۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۴۶۸۷۱
استاد حوزه علمیه با اشاره به خصوصیات بی نظیر حضرت عباس (س) گفت: قدرت و اطاعت از ولایت‌فقیه و اقتدار و ایستادگی در برابر دشمن از جمله خصوصیات قمر بنی هاشم(ع) است.

به گزارش پایداری ملی، حضرت ابوالفضل العباس (ع) روز چهارم شعبان سال 26 هجرى در مدینه چشم به جهان گشود و نخستین فرزند امیرالمؤمنین (ع) و‌ام البنین بود.

حضرت عباس (ع)‌‌ همان جایگاه را نسبت به امام حسین (ع) داشت که حضرت على نسبت به پیامبر (ص) داشت، ایشان پشتوانه و تکیه گاهى براى امام حسین (ع) بود چنانچه امیر المؤمنین (ع) چنین جایگاهى را نسبت به پیامبر (ص) داشت.

نگاه و برخورد حضرت عباس (ع) با امام حسین (ع) فقط صرف ارتباط برادرانه نبوده است، بلکه او با نگاه امام زمان (عج) و ولی خود با حضرت رفتار می‌کردند و در تمام مراحل زندگی ‌‌نهایت ادب را در حق برادر خود رعایت می‌کرد و همیشه در اندیشه حمایت و دفاع از امام زمان (عج) خویش و یاری سیدالشهدا (ع) بودند.

حضرت ابوالفضل (ع) در زمینه ولایت مداری و تبعیت از امام خود پیشگام بود و همواره در مسیر امام حسین (ع) گام برمی داشت که این موضوع سبب شد در زمینه ولایت مداری اسوه بی نظیری باشد.

به عقیده شیعیان و اندیشمندان اسلامی پس از رسول پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) حضرت ابوالفضل (ع) یکی از عالم‌ترین، فقیه‌ترین، عارف‌ترین، فرزانه‌ترین و شجاع‌ترین افرادی است که تاریخ اسلام بلکه تاریخ جهان، به خود دیده است.

حضرت عباس (ع) ویژگی‌ها و فضایل فراوانی دارد که القاب و کنیه‌های آن حضرت، نشان گر برخی از آن هاست. ماه بنی هاشم، از جمال او حکایت دارد. سقای کربلا، از فداکاری عباس (ع) در رساندن آب به اهل بیت (ع) حکایت می‌کند.

آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به فرارسیدن سالروز میلاد قمر بنی‌هاشم (ع) و روز جانباز اظهار داشت: تبعیت از ولایت یکی از ویژگی‌های حضرت عباس (ع) است که باید مورد توجه باشد.

وی با اشاره به خصوصیات بی نظیر حضرت عباس (س) افزود: قدرت و اطاعت از ولایت‌فقیه و در طرف دیگر اقتدار و ایستادگی در برابر دشمن بود.

امام‌جمعه قم دیگر ویژگی‌های حضرت عباس (ع) را مدنظر قرار داد و بیان کرد: تسلیم بودن در برابر ولایت، گوش‌به‌فرمان امام خود بودن، ولایت مداری، گوش ندادن به یاوه‌گویی‌های حاکمان آن زمان و ایستادن در برابر آنان ازجمله ویژگی‌های مهم و بارز حضرت عباس (ع) است.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)گفت: کلمه عباس به معنای شیر بیشه و کسی است که در برابر دشمن قدرتمندانه می‌ایستد.

حجت الاسلام محمد غفوری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در قم، اظهار داشت: حضرت عباس (ع) اسوه غیرت دینی و ولایتمداری است و جامعه باید غیرت دینی حضرت عباس (ع) را الگوی خویش قرار دهیم.

وی با بیان اینکه باید عقیده و ایمان را بر منافع شخصی خویش مقدم بدانیم، گفت: حضرت عباس (ع) یک فرد غیور و شجاع بود و در دفاع از ولایت هر آنچه در توان داشت به کار می‌برد و از عقیده و مکتب خویش هیچ‌گاه دست برنداشت.

حجت الاسلام عیسی عیسی‌زاده عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در قم، اظهار داشت: ادب و احترام به هم نوعان، بزرگان و خانواده خویش از ویژگی‌های بارز حضرت عباس (ع) است.

وی با تاکید بر اینکه جوانان ادب و احترام نسبت به بزرگترهای خویش از سیره حضرت ابوالفضل (ع) فرا بگیرند، گفت: مدافعان حرم حضرت زینب (س) با درس گرفتن از غیرت دینی حضرت عباس (ع) پا در میدان مبارزه گذاشتند و جان خویش را فدای اهل بیت (ع) کردند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد: حضرت عباس (ع) با وجود اینکه به دنبال آب می‌روند و دستشان قطع می‌شود اما گفت قسم به خدا اگر دستان مرا قطع کردید از دین و امام خودم دست نمی‌کشم.

عیسی زاده با اشاره به خصوصیات بی نظیر حضرت عباس (ع) بیان کرد: عدالت پذیری و پیروی از امام زمان خویش، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های حضرت عباس (ع) است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت عباس (ع) با صبر و بردباری چشمانش به اوامر امام حسین (ع) می‌دوزد، خاطرنشان کرد: هنگامی که امام حسین (ع) به حضرت ابوالفضل (ع) امر کردند که آب برای اهل بیت (ع) و سپاهیان فراهم کند ایشان با تبعیت محض از ولی خویش پا در رکاب گذاشتند و جانشان را فدا کردند و به شهادت رسیدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر