۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۴۸۸۳۹
حمله هوایی روز گذشته به تأسیسات نفتی شرکت آرامکوی عربستان در بندر ینبوع که به‌وسیله هفت پهپاد تهاجمی صورت گرفت، نشان داد که این گروه جهادی از توان فوق‌العاده‌ای برای قطع کردن شاهراه‌های حیاتی متجاوزان کودک کش برخوردار است.
روزنامه حمایت یادداشتی به قلم دکتر اصغر زارعی با عنوان خانه شیشه‌ای منتشر کرده  به این شرح :

1. چهار سال پیش وقتی عربستان به یمن حمله کرد و در سودای تصرف سه‌هفته‌ای این کشور، بخش‌های وسیعی از آن را زیر آتش بمباران و موشک‌باران خود گرفت، هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد که روزی در باتلاقی گرفتار شود که با حملاتی بزرگ و حساب‌شده از سوی انصار الله مواجه گردد. حمله هوایی روز گذشته به تأسیسات نفتی شرکت آرامکوی عربستان در بندر ینبوع که به‌وسیله هفت پهپاد تهاجمی صورت گرفت، نشان داد که این گروه جهادی از توان فوق‌العاده‌ای برای قطع کردن شاهراه‌های حیاتی متجاوزان کودک کش برخوردار است و درصورتی‌که اراده کند، قادر است که همه توان نظامی خود را به‌صورت ترکیبی از نیروی زمینی، موشک‌های بالستیک نقطه زن و پهپادهای تهاجمی برای زمین‌گیر کردن حریف بسیج کند؛ قدرتی که چند هفته پیش، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نیز به آن اذعان کرده بود.

2. شهید «صالح الصماد» رئیس شورای عالی سیاسی یمن، سال گذشته را سال «موشک‌باران» عربستان نامید و سیاست‌های نظامی وی موجب شد تا موجی از حملات هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده به اهداف رژیم آل سعود شکل گیرد. هدف قرار دادن فرودگاه «ابها» در عسیر، فرودگاه ابوظبی و جیزان، کاخ یمامه، تأسیسات و بنادر نفتی به‌عنوان نقاط حساس و راهبردی عربستان با موشک‌های بالستیک که به گفته «عزیز راشد» معاون سخنگوی ارتش یمن، ضریب خطای آن‌ها از 25 تا 30 متر به پنج تا 10 متر کاهش‌یافته است، آینده جنگ عربستان علیه یمن و حتی منطقه و جهان را با تردید جدی مواجه کرده است، به‌طوری‌که حتی متحدان ریاض را هم نگران کرده، زیرا مطمئن نیستند که ادامه این نبرد نه‌فقط به متوقف کردن انصار الله بلکه به تشکیل یک نیروی جهادی قدرتمند در سطح حزب‌الله لبنان و مقاومت اسلامی فلسطین منجر نشود. در نتیجه، بخشی از تقلای متحدان غربی عربستان برای فیصله دادن این جنگ دو سر باخت، به‌طور حتم به شکنندگی عربستان در مقابل انصار الله بازمی‌گردد.

3. روز گذشته پس‌ازاینکه «خالد الفالح»، وزیر انرژی عربستان حمله پهپادی بی‌سابقه به خط لوله اصلی و ایستگاه پمپاژ نفت شرکت آرامکو را تأیید کرد، قیمت نفت در بازارهای جهانی، افزایش یافت و شاخص بورس عربستان نیز سقوط کرد. از سوی دیگر، اخبار بازار نفت حاکی از آن است که پیش‌خرید مشتریان نفتی از کشورهای عرضه‌کننده با قیمتی بین 90 تا 110 دلار انجام‌شده است.

این اتفاقات حاکی از آن است که ادامه سیاست‌های جنگ‌طلبانه عربستان، امارات و آمریکا در منطقه به ضرر آن‌ها تمام‌شده و هر حرکت اشتباه آن‌ها باعث افزایش جهشی قیمت نفت خواهد شد. نکته اینجاست که آل سعود از دیرباز قدرت خود را بر پایه دلارهای نفتی بنا نهاده است و تکرار چنین حملاتی می‌تواند ترک‌های بزرگ‌تری در خانه شیشه‌ای آن‌ها ایجاد کند و موجب طیفی از مشکلات اقتصادی ازجمله کاهش اطمینان سرمایه‌گذاران خارجی شود. افزون بر این، ارتش و انصار الله یمن در آب‌های خلیج‌فارس می‌توانند چالش‌هایی جدی را متوجه نفت‌کش‌های عربستان کنند؛ نظیر آنچه در مردادماه سال گذشته رخ داد و یک نفت‌کش این کشور هدف یگان موشکی انصار الله قرار گرفت.

نیروهای انصار الله پیش‌تر در ژانویه 2017 و اکتبر 2016 نیز دو کشتی جنگی عربستان و امارات را در سواحل یمن هدف قرار داده بودند. ازاین‌رو باید گفت که توان یمنی‌ها در وارد آوردن ضربات کاری به آل سعود، می‌تواند بسامد قابل‌توجهی بر تحولات بازار جهان داشته باشد. آمارها حاکی از آن است که از هر هشت بشکه نفت تولیدشده در جهان، یک بشکه آن تولید شرکت آرامکوی سعودی است و با ملاحظه این مقدار، 12 درصد از سهم تولید نفت جهان را این شرکت عرضه می‌کند. این میزان، بیشترین سهمی است که یک شرکت نفتی در جهان تولید می‌کند؛ به این مفهوم که محصول روزانه آرامکو 3.10 میلیون بشکه نفت است که این رقم بیش از دو برابر تولید شرکت «روس نفت»، بزرگ‌ترین شرکت نفت روسیه است.

افزون بر این، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که چنانچه تأسیسات آرامکو در بندر ینبوع و جیزان به‌وسیله 50 موشک هدف قرار گیرند، این پالایشگاه که بیش از 70 درصد نفت اروپا را تأمین می‌کند، نابود شده و آمریکا نیز با بحران نفتی رو به می‌شود. 4. از طرفی، انصار الله اعلام کرده است که تعداد زیادی موشک بالستیک نقطه زن در اختیار دارد که می‌توانند بارانی از آتش را بر سر آل سعود و متحدانش بریزد، درحالی‌که دفع این حملات از طریق سامانه‌های پدافندی برای عربستان هزینه هنگفتی در بردارد. هر موشک پاتریوت برای عربستان 3 میلیون دلار هزینه دارد و برای رهگیری هر موشک بالستیک انصار الله باید حداقل 3 فروند موشک پاتریوت شلیک شوند.

اگر به‌عنوان نمونه، 10 موشک به سمت عربستان شلیک شوند، هزینه رهگیری آن‌ها 30 میلیون دلار خواهد بود! این در حالی است که یمنی‌ها از 4 سال پیش تاکنون صدها فروند موشک به سمت اهداف راهبردی و حساس آل سعود شلیک کرده‌اند. گفتنی است که طبل توخالی پاتریوت در مقابل حملات موشکی و پهپادی انصار الله، فاقد کارایی بوده و عملاً شکست خورده است. آمریکا مدعی است که این سامانه دفاعی از توانایی مقابله با موشک‌های کروز، بالستیک و هواگردهای دشمن شامل هواپیما، بالگرد و پهپاد در همه شرایط آب و هوایی و در هر ارتفاعی برخوردار است اما تصاویری که از حملات موشکی انصار الله منتشر شده نشان می‌دهد که این سامانه به‌درستی عمل‌نکرده است.

در نتیجه، ادعای شکست‌ناپذیری پاتریوت افسانه‌ای بیش نیست و سعودی‌ها بابت پرداخت میلیاردها دلار برای خرید آن، متضرر شده‌اند. و بالاخره اینکه قبیله سعودی با صرف هزینه‌های هنگفت و خرید تسلیحات کشورهای غربی همچون زنگی مست، همچنان بر طبل جنگ یمن می‌کوبند اما از فهم این واقعیت که موازنه و معادله جنگ از سوی یمنی‌ها تغییر کرده، عاجزند. عربستان تابه‌حال، دلار می‌پاشید و سلاح می‌خرید اما اگر این جنگ از پیش باخته را ادامه دهد یا غلطی از آن‌ها در منطقه سر بزند، باید دلار هزینه کند تا تأسیسات و زیرساخت‌هایش را بازسازی کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر