الف- پیشگفتار
حضور و مشارکت چشمگیر آحاد ملت ایران در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نشانهای دیگر از الطاف خداوند متعال و باطل السحر دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.
این رخداد شگرف که شکلگیری حماسه سیاسی مورد انتظار مقام معظم رهبری را رقم زد، به تعبیر ایشان مظهر اقتدار نظام اسلامی بود.
بیشک دولت تدبیر و امید به عنوان ثمره حماسه سیاسی ملت بزرگ ایران میبایست واحد ویژگیهای این رخداد کم نظیر و ترجمان اقتدار نظام اسلامی باشد.
این مهم ضمن افزایش مسئولیت و تعهدات دولت و کارگزاران آن میبایست در برنامهها و اقدامات اجرایی دولت تجلی و تحقق واقعی داشته باشد.
در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در پرتو انوار قدسی معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و به برکت خون پاک شهیدان و مجاهدت ایثارگران، روح خودباوری و ایثار در کالبد جامعه اسلامی دمیده شده و فرزندان برومند ملت ایران در نیروهای مسلح نیز همگام با روند عمومی پیشرفت و توسعه در کشور توانستند گامهای بلندی در مسیر خودکفایی و نوآوری در صنعت دفاعی بردارند.
بیشک کار ویژه اصلی نیروهای مسلح به عنوان نماد اقتدار و صیانت از حاکمیت ملی حداکثرسازی تولید قدرت در چارچوب تحقق اهداف و سیاستهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران میباشد.
بر اساس ماده سوم از قانون تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت بخشی از دولت است که مسئولیت پشتیبانی نیروهای مسلح را در قالب قوانین و تدابیر فرماندهی کل بر عهده دارد. بنابر این مهمترین ماموریت وزارت را باید در فرایندهای معطوف به مهندسی تولید قدرت متمرکز دانست.
بیشک عوامل قدرتساز که میتواند در پشتیبانی از سیاستهای امنیت ملی در داخل و خارج و نمادین شدن مولفههای قدرت و اقتدار ملی و در نهایت شکل گیری بازدارندگی فعال و دفع تهدیدات تعیین کننده باشد دارای دو رکن اصلی قدرت سخت و قدرت نرم میباشد.
با تعریف ارائه شده مهندسی تولید قدرت به کارگیری هوشمندانه و هدفمند مولفههای مغزافزاری، نرمافزاری و سختافزاری به منظور حداکثرسازی فرایندهای معطوف به تولید قدرت سخت و قدرت نرم است.
شکلگیری این روند موجب تحقق شرایطی خواهد شد که بر اساس آن برآیند قدرت سازی در ساختار و سازمان وزارت دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح برای دستیابی به اهداف کلان نیروهای مسلح در ابعاد داخلی و بینالمللی قابلیتها و کارکردهای مناسبی را به منظور پشتیبانی موثر از نیروهای مسلح در ابعاد مختلف ماموریتی فراهم خواهد کرد.
موفقیت در سیاست امنیت ملی مستلزم همافزایی مولفههای قدرت نظامی و مجموعه ابزارهای غیرقهری به منظور پیشبرد اهداف و کار ویژههای دفاعی و امنیتی است.
در این مسیر، بهرهگیری از ابزارهای غیرنظامی برای کسب بالاترین اهداف دفاعی و در نهایت هدفهای ملی از جمله وظایف غیر قابل اجتناب بخش دفاعی بوده و پیگیری آن متضمن افزایش کارآیی و اثربخشی سیاست امنیت ملی میباشد.
در طول سالهای گذشته روند سازماندهی و هدفمندسازی فعالیتهای تحقیقاتی تولیدی، صنعتی، خدماتی و عمرانی در مجموعه نیروهای مسلح بویژه در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در چارچوب سیاستهای دفاعی کشور با بهرهگیری شایسته از ظرفیتهای ملی، دستاوردهای قابل توجهی را در حوزههای مختلف تولید قدرت نظامی به دنبال داشته است.
در این میان در سالهای اخیر بخش دفاعی کشور با بهرهگیری از مولفههای قدرت نرم سه بعد دیپلماسی دفاعی برنامههای رسانهای و عملیات روانی را در دستور کار خود قرار دادهاست. لیکن الزامات و اقتضائات جدید پیش رو مستلزم ارتقا و توسعه قابل ملاحظه منابع تولید قدرت در این بخش میباشد.
در واقع با توجه به بهرهگیری گسترده و تاثیرگذار کشورهای غربی و قدرتمندان از ابزارهای قدرت نرم و استفاده کمهزینه از ظرفیتهای آن بر علیه اهداف و سیاستهای جمهوری اسلامی ایران پایهگذاری این روند را در سازوکارهای دفاعی کشور از مرحله استراتژی تدافعی و واکنشی میبایست وارد مرحله تدوین الگوهای دفاعی امنیتی در مقابله با تهاجم نرم قدرتهای حریف و پیگیری استراتژیهای فعال در این بخش نمود.
بررسی روند تغییرات محیط امنیتی جمهوری اسلامی ایران در طول سه دهه گذشته نشان میدهد که کشور ما همواره بخشی از استراتژی نظامی بازیگران اصلی دفاع و امنیتی نظام سلطه بوده است.
بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران به لحاظ جایگاه بیبدیل ژئوپلتیک و استراتژیک یکی از متغیرترین محیطهای امنیتی را به ویژه در سطح منطقهای دارا میباشد.
برنامههای راهبردی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تابعی از ضرورتهای ساختار داخلی، شکلبندیهای امنیت منطقهای و نیازهای ایفای نقش ایران در سیاست جهانی میباشد.
واقعیتهای راهبردی جمهوری اسلامی ایران بیانگر آن است که مجموعهای از تهدیدات گوناگون فراروی امنیت ملی ایران قرار گرفته است. میزان اقدامات جنگ سایبری علیه تاسیسات راهبردی ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته و بسیاری از تاسیسات راهبردی کشور با تهدیدات مداوم ناشی از جنگ سایبری روبرو گردیده است.
بر این اساس تعیین اهداف راهبردی برای مجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می بایست با پایش مستمر و هدفمند تحولات محیط امنیتی جمهوری اسلامی ایران رویکردهای مبتنی بر انعطافپذیری و چالاکی در حوزههای سخت و نرم را در مسیر بهبود سازوکارهای پشتیبانی از نیروهای مسلح مورد توجه قرار دهد.
ب- مبانی برنامه پیشنهادی
- تدابیر و رهنمودهای مقام معظم فرماندهی کل قوا در خصوص تقویت بنیه دفاعی و وظایف وزارت دفاع
- چشمانداز 20ساله کشور
- سیاستهای کلی نظام به خصوص در رابطه با خودکفایی و صنعت دفاعی (ابلاغی سال 1391) و نظام اداری (ابلاغی سال 88) و سیاستهای کلی امنیت ملی (ابلاغی سال 87)
- اسناد راهبردی نیروهای مسلح و وزارت دفاع
- اهداف، راهبردها و اولویتهای دولت یازدهم
- قانون تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مصوب سال 1368
- قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه
- نقشه جامع علمی کشور
ج- اهداف راهبردی
بر اساس شاخصهای متغیر محیط امنیت ملی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رویکرد خود را بر اساس بازدارندگی موثر و همچنین دفاع همه جانبه قرار داده است.
فرآیند بازدارندگی از طریق مجموعهای از فعالیتهای سخت افزاری و نرمافزاری حاصل میشود که در طی آن دشمن متقاعد گردید که هر گونه حمله نظامی منجر به آسیب دیدن منافع و امنیت ملی او خواهد شد و وزارت دفاع در حوزه تولید قدرت سخت و نیز دیپلماسی دفاعی قادر به متقاعد کردن دشمن در این خصوص میباشد.
قدرت دفاعی را نباید تنها ظرفیتی برای صیانت از تمامیت ارضی در برابر تهدید مستقیم دشمنان تلقی نمود بلکه باید از منابع حیاتی کشور را در مجموعه مولفههایی که قدرت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را نیز در بر میگیرد مورد توجه قرار داد.
تحقق این مهم مستلزم بهرهگیری از راهبرد دفاع همه جانبه میباشد در این مسیر لازم است قدرت دفاعی در گردونه تبادل و تعامل با سایرین قرار گرفته و با تقویت روزافزون به ظرفیت افزایی در سایر حوزههای غیردفاعی نیز کمک نماید.
رویکردهای فوق به منظور تحقق اهداف راهبردی ذیربط میباشد:
1- حفظ استقلال، وحدت ملی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران
2- افزایش سهم ایران در فرایندهای صلح آفرینی و ایجاد ثبات، تعادل و توازن منطقهای
3- ارتقا سطح قابلیتهای صنایع دفاعی برای تامین نیازهای راهبردی
4- تاکید بر رعایت الزامات پدافند غیرعامل در طرحهای توسعهای و آمایش سرزمین
5- ارتقا ظرفیت تولید قدرت نرم از طریق افزایش سطح تحرک دیپلماسی دفاعی و تصویرسازی مثبت از نیروهای مسلح به منظور ایجاد توازن منطقهای در راستای ایجاد ثبات و تعادل راهبردی
6- ایجاد هماهنگی بین حوزههای صنعتی، راهبردی و پشتیبانی وزارت دفاع در راستای ماموریتهای منطقهای و بینالمللی نیروهای مسلح
7- پیوند حوزه دانش، قدرت و راهبرد دفاعی در صنایع و ماموریتهای وزارت دفاع
د- الگوی برنامه
نهادهای مسئول در حوزههای دفاعی و امنیتی میبایست ضمن پایش مستمر و ارزیابی دقیق دادههایی که وارد سیستم محیط پیرامونی ما میگردند در مقابل تغییرات محیط امنیتی کشور ابتکار عمل لازم را جه تبدیل تهدیدات به فرصتها و یا دست کم تعدیل قابل توجه تهدیدات در دست داشته است.
این مهم در صورتی میتواند در اندازههای حداکثری ظهور و بروز عملی داشته باشد که بکارگیری الگوی پویای پشتیبانی از نیروهای مسلح متناسب با تغییرات محیط امنیتی جمهوری اسلامی ایران مدنظر دست اندرکاران امور دفاعی و امنیتی قرار گیرد.
بر این اساس لازم است منابع، ابزارها، ساختارها، محیطهای پیگیری و نوع کنشها در قالب الگویی سازمان باید که متناسب با سرعت تغییرات محیط امنیتی پاسخگوی نیازمندیهای متغیر نیروهای مسلح باشد.
تحقق این شرایط مستلزم هماهنگی و کنشگری دو نهاد اصلی نیروهای مسلح یعنی سازمان رزم و سازمان پشتیبانی است.
این هماهنگی در عمل باید به گونهای همافزا متجلی شده و از طریق تبدیل منابع به قدرت تامین کننده اهدافی باشد که در حوزه سیاست دفاعی تعیین و ابلاغ گردیده است.
ملاحظات اساسی وزارت دفاع در ایفای مسئولیتهای خود باید اقدامات، ملاحظات و سیاستهای زیر را در دستور کار قرار دهد:
1.ایفای نقش فعال در سازمانها و نهادهای سیاستگذاری، تصمیمسازی و تصمیمگیری شامل: هیئت دولت، شورای عالی امنیت ملی، هیئت عالی سیاستگذاری نیروهای مسلح، مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و ...
2. تقویت بدنه تحقیقاتی، کارشناسی و ستادی وزارت
3.تاکید بر اقتصاد دفاع و دفاع اقتصادی در چارچوب اقتصاد مقاومتی
4.ایفای نقش فعال در پیشبرد سیاستهای داخلی و خارجی نظام، افزایش تعاملات و همکاریهای بینالمللی با ابزار دیپلماسی دفاعی
5. حضور فعال و موثر در مجامع، کنوانسیونها و نهادهای بینالمللی
هدف یکم: تولید و تامین تجهیزات و خدمات دفاعی مورد نیاز نیروهای مسلح
وزارت دفاع هماکنون هدف فوق را در قالب 44 گروه صنعتی دنبال میکند. همچنین در حال حاضر مجموعا 29/17 قرارداد تولیدی بین ودجا و نیروها منعقد شده است. مهمترین اولویت وزارت دفاع تعامل بیشتر با نیروهای مسلح و تامین منابع لازم در 2 حوزه منابع عمومی و منابع داخلی است تا بدینوسیله نسبت به ارتقاء معنیدار این شاخصها اقدام نماید. اولویت محصولات تولیدی با تاکید بر ارتقاء توان بازدارندگی و دفاع همهجانبه عبارت خواهند بود از:
*پدافند هوایی: تحقیقات و تولید آرایههای شبکه دفاع هوایی، سیستمهای موشکی، رادارهای کشف، شناسایی و ردگیری، فرماندهی و کنترل پیشرفته (srt214c)
*فاوا: ارتباطات امن و پایدار، دفاع سایبری و جنگ الکترونیک
*دریایی: زیردریایی و شناورهای سبک و سنگین رزمی و پشتیبانی و توسعه قدرت انهدام اهداف دریایی
*هوایی: پهپاد (هواپیمای بدون خلبان)، تولید و بهینهسازی بالگردها و هواپیماهای رزمی، پشتیبانی و تجاری
*هوا فضا: ارتقاء قابلیت عملکرد و دقت موشکهای زمزم (زمین به زمین)، پرتابگر (حامل)، ماهواره و ایستگاههای زمینی (هدایت، کنترل و دریافت)
*زمینی: هوشمندسازی و توسعه قابلیتهای تکنیکی و تاکتیکی جنگافزارها، مهمات و ادوات
*انتظامی و مرزبانی: پشتیبانی فناورانه، تولید و تامین تجهیزات و اقلام انتظامی متناسب با الزامات و اقتضائات ماموریتی ناجا، مکانیزه و مدرنیزه کردن مرزهای ج.ا.ا و تحدید حدود فنی مرز در مناطق دریایی خزر، خلیج فارس و دریای عمان.
*بسیج: پشتیبانی از توسعه کمی و کیفی و تولید و تامین اقلام خاص مورد نیاز بسیج در همه سطوح بر اساس ماده 196 قانون برنامه پنجم
هدف دوم: توسعه نوآوری، تحقیقات و تولید علم و فناوری برای مقابله و غلبه بر تهدیدات
در حال حاضر بالغ بر 155 دفتر طراحی، مرکز توسعه فناوری و 16 پژوهشکده در وزارت دفاع با 1416 پروژه تحقیق و توسعه مشغول فعالیت میباشند.
اولویتهای مطرح در این هدف عبارتند از:
*استقرار نظام استانداردهای دفاعی در فرآیند تولید، محصولات و خدمات در سطح وزارت و کل نیروهای مسلح و نظارت بر اجرای آن.
*عملیاتی ساختن نقشه جامع علوم و فناوری دفاعی در چارچوب نقشه جامع علمی کشور.
*توسعه فناوریهای نوآورانه پیشرفته راهبردی بومی و قدرت آفرین.
*توسعه فناوری نوین هوافضا، فناوری اطلاعات و ارتباطات، لیزر، نانو، زیستی، علوم شناختی و مواد.
*حرکت در مرزهای دانش و لبه فناوری در حوزههای علوم و صنایع پیشرفته دفاعی
*تجاریسازی و بهرهگیری دو منظوره از ظرفیتهای عمومی تحقیقاتی و صنعتی دفاعی، تقویت و حمایت شرکتهای دانشبنیان و پاکرهای علم و فناوری
*تقویت نقش موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی و دانشگاه صنعتی مالک اشتر در بهرهگیری از کلیه استعدادهای پژوهشی و علمی کشور در پیشبرد برنامههای توسعه دفاعی
هدف سوم: ارتقاء منزلت و معیشت کارکنان نیروهای مسلح (شاغلان و بازنشستگان)
در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، سازما اتکا و بنیاد تعاون ودجا متولی تامین معیشت و رفاه کارکنان نیروهای مسلح هستند، تورم 2 سال اخیر و بدهیهای فراوان سازمانهای بیمهگر، هزینههای زیادی بر کنارکان نیروهای مسلح تحمیل کرده است و سطح رضا تکارکنان را کاهش داده است. تعداد بازنشستگان در نیروهای مسلح که بر اثر بازنشستگیهای پیش از موعد و اجرای ناقص قانون مدیریت خدمات کشوری به نحو قابل ملاحظهای افزایش یافته است، اینک از تعداد شاغلین فراتر رفته است. برنامه وزارت دفاع در این حوزه عبارتند از:
*اصلاح نظام بازنشستگی نیروهای مسلح با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح در راستای افزایش سطح خدمات و تقویت صندوقها
*تامین منابع لازم برای پرداخت بدهیهای ساتا به مردم و بخش خصوصی
*ایجاد پوشش کامل بیمهای بیماران بستری، در راستای تحقق تدبیر مقام معظم رهبری مبنی بر این که «ما می خواهیم اگر کسی در خانواده مریض شد آن خانواده بیش از رنج مریضداری، رنج دیگری نداشته باشد.»
*بهبود وضعیت معیشتی کارکنان (شاغلین و بازنشستگان) با تامین کالاهای غیرنقدی
*توانمندسازی کارکنان و بازنشستگان و فرزندان آنها در راستای توسعه ملی
*حمایت از کانونهای بازنشستگی نیروهای مسلح
*تولید منابع جدید برای توانمندسازی کارکنان
*بهبود کیفیت زندگی کارکنان و بازنشستگان از طریق ارائه تسهیلات آموزشی و غنیسازی اوقات فراغت خانواده نیروهای مسلح
هدف چهارم: ارتقاء ظرفیت تولید قدرت نرم از طریق دیپلماسی فعال دفاعی و تصویرسازی موثر
روند تحولات سیاسی، امنیتی در محیط پیرامونی ج.ا.ا در سالهای اخیر موجب افزایش تهدیدات فرامنطقهای و ایجاد سوءتفاهمات با برخی کشورهای منطقه در پوشش پروژه «ایران هراسی» گردیده است. این فرآیند در کنار برخی مسائل سیاسی، بر تحرکات دیپلماسی دفاعی کشور سایه انداخته است.
خروج از این شرایط و توسعه فعالیتهای برونمرزی یکی از اهداف راهبردی دیپلماسی دفاعی وزارت دفاع خواهد بود. این راهبرد ناظر بر گرایشهای عملیاتی زیر میباشد:
*استقرار نظام پایش اطلاعات آشکار و ارزیابی فضای رسانهای و افکار عمومی به منظور اجرای طرحهای مهندسی افکار عمومی.
*پیشبرد فعالیتهای وزارت دفاع در راستای وظایف و ماموریت ها برونمرزی برای کاهش تهدیدات دفاعی - امنیتی و شکست پروژه ایرانهراسی.
*کمک به پیشبرد سیاست خارجی فعال دولت که مدنظر مقام محترم ریاست جمهوری است.
*ایجاد یک نهاد حقوقی فعال جهت پیگیری اقدامات غیرقانونی کشورهایی که نسبت به محدودسازی مقاومتهای قانونی نیروها، نهادها و سایر سازمانهای تابعه وزارت دفاع و نیروهای مسلح انجام دادهاند.
*توسعه مناسبات با کشورهای همسایه و منطقهای با اولویت امنیتسازی، توسعه مناسبات با نهادهای دفاعی کشورهای اسلامی به منظور نهادینهسازی صلح و امنیت و دوستی و آرامش و تقویت دیپلماسی تسلیحاتی با کشورها و سازمانهای منطقهای و بینالمللی با هدف ممانعت از تولید و گسترش سلاحهای کشتار جمعی و حفظ منافع و مصالح کشور در کنوانسیونهای تسلیحاتی جهانی و منطقهای.
*حفظ و تثبیت بازارهای موجود و توسعه صادرات محصولات دفاعی در کنار برقراری ارتباط ساختاری با بازار هدف.
اهم برنامههای این محور عبارتند از:
*دیدهبانی در محیط دفاعی بینالمللی و نقشآفرینی فعال در سازمانها، کنوانسیونها، ائتلافها
*همکاری با ستاد کل ن.م. در تهیه طرح آمایش نیروهای مسلح و استقرار طرح آمایش صنایع دفاعی و ارتقاء شاخصهای پدافند غیرعامل
*ارتقاء کارایی و بهبود نظامهای مدیریتی با تقویت و توسعه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح ودجا
*تقویت مراکز آینده پژوهی و مطالعات دیدهبانی برای تحلیل تحولات فناوریهای دفاعی
*چابک سازی و افزایش کارآیی وزارت دفاع از طریق بهبود و اصلاح فرآیند ها و ساختار متناسب با تهدیدات و تحولات آتی
*تقویت و توسعه نظام مدیریت دانش به منظور تبدیل علم به فناوری و فناوری به ارزش
*سادهسازی راهبرد «هستههای کوچک، شبکه بزرگ» و توسعه دفاتر طراحی و مراکز توسعه فناوری
*ارتقاء سطح همکاری صنایع دفاعی به دانشگاهها در چارچوب نظام نوآوری دفاعی
*الگوسازی و نقشآفرینی در معماری نظام ملی نوآوری
*تجاریسازی و عرضه فناوریهای دارای قابلیت کاربرد در رفع نیازمندیهای عمومی
*بهرهگیری از ماهوارهها و ایستگاههای کنترل و دریافت زمینی جمعآوری اطلاعات با قدرت تفکیک بالا به منظور تولید اطلاعات مکان محور
ز- اولویتهای راهبردی
1.خوداتکایی و تجاری سازی صنایع دفاعی
2.ارتقاء منزلت سرمایه انسانی و خانواده نیروهای مسلح
3.افزایش تعامل و پیوند میان صنایع دفاعی و نهادهای علمی_ پژوهشی
4.افزایش توان تکنولوژیک در عرصه دفاعی
5.شرکت در همکاریهای دفاعی منطقهای
5. افزایش سقف خرید اعتباری خانوار نیروهای مسلح از چهار میلیون ریال فعلی به 6 میلیون ریال در بخش های سوپری و مواد غذایی و تعمیم آن به کلیه نیروهای مسلح.
6. افزایش خرید اقساطی خانوار نیروهای مسلح از 40 میلیون ریال به 60 میلیون ریال جهت خرید کالاهای سرمایهای و با دوام (لوازم خانگی) و تعمیم آن به کلیه نیروهای مسلح.
7. اجرای طرح ویژه فروش خودروی اقساطی
8. افتتاح فروشگاههای بازسازی شده به صورت اساسی (فروشگاه شهید چمران، شهید فکوری تهران) و همزامن آغاز بازسازی پنج فروشگاه بزرگ کشور.
9. تسریع در راهاندازی دفاتر خدمات الکترونیک ساتا در 10 استان جدید به منظور تسریع و تسهیل ارائه خدمات صدور، تعویض، تمدید دفترچه خدمات درمانی، صدور فیش حقوق بازنشستگان و ...
10. پیگیری ویژه برای حل مشکلات سازمان خدمات درمانی با مراکز درمانی طرف قرارداد به خصوص با توهج به افزایش زیاد قیمتدارو و خدمات درمانی و عنداللزوم بازنگری در تعرفهها.
هدف چهارم: دیپلماسی دفاعی
1. آغاز دور جدید همکاریهای منطقهای (با تاکید بر کشورهای خلیج فارس) از طریق بازتعریف، تدوین و اجرای برنامههای جدید در حوزه دیپلماسی دفاعی.
2 . تدوین اسناد راهبردی روابط با کشورهای روابط روسیه، پاکستان، عراق، ترکیه، عربستان سعودی
3. تدوین و اصلاح شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات
4. تدوین طرح اولیه اصلاح ساختار و چابکسازی نیروهای مسلح
5. شناسایی قابلیتها و توانمندیهای وزارت دفاع و تدوین طرح به فعلیت رساندن آنها.