۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۷
کد خبر: ۴۶۵۸
صمصام شریعت:
معاون سابق عمرانی استاندار اصفهان افزود: آخرین تصمیمی که در اسفندماه سال گذشته اتخاذ شد الحاق اراضی استان اصفهان و سد زاینده‌رود به استان چهارمحال و بختیاری بود و مصوبه‌ هیئت وزیران دارد، طبق این مصوبه بهترین اراضی مشرف به سد زاینده‌رود که می‌توانست پدافند غیرعامل برای آب بیش از شش میلیون نفر باشد به اراضی خود الحاق کردند و امروز آب این تعداد در معرض خطر قرار دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا) منطقه اصفهان:سیدجمال‌الدین صمصام شریعت امروز(دوشنبه) در پنجمین جلسه هم‌اندیشی بحران آب اصفهان که در پژوهشگاه شاخص پژوه برگزار شد، اظهار کرد: امروز مشکلات کمبود آب استان را به گردن خشکسالی می‌اندازیم اما خشکسالی فقط یکی از دلایل نبود کمبود آب در استان اصفهان می‌باشد.

وی با بیان این‌که با مدیریت صحیح امروز می‌توانستیم شاهد جریان آب در بستر زاینده‌رود و باتلاق گاوخونی باشیم، افزود: کشور متعهد شده است که در جهت حفظ تالاب‌های بین‌المللی خود کوشا باشد و از نابودی آن‌ها جلوگیری کند، اما امروز تالاب بین‌المللی گاوخونی از بین رفته است و مشکلات فراوانی را برای استان به جای گذاشته است.

معاون عمرانی سابق استاندار اصفهان ادامه داد: برخی مواقع مشکلاتی که برای استان اصفهان ایجاد می‌شود فرااستانی است و مدیریت اجرایی استان نمی‌تواند در مقابل آن‌ها بایستد.

صمصام شریعت با اشاره به این‌که مشکل کمبود آب در استان اصفهان از زمان سفر دوم ریاست جمهوری به استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد، تصریح کرد: استاندار قبلی چهارمحال در این دور از سفرهای استانی دست یک پیرزن را گرفت تا از رییس جمهور طلب آب کند و گفت که بی آبی چهارمحال حاصل تخصیص آب به اصفهان است.

وی اضافه کرد: پس از آن سفر، مدیریت یکپارچه حوزه‌ زاینده‌رود منطقه‌ای شد و این بزرگ‌ترین و جدی‌ترین اشتباه دولت مردان در قبال این منطقه بود، زیرا بر اساس این تصمیم اختیار تخصیص آب به شرکت آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و استانداری استان چهارمحال و بختیاری واگذار شد که این امر با قانون نیز مغایر بود، اما به هر دلیل انجام شد.

**بهشت‌آباد 60 سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد

معاون سابق عمرانی استاندار اصفهان با بیان این‌که حفر تونل سوم کوهرنگ با طول 22.5 کیلومتری 19 سال طول کشیده است، ادامه داد: تونل بهشت‌آباد 65 کیلومتر طول دارد که اگر به همین شکل اجرایی شود به 60 سال زمان احتیاج دارد در حالی که دوستان‌مان در یزد از هم اکنون لوله انتقال آب را تا مرز استان اصفهان و یزد کشیده‌اند.

صمصام شریعت اضافه کرد: من جبهه‌گیری نمی‌کنم چرا که همه ما هم وطن هستیم، اما منافع نباید به یک استان واگذار شود و چشم‌اندازها نباید تحت تاثیر چهار نماینده مجلس قرار گیرد، با چنین کارهای غیرمنطقی دیدیم در شرق اصفهان چه اتفاقاتی رخ داد و چه بحران‌هایی بدون دلیل ایجاد شد.

وی افزود: با افتتاح تونل سوم کوهرنگ 100 میلیون متر مکعب آب به استان اصفهان انتقال می‌یابد که تاکنون 93.7 میلیون متر مکعب توسط شرکت آب منطقه‌ای چهار محال و بختیاری به فعالیت‌های مختلف در این استان تخصیص داده شده است و علاوه بر آن اجازه بارگذاری بر روی زاینده‌رود داده می‌شود.

معاون سابق عمرانی استاندار اصفهان تاکید کرد: اگر بر فراز شهرکرد پرواز کنید زه‌کش‌های لبریز از آب را مشاهده خواهید کرد که صحبت‌های من را تایید می‌کند.

**عکس لوله‌های پمپاژ آب سد را برای وزارت کشور ارسال کردم

صمصام شریعت تصریح کرد: در پشت سد زاینده‌رود 23 هزار هکتار باغات بادام کشت شده است که با لوله‌های 24 تا 26 اینچی آبیاری می‌شود و من عکس‌های این لوله‌ها را که آب پشت سد زاینده‌رود را پمپاژ می‌کنند برای وزارت کشور و ارگان‌های دیگر ارسال کردم و از همین جا اعلام می‌کنم این آب‌ها حقوق مکتسبه مردم اصفهان است و شما در جایی که خاک هیچ استعدادی ندارد اقدام به چنین فعالیت‌هایی کرده‌اید.

معاون سابق عمرانی استاندار اصفهان افزود: آخرین تصمیمی که در اسفندماه سال گذشته اتخاذ شد الحاق اراضی استان اصفهان و سد زاینده‌رود به استان چهارمحال و بختیاری بود و مصوبه‌ هیئت وزیران دارد، طبق این مصوبه بهترین اراضی مشرف به سد زاینده‌رود که می‌توانست پدافند غیرعامل برای آب بیش از شش میلیون نفر باشد به اراضی خود الحاق کردند و امروز آب این تعداد در معرض خطر قرار دارد.

صمصام شریعت ادامه داد: طرح الحاق این اراضی در سال 85-86 در حال انجام بود که با اعتراض آیت‌الله مظاهری جلوی آن گرفته شد اما متاسفانه در سال گذشته به این دستورات هم توجهی نشد.

وی با اشاره به 168 طرح پمپاژ آب در پشت سد زاینده‌رود گفت: لوله‌های 24 تا 26 اینچی گذاشته و آب را پمپاژ می‌کنند، طرح‌هایی که کارفرمای آن جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری است و 77.3 میلیون متر مکعب را بارگذاری می‌کنند.

معاون سابق عمرانی استانداری اصفهان اضافه کرد: طرح‌هایی همچون سدهای مخزنی بر روی شاخه‌های سرریز زاینده‌رود در حال احداث است، هم‌چنین سد تنگزی نیز که مطالعات آن انجام گرفته و صحبت‌هایی مبنی بر احداث آن به گوش می‌رسد اگر انجام شود دیگر آبی برای ورود به سد زاینده‌رود نمی‌ماند و آب تمام تونل‌ها نیز بسته می‌شود، این آغاز یک فاجعه در استان بزرگی مانند اصفهان خواهد بود.

صمصام شریعت تصریح کرد: آب منطقه‌ای استان چهارمحال و بختیاری مجوزهایی صادر کرده که باید 50 میلیون مترمکعب آب از تونل سوم را به آن‌ها بدهیم، در حالی که اگر این مجوزهای صادر شده را یک جمع بندی بکنیم به 122 میلیون مترمکعب می‌رسد یعنی بیش از 90 درصد آب تونل سوم کوهرنگ باید تحویل استان چهارمحال و بختیاری شود.

وی ادامه داد: من در صحنه اجرا هرچه کردم نتوانستم جلوی این اتفاقات را بگیریم و امروز آمده‌ام در صحنه دانشگاه و پژوهشگاه و می‌خواهم حداقل در قالب یک مقاله، کتاب یا ... این موارد را بررسی کنم.

معاون سابق عمرانی استاندار اصفهان با بیان این‌که متاسفانه استان اصفهان هم در بدنه دولت و هم در مجلس یک استان برخوردار نامیده می‌شود و این لطمه‌های زیادی به استان زده است، افزود: امروز استان اصفهان یک تنه برای احداث تونل بهشت آباد در مقابل استان‌های مخالف ایستاده است و کار را پیش می‌برد، در حالی که استان‌های یزد و کرمان نیز از این تونل نفع خواهند برد.

صمصام شریعت خاطرنشان کرد: توقف هرگونه بارگذاری بر روی زاینده‌رود تا افتتاح تونل بهشت آباد، توقف احداث ادامه لوله دوم انتقال آب به یزد و جلوگیری از تخصیص‌های یک سویه یک استان می‌تواند از ایجاد مشکلات بیشتر جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: مدیریت آب استان اصفهان باید تدبیری اندیشه کند تا آب از شهرستان سمیرم خارج نشود، چرا که بیش از دو میلیارد متر مکعب آب از استان اصفهان خارج می‌شود و اگر این کشمکش‌ها قرار است ادامه یابد ما هم نباید اجازه خروج آب از سمیرم به سمت استان‌های دیگر را بدهیم.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر