۰۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۴۶۱
در شبکه‌های اجتماعی
مردم فلسطین نبرد با رژیم متجاوز صهیونیستی را در شبکه‌های اجتماعی و در فضای مجازی نیز به طور گسترده پیگیری می‌کنند.
به گزارش پايداري ملي به نقل از کامپیوترورلد، در حالی که حملات وحشیانه صهیونیست ها به نوار غزه و ساکنان بی گناه آن لحظه ای قطع نمی شود، در فضای مجازی نیز ارسال توییت، فایل های ویدیویی و توصیف آنچه در این منطقه جریان دارد، در سایت هایی مانند توییتر، فیس بوک و یوتیوب به طور گسترده ادامه می یابد.

البته صهیونیست ها هم نهایت تلاش خود را می کنند تا با انتشار اطلاعات جهت دار در فضای مجازی به مظلوم نمایی پرداخته و خود را در حملاتی که به غزه انجام می دهند، محق جلوه دهند. آخرین بار شبکه های اجتماعی به طور گسترده برای اطلاع رسانی در مورد طوفان سندی در آمریکا به کار گرفته شده بودند.

کارشناسان علل مختلفی را برای اقبال به شبکه های اجتماعی برای انتشار اطلاعاتی از این دست عنوان می کنند. به عنوان مثال می توان گفت این شبکه ها اطلاعات دست اول و روایات کاملاً شخصی را از رویدادها ارائه می کنند و بدون سانسور عمل می کنند. البته همیشه نمی توان در مورد صحت اطلاعاتی که به این شیوه منتشر می شود، مطمئن بود.

در حال حاضر تلاش هر دو طرف مخاصمه برای جلب نظر افکار عمومی با نبرد مجازی در سایت های گوناگون ادامه یابد، اما استفاده از توییتر، فیس بوک و یوتیوب برای این کار بیش از دیگر سایت هاست.

یک کارشناس می گوید اگر در گذشته مردم با استفاده از نشریه و بروشورهای کوچک دست به تبلیغات می زدند، این روزها با استفاده از ویدیویی که با موبایلشان تهیه کرده اند یا 140 کاراکتر در سایت توییتر این کاررا می کنند.

رژیم صهیونیستی به منظور مظلوم نمایی با استفاده از حساب های کاربری متعدد در سایت توییتر اخبار و اطلاعاتی در مورد حمله وحشیانه خود به غزه تهیه کرده و حتی از تگ ها یا برچسب های گمراه کننده ای مانند #Israelunderfire  و #Pillarofdefenseاستفاده می کند. ارتش متجاوز رژیم صهیونیستی از این ابزار برای پاسخگویی به منتقدان خود نیز بهره می گیرد.

این رژیم عکس ها و ویدیوهای متعددی نیز از حملات موشکی حماس و خسارات ناشی از آن تهیه کرده و در یوتیوب یا توییتر منتشر می کند. البته برخی از این ویدیوها هم مربوط به کشتار این رژیم در غزه است. صهیونیست ها مدعی هستند تنها نظامیان را هدف قرار می دهند، اما عکس ها و ویدیوهایی که توسط فلسطینیان و حامیان آنها به طور متقابل تهیه و در فضای مجازی منتشر شده نشان می دهد این ادعاها نشانی از واقعیت ندارد. پربازدیدترین ویدیوی ارسالی صهیونیست ها مربوط به لحظه ترور احمد الجبری از رهبران حماس است که تاکنون بیش از 4 میلیون بار مشاهده شده است.

ارتش متجاوز اسراییل برای اطلاع رسانی در مورد حمله به غزه وبلاگی را نیز راه اندازی کرده و زمان بندی حملات خود و همین طور اقداماتی را که به طور متقابل برای مقابله با حملات فلسطینیان انجام داده منعکس می کند. البته این وبلاگ مدتی است که از دسترس خارج شده است.

شاخه نظامی حماس به نام گردان های عزالدین قسام نیز با حساب کاربری alqassamBrigade در توییتر فعال است و اطلاعات متنوعی را در مورد آخرین وضعیت مقابله با رژیم صهیونیستی منتشر می کند. این گروه از طریق حساب کاربری خود در یوتیوب ویدیویی از سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی را هم منتشر کرده که بیش از 40 هزار بار مشاهده شده است.

کارشناسان معتقدند اقداماتی از این دست نه تنها بر افکار عمومی در سطح محلی تاثیر می گذارد، بلکه افکار عمومی در جهان را نیز شکل می دهد. این شکل دهی در قالب جلب حمایت، احترام یا نفرت، تاثیرگذاری بر سیاست یا ... اتفاق می افتد. همچنین این داده ها درک افرادی که دور از جریان رویدادها هستند را وضعیت خشونت آمیز موجود به واقعیت نزدیک تر می کند.

از سوی دیگر دو طرف درگیر از این طریق هر چه سریعتر به مردم دسترسی یافته و تکرار و بازنشر اطلاعاتی که آنها منتشر کرده اند بر تاثیرگذاری آنها بر افکار عمومی می افزاید. البته باید توجه داشت که تلاش برای فریب افکار عمومی از طریق انتشار اخبار دروغ و نادرست هم پیامدهای منفی برای منتشرکننده آنها به ارمغان می آورد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر