۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۴۷۷۱۵
سیل 12 فروردین امسال علاوه بر خسارت صدها میلیاردی که به راههای ارتباطی ، بخش کشاورزی، صنعت و معدن لرستان وارد کرد موجب تخریب و خسارت به 35 هزار واحد مسکونی شد.
به گزارش پایداری ملی، فاز نخست امدادرسانی و پاکسازی شهرها و معابر از گل و لای به جا مانده از سیل انجام شده و نیازهای سیلزدگان به همراه چادرهای اسکان موقت در اختیار آنان قرار گرفته است.
همزمان کار بازسازی واحدهای مسکونی نیز توسط بنیاد مسکن استان‌های معین و دستگاههای مربوطه در حال انجام است.

اینک اصلی ترین مشکل در مناطق سیلزده بحث اسکان است که باید هرچه سریعتر حل شود و در مرحله بعد هم احداث مسکن است زیرا که خیلی از ساختمان‌هایی که دچار مشکل و خسارت شدند در بستر و مسیر رودخانه قرار دارند.

ضمن اینکه باتوجه به گرمای هوا به ویژه در شهرهای معمولان و پلدختر امکان اسکان طولانی مدت سیلزدگان در کانکس و چادر وجود ندارد و باید هرچه سریعتر کار اسکان موقت آنان به صورت اصولی انجام شود.

پس از انجام اقدامات اولیه در سیل، جلسات شورای مسکن با محوریت اسکان دائم و موقت سیلزدگان استان با حضور مسوولان کشوری برگزار شده و نتایج مطلوبی نیز اخذ شده که به نظر می رسد با ادامه این روند اسکان سیلزدگان نیز در فاز دوم امدادرسانی در حال انجام است.
اما بیشترین خسارت سیل را شهر و برخی روستاهای پلدختر متحمل شده اندو تصمیم گیری های شورای مسکن نیز با محوریت این مناطق بوده است.

**6512 واحد مسکونی شهر پلدختر بر اثر سیل خسارت دید

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان می گوید: 6 هزار و 512 واحد مسکونی شهر پلدختر بر اثر سیل دچار خسارت با درصدهای مختلف شده است.

احمد مرادپور افزود: در شهر پلدختر 394 واحد مسکونی تخریبی شناسایی شده و 2 هزار و 518 واحد نیز دچار آسیب جزیی و کلی شده اندکه باید تعمیر شوند.

وی با اشاره به آبگرفتگی کامل سه هزار و 600 واحد مسکونی گفت: این تعداد واحد مسکونی در حال حاضر قابل استفاده نیستند.

وی تصریح کرد: بررسی استحکام سازه ای و قابلیت تعمیر و استفاده مجدد این واحدها باید توسط هیاتی متشکل از کارشناس دفتر فنی استانداری، شهرداری، نظام مهندسی، راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انجام شود.

به گفته مرادپور در 819 روستای استان نیز 606 واحد مسکونی به طور کامل تخریب شده و 59 واحد نیازمند تعمیر است.

**11روستای سیلزده پلدختر نیازمند مکان یابی جدید هستند

معاون عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان نیز گفت: 11 روستای شهرستان پلدختر بر اثر سیل به طور کامل تخریب شده و یا قسمت اندکی از آن باقی مانده که ایجاد روستاهای جدید نیازمند مکان یابی و تامین زمین است.

هادی جعفری افزود: روستاهای چم مهر بالا و پایین، چم گز، چم شهران، چم گرداب، آمیران کوشکی، بابازید و خرسدر کاکامراد به طور کامل تخریب شده اند.

وی اظهار داشت: همچنین قسمت بسیاری از روستاهای دمرود علیا و سفلی و زورانتل نیز بر اثر سیل از بین رفته که زمین های جدید باید از اراضی ملی و یا زمین های زراعی تامین شود.
وی تصریح کرد: مشکل روستاهای جدید چم شهران، چم گز، چم گرداب و بخشی از زورانتل با تامین زمین های ملی در جوار مکان فعلی انها حل شده و رایزنی با مالکان محلی برای خریداری زمین های کشاورزی برای سایر روستاها در حال انجام است.

جعفری گفت: واگذاری زمین در روستاها بر اساس نوع فعالیت روستاییان انجام می شود اما به طور معمول سرانه هر خانوار 500 متر محاسبه می شود.

وی ادامه داد: کار نقشه برداری روستاهای جدید آغاز شده و انتظار می رود تا 2 هفته آینده طرح های هادی و تفکیکی برای ساخت و ساز در اختیار ستاد معین قرار گیرد.

**واحدهای مسکن مهر برای اسکان موقت سیلزدگان پلدختر استفاده می شود

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز گفت: واحدهای مسکن مهر پلدختر برای اسکان موقت سیلزدگانی که مسکن خود را از دست داده اند در نظر گرفته شده که تاکنون اسکان 30 خانوار در این واحدها نهایی شده است.

رضا خالقی افزود: مرحله دوم امدادرسانی به سیلزده ها در خصوص اسکان آنها است که طبق برنامه زمانی و پیرو تاکید وزیر راه و شهرسازی و استاندار لرستان، پس از بازگشایی راهها در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: یک طرح مسکن مهر تعاونی ساز در پلدختر وجود داشت که پس از مذاکره با مالکان و موافقت آنها، 30 واحد با کمک پیمانکار و نیروهای جهادی تکمیل و نظافت شده و هم اکنون برای اسکان اماده است.

وی با اشاره به کمک خیرین برای مفروش کردن این واحدها تصریح کرد: هزینه اجاره این واحدها به مدت یکسال توسط دولت پرداخت می شود و با معرفی فرماندار پلدختر 30 خانواری که بیشترین استحقاق را دارند در این واحدها اسکان موقت می شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: همچنین رایزنی با تعداد دیگری از تعاونی ها و مالکان مسکن مهر در حال انجام است تا دولت با اجاره یکساله این واحدها، کار استکان موقت سیلزدگان را نهایی کند.

خالقی با اشاره به تخریب برخی واحدهای مسکونی واقع در مسیر رودخانه کرگانه خرم آباد افزود: اراضی دولتی در مجاورت این منطقه وجود دارد و خیرین مسکن ساز موافقت اولیه خود را برای احداث 30 واحد مسکونی اعلام کرده اند.

وی اضافه کرد: تاکنون 10 هکتار زمین دولتی در پلدختر و 10 هکتار نیز در معمولان برای واگذاری به بنیاد مسکن انقلاب به منظور ایجاد واحدهای مسکونی برای اسکان دائم سیلزدگان نهایی شده است.

چهارشنبه در شورای مسکن لرستان با اشاره به موضوع اسکان موقت سیل زدگان اظهار داشت: در پلدختر 200 واحد مسکن مهر داریم که هنوز مالکین در آن مستقر نشده‌اند، طبق مذاکرات انجام شده تعاونی ساز هستند و مالک مشخص هم دارند.

وی تصریح کرد: تاکنون مالکین 30 واحد مسکن مهر راضی شده‌اند که در ازای دریافت ماهانه پنج میلیون ریال اجاره ، این واحدها را پس از تکمیل توسط پیمانکار در اختیار سیل زدگان قرار دهند.

خالقی تصریح کرد: تا 70 واحد را می‌توانیم آماده سازی کرده و در اختیار سیل زدگان قرار دهیم.

**بازسازی مناطق سیلزده لرستان توسط پنج استان معین

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان نیز گفت: بازسازی مناطق سیلزده استان توسط پنج استان معین اصفهان، اردبیل، قزوین، همدان و مرکزی آغاز شده است.

مسعود رضایی افزود: 35 هزار واحدمسکونی و تجاری در استان لرستان بر اثر سیل دچار خسارت شده که کار بازسازی، نوسازی و مقاوم سازی انها با حضور استان های معین انجام می شود.
وی ادامه داد: براساس دستور العمل‌های ابلاغ شده استان اصفهان کار بازسازی شهر پلدختر و بخش مرکزی را به عهده گرفته است.

وی بیان کرد: استان اردبیل شهر و روستاهای معمولان و استان همدان کار بازسازی واحدهای مسکونی شهرستان‌های دورود و ازنا را به عهده گرفته و استان قزوین نیز کار بازسازی و بهسازی واحدهای تخریب شده شهرستان دلفان را انجام می دهد.

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان استان معین بازسازی دوره چگنی را مرکزی اعلام کرد و اظهارداشت: بازسازی واحدهای آسیب دیده از سیل در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت و سلسله نیز برعهده استان است.

**بازسازی 2 هزار مسکن لرستان توسط استان مرکزی آغاز شد

بازسازی و نوسازی 2 هزار واحد مسکونی در شهرستان سیلزده دوره چگنی سه شنبه 27 فروردین ماه توسط استان مرکزی آغاز شد.

سید علی آقازاده استاندار مرکزی در این باره گفت: استان مرکزی به عنوان استان معین بازسازی شهرستان سیلزده دوره چگنی در این منطقه فعالیت خواهد کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به استقرار دستگاهها و کارخانه های صنعتی و تولید ماشین آلات، مرکزی می تواند کمک های قابل توجهی در بازسازی استان های سیلزده لرستان و خوزستان انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه نوسازی واحدهای چگنی با حضور بنیاد مسکن انقلاب مرکزی انجام می شود تصریح کرد: تلاش می شود حداکثر تا پایان امسال این 2 هزار واحد به مردم تحویل شود.

**زمین احداث واحدهای مسکونی در سه شهر سیلزده لرستان تامین شد

استاندار لرستان نیز گفت: زمین مورد نیاز برای احداث واحدهای جایگزین منازل تخریب شده بر اثر سیل در خرم آباد، معمولان و دوره چگنی تامین شده است.

سید موسی خادمی افزود: در معمولان حدود 230 قطعه زمین آماده شده و تا هفته آینده ساخت و ساز منازلی که در حاشیه رودخانه شهر تخریب شده اند، آغاز می شود.

وی ادامه داد: در خرم آباد نیز اکثر منازل تخریب شده در بافت فرسوده بوده اند که با توجه به محدودیت زمین، یک قطعه زمین فراهم شده که با کمک خیران و همکاری شهرداری بیش از 25 واحد به صورت آپارتمانی احداث می شوند.

وی تصریح کرد: در شهرستان دوره چگنی 6 خانوار در سایت مسکن مهر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اسکان دائم خواهند شد.

استاندار لرستان با اشاره به ضرورت احداث 130 واحد مسکونی جدید در پلدختر گفت: کار تامین زمین، قطعه بندی و ساخت و ساز مراحلی دارد که از مردم می خواهیم در این مراحل نیز تحمل داشته باشند.

خادمی افزود: به روستاییان توصیه می شود پس از پاکسازی منازل، در واحدهای خود اسکان موقت شوند و در غیر این صورت نیز دولت همراه آنان است و هزینه های اجازه خانه را به آنها پرداخت می کند.

وی تاکید کرد: اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از افزایش اجازه خانه در پلدختر انجام شده و با دادستان و مسئولان ذیربط هماهنگی لازم به عمل آمده است.

**پروانه ساخت واحدهای سیلزده رایگان صادر می شود

استاندار لرستان همچنین گفت: صدور پروانه ساخت و ساز برای احداث واحدهای جدید در مناطق سیلزده به صورت رایگان خواهد بود.

خادمی افزود: دهیاری ها و بخشداری ها موظف هستند نسبت به صدور پروانه با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدام کنند.

وی اظهار داشت: پروانه های مناطق شهری را نیز شهرداران رایگان صادر کنند چراکه دولت پرداخت هزینه های این روند به شهرداری ها را تقبل کرده است.

وی تصریح کرد: یک زمین 10 هکتاری در 256 قطعه در معمولان مشخص شده که از فردا باید کار ساخت و ساز واحدهای جدید در این محل پیگیری شود.
استاندار لرستان تاکید کرد: حریم رودخانه در روستاها و شهرها سیلزده به دقت تعیین و اعلام شود تا کار برنامه ریزی و اجرای ساخت و سازهای جدید با سرعت و دقت آغاز شود.

خادمی ادامه داد: مهمترین کار تهیه بانک اطلاعاتی دقیق از وضعیت روستاها و واحدهای مسکونی آن است که تا حدودی انجام شده اما باید اطلاعات دقیقی به عنوان مبنا برای اعطای تسهیلات ساخت و ساز و لوازم خانگی در اختیار باشد.

وی با بیان اینکه برخی واحدهای مسکونی با مبالغ اندک تعمیر و بازسازی می شوند گفت: برخی واحدها نیز تخریب شده اند که باید در محل خود ساخته شوند اما واحدهای تخریب واقع در مسیر رودخانه ها باید جابجا شده و مکان یابی جدید برای آنها انجام شود.

استاندار لرستان با تاکید بر سرعت بخشی در کار جانمایی و احداث واحدهای جدید افزود: دقایق برای افراد سیلزده به سختی پیش می رود و چنانچه شرایط انجام کار در هر ساعتی وجود دارد مدیران باید در همان لحظه اقدام کرده و از موکول کردن جلسات حتی به چند ساعت بعد خودداری کنند.

خادمی بیان کرد: در مجموع واحدهای تخریبی و غیرقابل استفاده پلدختر 360 واحد است که اسکان موقت و برپایی چادر در زمین برخی از این واحدها صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: 130 واحد امکان اسکان موقت در منازل قبلی خود را ندارند که باید علاوه بر جمع بندی اسکان موقت، تهیه زمین مورد نیاز برای ساخت و ساز واحد جدید آنها در دستور کار قرار گیرد.

**اجاره اسکان موقت سیلزدگان یکساله پرداخت می شود

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور نیز دیروز (چهارشنبه) درجلسه شورای مسکن سیلزدگان لرستان گفت: کمک هزینه برای استقرار مردم سیلزده در اماکن موقت به مدت یک سال پرداخت می شود.

علیرضا تابش اظهار داشت: منزل افرادی که در سیل اخیر تخریب شده و به تعمیرات اساسی نیاز دارد شامل این طرح می شوند.

وی گفت: به منازل شهری 120میلیون ریال و به منازل روستایی 60میلیون ریال پرداخت می شود که صاحبان منازل اختیار دارند برای منزل خود به هر صورت که مایل هستند هزینه کنند.

تابش بیان کرد: بهترین شیوه برای ساخت مسکن تخریب شده، شیوه مشارکت مردمی است و مردم زمانی که خودشان در ساخت منازل دخیل باشند انرژی و روحیه بیشتری خواهند داشت.

وی افزود: بازسازی منازل پلدختر باید در اولویت قرار گیرد که در این زمینه بانک های عامل در این خصوص آمادگی لازم را دارند.

تابش با تاکید بر اینکه چگونگی هزینه این مبالغ به انتخاب خود افراد است، افزود: مردم می‌توانند با این پول خانه اجاره کنند، اتاقی از منزل خود را پاکسازی و مستقر شوند و یا یک اتاق را سریع‌تر بسازند و اسکان یابند؛ این مدل که یک اتاق سریع‌تر ساخته شود تجربه‌ای موفق بوده است.

وی یادآور شد: این پول را به همه کسانی که اسکان نیاز دارند می‌دهیم و مردم دغدغه‌ای در این خصوص نداشته باشند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص جانمایی اسکان دائم مردم و اختصاص زمین نیز گفت: ابتدا محل ساخت مسکن‌های جدید باید مورد قبول مردم باشد و مردم نسبت به نقل مکان به این مناطق رضایت داشته باشند و سپس اقدام عملی انجام شود.

***40 قطعه زمین در اختیار بنیاد مسکن مناطق سیلزده قرار می گیرد

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن نیز در این جلسه گفت: 40قطعه زمین بدون معارض در مناطق سیلزده لرستان برای تسهیل در امور مردم در اختیار بنیاد مسکن قرار می گیرد.

علی نبیان اظهار داشت: قبل از حضور در لرستان تمهیدات انجام شد و حدود 10هکتار زمین در معمولان در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفت.

وی گفت: بحث تفکیک زمین ها انجام شد و براساس تفاهم های صورت گرفته بحث عملیات اجرایی و پس از آن تحویل به مردم معمولان انجام می شود.
وی افزود: حدود 6.5 هکتار زمین در خرم آباد تحویل داده ایم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر