۰۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۵۰
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در شرایط کنونی اولویت‌ها باید مشخص و تولید در اولویت کار دولت قرار گیرد.

سین میرمحمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص راهکارهای حمایت از تولید ملی و اینکه دولت برای تقویت تولید ملی راه برون رفت از مشکلاتی مانند بیکاری و گرانی چه اقداماتی را باید در دستور کار قرار دهد، اظهار داشت: تمرکز و هدف‌گذاری دولت برای حمایت از تولید ملی یک عزم بسیار مهم است که در راستای عمل به فرمایشات رهبری و چاره‌گشایی برای اقتصاد ایران است و یک وظیفه ملی محسوب می‌شود.

وی افزود: در خصوص هدفمندی یارانه‌ها در مجلس مصوب شد 30 درصد از منابع حاصل از صرفه‌جویی اجرای قانون به بخش تولید اختصاص یابد که اگر در عمل این اتفاق رخ می‌داد به مراتب وضعیت کنونی اقتصاد بهتر از الان بود و بسیاری از کارخانه‌ها با ورشکستگی و مشکلات اقتصادی روبرو نمی‌شدند.  

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: دولت به شرکت‌های تولیدی که در یکی دو سال اخیر به دلیل شرایط اقتصادی و تحریم دارای معوقات بانکی شده‌اند،فرصت دهد تا آنها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و اگر از تولید کنار رفته‌اند مجدد فعالیت خود را آغاز کنند.

میرمحمدی گفت: شورای پول و اعتبار مصوب کرده به شرکت‌هایی که چک برگشتی یا بدهی معوق دارند،تسهیلات پرداخت نشود که این موضوع نیاز به بررسی دارد؛ شرکتی که حدود 40 سال تولید داشته و یکباره بر اثر تحریم‌ها و واردات بی‌رویه و غیر قانونی کالا دچار بحران شده نباید کنار گذاشته شود، بلکه باید شرایط فعالیت را برای آن هموار و آسان کرد.

وی افزود: دولت از طریق تعامل با تولید کننده و نه بخشش بدهی‌ها باید تدابیری اتخاذ کند و به تولید کننده فرصت دهد تا مشکلاتش را حل کند، به این ترتیب اشتغال و تولید ناخالص ملی افزایش می‌یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: برای رقابت محصولات کیفیت تولیدات مؤثر است و البته کیفیت بستگی به مواد اولیه دارد که گاهی کیفیت مواد اولیه خوب نیست و برای جبران آن نیاز به نوآوری داریم.

میرمحمدی در خصوص راهکار غلبه بر تحریم‌های اثر گذار بر تولید گفت: تحریم‌ها چندان کارساز نیست زیرا ما کشوری با توانمندی‌های مختلف و متنوع هستیم و گذشته از تحریم‌های خارجی باید موانعی را که در داخل و گاه ناخودآگاه بر اثر قصور و برخی بی‌تدبیری ایجاد شده را از بین ببریم.

وی در ادامه در این خصوص افزود: از نظر جغرافیا، تنوع و تخصص و از لحاظ جایگاه در دنیا و منطقه همچنین دسترسی به انواع و اقسام بازارها در موقعیتی قرار داریم که تحریم‌ها کار ساز نیست و مشکل عمده‌ای ایجاد نمی‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: در گفت‌وگویی که با چند نفر از کارخانه‌داران داشتم آنان  نگران تحریم‌های خارجی نبودند بطوریکه در این چند سال راه برون رفت از تحریم‌ها را پیدا کرده‌‌اند و آن چیزی که آنان را رنج می‌داد خود تحریمی‌هاست.

میر محمدی گفت: اینطور نیست که بر اثر تحریم‌ها نتوانیم کالایمان را بفروشیم و یا اینکه پول آن را دریافت نکنیم، بلکه مشکل اینجاست که مقداری این پروسه زمان‌بر و هزینه‌بر شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اولویت‌ها باید مشخص شود و در شرایط کنونی باید دید اولویت با کدام است، گردشگری، سدسازی و یا تولید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر