به گزارش پایداری ملی، درباره وضعیت سرویسهای فرسوده ادارات و مدارس و تأثیر آن در افزایش وقوع تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها گفت: متأسفانه آمارهای ما نشان میدهد که تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها افزایش پیدا کرده است که در این آمار عوامل مختلفی تأثیرگذار هستند که بسیاری از این موارد از سوی پلیس به دستگاههای مربوطه و مسئول اعلام شده است.
وی با بیان اینکه ناوگان فرسوده اتوبوس و مینی بوس یکی از این دلایل است، گفت: متأسفانه خیلی از خودروهایی که تحت عنوان سرویس شرکتها به خصوصی در بخش خصوصی و حتی مدارس استفاده میشود جزو ناوگانی است که در گذشته در جاده تردد داشته اما بعداً به دلیل قانون، تنها امکان تردد در جاده را از دست دادند و به همین دلیل برای ادامه فعالیت مجبورند در مسیرهای کوتاه تردد کنند.
فرمانده پلیس راه کشور با بیان اینکه نظارت کمتری بر این خودروها وجود دارد، گفت: متأسفانه اکثر این خودروها در سن فرسودگی هستند و عمدتاً نیز بخش خصوصی آنها را به کار گرفته است که همین موارد میتواند ریسک وقوع حوادث رانندگی در این خودروها را افزایش دهد.
حمیدی با با بیان اینکه متولی خاصی برای کنترل و نظارت بر این اتوبوسها در شهرها وجود ندارد، اظهارکرد: تنها هنگامی که پلیس این خودروها را رؤیت کند، نسبت به اعمال قانون و برخورد با تخلفاتشان اقدام میشود در حالی که لازم است نظارتی جدی و فراگیر برای تردد این وسایل نقلیه اعمال شود.
وی درباره اینکه چه نهادی باید ساماندهی این اتوبوسها را برعهده بگیرد گفت: نیاز است که این وسایل ساماندهی شوند چراکه تردد اینها در محدوده شهرهای اقماری در اطراف کلانه شهرها مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. در این میان اگر قرار است کار اساسی صورت گیرد شورای عالی ترافیک کشور و وزارت کشور مسئولیت ساماندهی و تأمین ضوابط را بر عهده دارند و پلیس نیز آماده هرگونه همکاری در این خصوص است.