۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۵
کد خبر: ۴۷۸۱
محققان دانشگاه هاروارد موفق به ساخت يك تراشه كوچك شده اند كه تاثير انواع اشعه را بر بدن انسان مشخص مي كند.
به گزارش از پايگاه ساينتيفيك، اين تراشه Organs-on-ChiP نام دارد و واكنش هاي فيزيولوژيكي انسان به انواع تابش و مخصوصاَ درمان هاي راديوتراپي را بررسي مي كند و ميزان و نوع داروي مورد نياز براي خنثي كردن اثرات منفي ناشي از اشعه را مشخص مي كند.
اين تراشه ميكروسيال كوچك مشابه سلول هاي انسان ساخته و از فيزيولوژي ارگان هاي پيچيده بدن شبيه سازي شده است. تا امروز، تاثير اشعه بر بدن انسان با استفاده از مدل هاي حيواني بررسي مي شد كه علاوه بر غير اخلاقي بودن آن، خيلي موفق نبود.
ميزان تاثير اشعه بر بدن انسان دقيقاً به اندازه تاثير آن روي اين تراشه است؛ بنابراين راهكار هاي آن نيز موثرتر است.
زماني كه بدن در معرض تشعشع شديد قرار مي گيرد، درصورتي كه جان سالم به در ببرد، دچار سندرم حاد اشعه (ARS) مي شود. مدت زمان ابتلا به اين عارضه خيلي كوتاه است و اثرات مخرب جبران ناپذيري را روي ساير اندام هاي بدن دارد. برخي از علايم شايع اين عارضه، ازدست دادن اشتها، خستگي، تب، تهوع، اسهال، تشنج و درنهايت كما و مرگ است.
تابه حال ۱۰ عضو مختلف مانند ريه، روده و مغزاستخوان روي اين تراشه شبيه سازي شده اند.
موسسه غذا و داروي آمريكا (FDA) اين تراشه را براي كاربرد امنيتي و بهداشتي افراد جامعه مورد تاييد قرارداده است و بخشي از هزينه هاي اين طرح تحقيقاتي، به مبلغ ۵.۶ ميليون دلار توسط اين سازمان به عنوان كمك هزينه تامين شده است.
اين طرح همچنين توسط دانشگاه بوستون نيز مورد حمايت قرار گرفته است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر