۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۴۹۵۸
جانشین وزیر در حوزه پدافند غیرعامل وزارت نفت:
جانشین وزیر در حوزه پدافند غیرعامل وزارت نفت گفت: اقتصاد مقاومتی و مدیریت تحرکات اقتصادی با روحیه جهادگونه، به عنوان یک ضرورت اولویت دار قطعی و مستمر با نیت خنثی سازی و عقیم کردن تلاش های خصمانه و سازمان یافته در ابعاد مغز افزاری،نرم افزاری و سخت افزاری می باشد و ماهیت جنگ اقتصادی مغزافزاری و هوشمند بوده و با جنگ تحمیلی بسیار متفاوت می باشد.

ابراهیمی اصل جانشین وزیر در حوزه پدافند غیرعامل وزارت نفت درهمایش "دفاع اقتصادی و پدافند غیرعامل در حوزه انرژی" گفت: اقتصاد مقاومتی و مدیریت تحرکات اقتصادی با روحیه جهادگونه، به عنوان یک ضرورت اولویت دار قطعی و مستمر با نیت خنثی سازی و عقیم کردن تلاش های خصمانه و سازمان یافته در ابعاد مغز افزاری،نرم افزاری و سخت افزاری می باشد و ماهیت جنگ اقتصادی مغزافزاری و هوشمند بوده و با جنگ تحمیلی بسیار متفاوت می باشد.

وی با اشاره به ابتکار حضرت امام در دوران دفاع مقدس که حضور مردم را در صحنه نبرد اصل می دانست گفت:باید از ظرفیت مردم در دفع تهاجم و جنگ اقتصادی فعلی استفاده شود.

ابراهیمی اشاره کرد هدف امریکا از تحریم ها، ذلیل ، خوار، و تکه تکه کردن ایران و جلوگیری از تاثیر گذاری ایران بر انقلاب های جدید و درحال شکل گیری ، می باشد.

وی با اشاره به کنفرانس امنیت انرژی اضافه کرد:ایران با دارا بودن 18% از گاز جهان رتبه دوم را از نظر میزان ذخایر گاز در جهان دارا می باشد،لیکن در جمع ذخایر نفت و گاز در جهان دارای رتبه اول می باشد وبهره مندی کشور ما از ذخایر طبیعی در حد مطلوبی است که باید به صورت هدفمند از آن استفاده کرد.

جانشین وزیر در حوزه پدافند غیرعامل وزارت نفت گفت:تحلیل ها نشان داده تا سال 2050 هیچ جایگزینی برای سوخت های فسیلی نفت و گاز در جهان نیست و اتحادیه اروپا اعلام کرده به دلیل تبعیت از آمریکا 16% از ظرفیت تولید و صادرات خودش را از دست داده، چندین کشور اروپایی نیر به دلیل مشکلات اقتصادی در آستانه فروپاشی می باشند.

وی گفت:روسیه برای انجام برنامه توسعه ای خود به نفت 115 دلاری نیاز دارد و امریکا نیز برای اینکه بتواند اقتصاد خودش را از بحران اقتصادی خارج کند و نگذارد نفت به بشکه ای 125 دلار برسد، از تمام امکانات خود حتی امکانات نظامی استفاده خواهد کرد.

ابراهیمی گفت:چنانچه نفت زیر 100 دلار باشد به کشور چین کمک می شود که با حجم تولیدات و صادرات خود ظرفیت بازار اروپا و امریکا را پر پرکرده ولذا زودتر از سال 2020 با اهرم تجارت و اقتصاد خواهد توانست حرف های اقتصادی و سیاسی خود را بر دنیا دیکته کند.

وی با برشمردن شاخص های اقتصاد مقاومتی گفت:شاخص های اقتصاد مقاومتی شامل رشد اقتصادی، افزایش بهره وری، کار به روش مدیریت اقتصادی هوشمند، هماهنگ و استراتژیک، بالا بردن ظرفیت اقتصاد بدون سرمایه گذاری سخت افزاری نرم افزاری جدید فقط با افزایش بهره وری ، اهتمام مسئولین به کار در شرایط جنگ بصورت موثر و با کارایی بالا کار که افزایش اشتغال و کارایی را بدنبال خواهد داشت، تشکیل سرمایه بعنوان شاخص، گسترش فعالیت های واقعی بخش خصوصی، استفاده بهینه از منابع و صرفه جویی در مواد اصلی، مشارک مستقیم مردم در عرصه های اقتصادی می شود.

وی ضمن اشاره به الزامات در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: در مورد زمینه ها و الزامات تحقق اقتصاد مقامتی باید به روحیه جهادی ،استحکام معنویت در جامعه، اتحاد و انسجام ملی ،پرهیز از نگاه شعاری به مفهوم اقتصاد مقاومتی، پرهیز از توجه اجتماعی به مسائل حاشیه ای توجه کرد.

ابراهیمی اضافه کرد:باید مفهوم پردازی اقتصاد مقاومتی را انجام داده وبا بیان مفاهیم و موضوعات اقتصاد مقاومتی در مراکز آموزشی ، اجتماعات عمومی و ... ،باعث ایجاد درک مشترک در بین مردم شویم ،همچنین طراحی مفهومی اقتصاد مقاومتی با پیش فرض جهاد و مبارزه با دشمن با دو راهبرد تدافعی و تهاجمی انجام شود.

معاون وزیر در بخشی دیگر گفت: به منظور به حداقل رساندن آسیب پذیری کشور در حوزه اقتصاد و مصون سازی کشور از وابستگی حیاتی به خارج این راهبردها باید انجام شود:یکی استفاده از ظرفیت ها و توانمندی تولید و ساخت داخل در تامین نیاز های داخلی ،دوم متنوع کردن مسیرهای درآمد کشور،سومین راهبرد طراحی مسیرهای مطمئن مبادلات خارجی در حوزه جابجایی کالا، ارز و پول (تعامل با همسایگان،پیش بینی مسیرهای جایگزین و...)وچهارم انتخاب و پرد اختن به فناوری های راهبردی، از جمله غذا و دارو و انتخاب هوشمندانه شرکای تجاری است.

وی نحوه پیاده سازی راهبردها در مقابل تحریم ها را؛ ایجاد ساختار مناسب توانمند و هوشمند( برای انجام این کارتخصیص بودجه کافی و برنامه ریزی لازم است)، شناسایی نقاط آسیب پذیر کشور و تقویت آنها ، تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت با مشارکت جمعی ملت، افزایش بهره وری ، صرفه جویی و تغییر الگوی مصرف، بهبود فضای کسب و کار و اشتغال زایی، کارآفرینی و فرهنگ سازی برای اقتصاد مقاومتی، حمایت واقعی از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و اولویت بخشی به کنسرسیوم ها و تعاونی ها، ورود بخش خصوصی در قالب کنسرسیوم به حوزه تولید ، تجارت و ... با اعتماد سازی متقابل دانست.

ابراهیمی در خصوص تبدیل نفت به محصولات در یک پروسه صنعتی و فروش آن به منظور تامین نیاز های داخلی کشور گفت: کشورهای گروه بریکس که متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی 10 سال است که تشکیل شده است که 43% از جمعیت و 30% از خاک کره زمین را در اختیار دارند و همچنین 43% از کل تجارت جهانی در اختیار این گروه می باشد .4.4تریلیون ذخایر ارزی دارند و 230 میلیارد دلار معادل 28% از حجم تجارت جهان بین کشورهای بریکس می باشد که بر اساس پیش بینی ها در سال 2015، حجم مبادلات تجاری این گروه به 500 میلیارد دلار خواهد رسید.

وی گفت:این گروه برای تحقق توسعه برنامه های خود به نفت و گاز ما نیازمند می باشند لذا باید هوشمندانه با آنها همکاری کرده باید با دیپلماسی هدفمند وارد گروه بریکس شد،در این صورت با توجه به وجود دو کشور در گروه بریکس که حق وتو دارند و سه عضو غیر دائم شورای امنیت کل قطع نامه ها علیه ایرا ن لغو می شود و دیگر قطعنامه ای علیه ما صادر نخواهد شد، ما باید از تمام دارایی های خود هدفمند استفاده کنیم و خود را در موضع قدرت قرار دهیم حتی خارج از مرزهای خود اقدام کنیم.

جانشین وزیر در حوزه پدافند غیرعامل وزارت نفت گفت:در حال حاضردید دنیا به ما بعنوان انباردار است و در حال تلاش برای تصرف منابع طبیعی ما هستند.

وی گفت:ستادی که در امریکا با حضور رئیس جمهور هر دو هفته یکبار تشکیل می شود، جهت رصد کردن تحریم ها علیه ایرا ن می باشد زیرا آنان تمام ابزارها را علیه ما بکار بسته اند،امریکا برنامه ریزی کرده تا بعد از خارج کردن ایرا ن از بازار جهانی نفت ، توسط عملیات ایزایی با حملات سایبری در مراحل استخراج ، تولید و پالایش و ... نفت اختلال ایجاد کند تا منجر به تنش ها و مشکلات داخلی در بعد اجتماعی و اقتصادی شود.

ابراهیمی نحوه عمل کرد ایران در مقابل جنگ اقتصادی را؛یکی ورود جدی جنگ تمام عیار هوشمندانه نرم افزاری، مغزافراری و سخت افزاری ،دیگری اینکه نقاط آسیب پذیر دشمن ازجمله سایبری را شناسایی و به آن ضربه بزنیم، سوم اینکه امیدهای کاذب باعث تداوم غفلت می شوند باید دنبال مکانیزم های جدیدی جهت تجارت، در عرصه جهانی بود و روش های جدید و کارامد را به کار برد ودر نهایت باید به این نکته توجه داشت که تحریم ها به طور استراتژیک ادامه خواهند یافت.

وی در ادامه با اشاره به سخنرانی ماندلا،اسطوره مقاومت در آفریقا به مردم کرد که: من 67 سال خدمت کرده ام 27 سال در زندان بوده ام از ملت آفریقا می خواهم 67 دقیقه در روز کار حرفه ای، واقعی،ملی،خالصانه برای رضای خدا انجام دهند،به سخنان خود خاتمه داد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر