۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۴۶۹۲
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت:
اگر قرار است، همچنان استقلال کشور در صنعت نفت و گاز حفظ شود باید از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کرد که در این خصوص تعاملات بین‌المللی نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.
با اشاره به اینکه صنعت نفت ایران باید بتواند تحریم‌های اقتصادی پیش روی را دور زده و خنثی کند، گفت: متاسفانه برخی محدودیت‌ها در صنعت نفت کشور بوجود آمده که باید با ظرافت و مدیریت خاصی برطرف شده و به فرصت تبدیل شوند. 
 
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، افزود: در چند سال گذشته مسئولان صنعت نفت ایران از توانمندی‌های داخلی استفاده نکرده‌اند، لذا می‌توان با مدیریتی خاص و ویژه از توانایی صنعتگران و سرمایه گذاران داخلی به نحو مناسب و شایسته استفاده کرد. 
 
وی با اشاره به اینکه فاز 11 پارس جنوبی قربانی وقت کشی چینی ها شده است ،تصریح کرد: حضور شرکای چینی در فازهای نفت و گاز پارس جنوبی موجب شده که درمسير توسعه و پیشرفت صنعت نفت و گاز کشوربه حداقل ها راضي باشيم. 
 
دهدشتی اظهار کرد: اگر قرار است همچنان استقلال کشور در صنعت نفت و گاز حفظ شود باید از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کرد که در این خصوص تعاملات بین‌المللی نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. 
 
این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه مجلس بودجه مناسبی در اختیار صنعت نفت قرار داده است، تاکید کرد: مجلس حمایت‌های خاص خود را از صنعت نفت و گاز کشور انجام داده و از دولت یازدهم نیز انتظار دارد که از تمام توان، بویژه توانمندی داخلی برای حل مشکلات و چالش‌های این صنعت استفاده کند. 
 
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس، خاطر نشان کرد: وزیر آینده نفت می‌تواند با اتخاذ تدابیری ویژه، هم عقب ماندگی‌های فعلی صنعت نفت را برطرف کرده و هم توسعه این صنعت بویژه پروژه‌های پارس جنوبی را تسریع بخشد. 

در ادامه سيدمهدي موسوي نژاد  عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به اینکه در تمام بخش‌های پیمانکاری، کارفرمایی، مشاور و سازندگان مشکل مدیریتی وجود دارد اظهار داشت: مشکل اصلی پارس جنوبی، مشکل مدیریت اجرایی نیست، مشکل مدیریتی در سیاست گذاری‌ها، هدف‌گذاری‌ها، راهبردهای کلان، اولویت‌بندی طرح‌ها و پروژه‌ها و در نهایت تأمین به موقع منابع مورد نیاز بویژه منابع ارزی است. 

موسوي نژاد بي اعتمادي به نیروهای متخصص داخلی و نبود حمایت اساسی بانک ها از پروژه های ملی، بی توجهی مسئولان به توسعه فازهای پارس جنوبی، نبود مدیریت قوی در ارائه برنامه ها در جهت  پیشبرد اهداف توسعه ای همچنین تاثیر تحریم ها در بخشی از تجهیزات نفتی را علت اصلی تاخیر هفت ساله در بهره‌برداری از فازهای ۱۵و۱۶ پارس جنوبی قلمداد کرد.  
 
وی به نقش تحریم ها در صنعت نفت اشاره کرد و افزود: شدت آثار منفی و بازدارنده تحریم‌ها در پارس جنوبی به حدی است که حتی کالاهایی را که 100 درصد پول آنها توسط برخی پیمانکاران به سازندگان خارجی پرداخت شده است نمی‌توان وارد کشور کرد.  
 
موسوی نژاد گفت: چون کشورهای طرف قرارداد مجوز صادرات را برای ایران متوقف کرده‌اند اگر هم بخواهیم وارد کنیم در مراحل مختلف، از سوی سلطه‌گران نفتی توقیف می‌شود. ده‌ها نمونه وجود دارد که به دلیل برخی ملاحظات و الزامات از نام بردن آنها خودداری می‌کنم اما همه پیمانکاران و کل سیستم کارفرما و مدیران ارشد وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران موضوع را کامل و شفاف می‌دانند.  
 
نمایند مردم دشتستان خاطرنشان کرد: ریشه مشکلات و تاخیر پروژه‌های پارس جنوبی در حوزه چگونگی مدیریت تحریم‌ها و اولویت‌بند نکردن طرح‌های متناسب با منابع، امکانات و ظرفیت‌ها است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر