۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۴۸۳۰
رویترز:
خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد ایران بخشی از ذخایر اورانیوم خود را طی ماه‌های گذشته به سوخت رآکتور تبدیل کرده است.
خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های سازمان ملل گزارش داد که به نظر می‌رسد ایران ذخایر هسته‌ای حساس خود را کاهش داده است و مقدار بیشتری از آن را تبدیل به سوخت رآکتور تحقیقاتی کرده است.

رویترز نوشت: این اقدام ایران به طور بالقوه فرصت دادن به پیشبرد مذاکرات با کشورهای غربی است.

براساس این گزارش، ذخایر اورانیوم با غنای متوسط در ایران به شدت از سوی غرب رصد می‌شود چرا که یک گام فنی برای ساخت بمب هسته‌ای محسوب می‌شود.

این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای‌اش صلح آمیز و برای تولید برق و مصارف پزشکی است.

رویترز نوشت: اکنون با انتخاب حسن روحانی به عنوان یک رئیس جمهور میانه رو امیدها برای مذاکره پیرامون حل موضوع هسته ای ایران افزایش پیدا کرده است.

ایران از سال 2010 شروع به غنی سازی اورانیوم 20 درصد کرده است و درحال حاضر بین 240 تا 250 کیلوگرم اورانیوم غنی شده در اختیار دارد.

به گفته دیپلمات‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران مقداری از این ذخایر را به سوخت لازم برای رآکتورهای تحقیقاتی تبدیل کرده است و به نظر می‌رسد طی ماههای اخیر میزان این تبدیل را افزایش داده است. 

این مساله احتمالا در گزارش سه ماهه آژانس که 27 یا 28 اوت منتشر می‌شود تایید خواهد شد.

یکی از دیپلماتهای آژانس گفته؛ طی سه ماه گذشته روند تبدیل ذخایر اورانیوم به سوخت در ایران رشد داشته است و انتظار می‌رود که این روند بیشتر هم شود.

براساس آمارهای آژانس، ذخایر اورانیوم 20 درصد ایران در ماه مه به 182 کیلوگرم افزایش یافته که نسبت به ماه فوریه 9 درصد افزایش داشته است.

دیپلماتهای غربی می‌گویند که ایران باید اورانیوم بیشتری را تبدیل به سوخت هسته‌ای رآکتور کند تا تردیدها درباره برنامه های این کشور کاهش یابد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر