين كه دولت امريكا تحت سلطه و نفوذ سازمان امنيت كشور ،آژانس ملي امنيت و آيپك (كه جان اف كندي مي خواست آن را يك  به عنوان عامل خارجي ثبت كند) قرار دارد، بسيار بعيد است اين اتفاق بيفتد.

 از استاد فلسفه دانشگاه مينه سوتا سئوال شد، آيا اكنون كه دكتر روحاني زمام امور را در دست گرفته اوضاع  تفاوتي با گذشته دارد؟ و آيا كشورهاي غربي تلاش خواهند كرد در اين دوره به تهران نزديك شوند ؟

وي در پاسخ به اين سئوالات گفت:تحولات بسيار خوشايندي است.اما با توجه به اين كه اسرائيل و فرانسه ،انگليس و امريكا را تشويق مي كنند كه اقدام نظامي تنبيهي را براي سوريه به دليل استفاده از سلاح شيميايي اتخاذ كند،در حالي كه سوريه قطعا چنين كاري نكرده و اين مسئله نمونه اي از حملات پرچم دروغيني است كه توسط اسرائيل انجام شده ، و قبل از آن نتانياهو با زيركي اوباما را وادار كرده بود خط قرمز خود را استفاده از سلاح شيميايي تعيين كند، اوضاع خيلي اميدواركننده به نظر نمي رسد.

من فكر مي كنم وقتي ايران وارد معاهدات رسمي دو  جانبه با روسيه و چين شود ثبات به خاورميانه بازخواهد گشت.اين موضوع به اين گزافه گويي ها پايان خواهد داد.

فتزر در مورد تحريم هاي بين المللي تحميل شده بر ايران و آينده اين تحريم ها و اين كه آيا كشورها جرات خواهند كرد از اين تحريم ها پيروي نكنند نيز گفت: اين تحريم ها بي مورد هستند. تحريم ها به خاطر برنامه تسليحات هسته اي كه وجود خارجي ندارد به ايران تحميل شده است ،درست مانند همين جنجالي كه بر سر حملات شيميايي كه دولت بشار اسد انجام نداده عليه دولت دمشق به راه افتاده است.

از نظر سياسي براي دولت سوريه انجام اين حملات در آستانه ورود تيم بازرسي سازمان ملل به دمشق نامعقول است.

من معتقدم اگر همه چيز منطقي باشد،اگر ما با كشورهاي نرمال سر و كار داشته باشيم و اگر آنها مطابق قوانين بين المللي رفتار كنند اوضاع اميدواركننده خواهد بود.اما متاسفانه واقعيت چيز ديگري است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر