۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۴۵۷۵
معاون سیا بدون توجه به حمایت غرب از شورشیان سوری، سوریه را بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا توصیف کرد و مدعی شد که این نگرانی وجود دارد که سوریه به پناهگاه جدید عناصر القاعده تبدیل شود.
«مایکل مورل» معاون فعلی رئیس سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا (سیا) که به زودی از سمت خود کناره گیری خواهد کرد، در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال»، به موضوع بحران سوریه و ایران پرداخت و بی توجه به گزارش های موثقی که نشان دهنده کمک های تسلیحاتی و مالی غرب از تروریست ها و شورشیان مستقر در سوریه است، مدعی شد که در حال حاضر، ترکیب متغیری از افراط گرایان القاعده و جنگ داخلی سوریه، بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا محسوب می شود.

مورل در این مصاحبه مدعی شد که خطری که وجود دارد این است که دولت سوریه که دارای سلاح شیمیایی و سایر تسلیحات پیشرفته است، سقوط کند و این کشور به جای پاکستان، به پناهگاه جدید القاعده تبدیل شود.

این مقام ارشد آمریکایی گفت: تهدید القاعده در یمن در روزهای اخیر که منجر به تعطیلی سفارتخانه ها در سراسر خاورمیانه شده است، تاکیدی است بر خطراتی که سازمان‌های تروریستی با تلاش خود برای ایجاد پایگاه‌های جدید، علیه آمریکا ایجاد می کنند.

مورل افزود که مدت زمان زیادی نیست که تهدید القاعده کاهش پیدا کرده اما تهدید سوریه تشدید شده است.

بر اساس این گزارش، این نوع ارزیابی صریح مورل نشان دهنده خطراتی است که آمریکا را تهدید می‌کند و آن هم در شرایطی که این کشور با اکراه خود را برای تجهیز شورشیان سوری در طول هفته‌های آتی آماده می‌کند و در عین حال مشغول درگیری با عناصر القاعده‌ای است که در سراسر جهان پراکنده شده اند.

معاون سابق سیا که 54 سال سن دارد و آماده می شود تا روز جمعه آتی به دوره تصدی 33 ساله خود در سازمان جاسوسی آمریکا پایان دهد، در ادامه مصاحبه اش، به تشریح ارزیابی استراتژیک خود از سوریه و القاعده در قالب مهمترین تهدیدات علیه آمریکا پرداخت.

این مقام ارشد آمریکایی مدعی شد که سوریه احتمالا یکی از مهمترین موضوعات امروز جهان محسوب می شود زیرا مسیر فعلی این کشور، به سوی سقوط دولت آن در حرکت است.

چنین ادعایی از سوی مورل در حالی مطرح شده است که ژنرال «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مصاحبه اخیر خود با شبکه خبری «ای بی سی»، به قدرت فزاینده «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه علیه شورشیان در جنگ داخلی این کشور اذعان کرد.

مورل در ادامه اعلام کرد که در حال حاضر، ماهانه جنگجویان خارجی بیشتری در مقایسه با تعداد جنگجویان خارجی که برای جنگ با القاعده به عراق رفتند، به سوریه می روند تا در گروه های وابسته به القاعده اسلحه به دست بگیرند.

این مقام ارشد آمریکایی ادعا کرد که تسلیحات دولت سوریه در دسترس همه قرار دارد و این شبیه آن چیزی است که در لیبی اتفاق افتاد و علاوه بر این، احتمال انتشار خشونت های سوریه به لبنان، اردن و عراق نیز وجود دارد.

مورل در شرایطی چنین اظهاراتی را مطرح کرده است که امروزه غرب و چندین کشور عربی از جمله تامین کنندگان اصلی تسلیحات و مهمات برای تروریست ها و شورشیان مستقر در سوریه محسوب می شوند.

ابراز نگرانی مورل از قدرت هژمونیک ایران در خاورمیانه

معاون فعلی سیا در ادامه مصاحبه خود به موضوع ایران پرداخت و مدعی شد که جاه طلبی های هسته ای ایران و تمایل این کشور برای تبدیل شدن به یک قدرت هژمونیک در خاورمیانه عامل نگرانی است؛ مورل مدعی شد که: امروزه در اصل یک جنگ سرد در خاورمیانه، بین ایران و کشورهای میانه روی سنی و غرب جاری است.

این مقام آمریکایی همچنین ادعا کرد که ایران چالش اصلی آمریکا محسوب می شود و این چالش در طول 20 تا 25 سال آتی نیز باقی خواهد ماند.

‌مورل: پراکندگی عناصر القاعده، نشان دهنده پیروزی این گروه است

این مقام آمریکایی در ادامه با پرداختن به تهدیدات ناشی از القاعده و اشاره به اینکه احتمال دارد هیئت های دیپلماتیک آمریکا توسط این گروه هدف حمله قرار بگیرند، گفت که هم آمریکا و هم القاعده سهم خود را از پیروزی در طول دهه گذشته داشته اند و آمریکا به طرز چشمگیری قابلیت های این گروه تروریستی را در افغانستان و پاکستان تخریب کرده است و القاعده نیز پیروزی خاص خودش را داشته است؛ بر اساس گفته مورل؛ پراکندگی القاعده در جهان پیروزی این گروه محسوب می شود.

مورل افزود که القاعده نه تنها دسترسی های ایدئولوژیکی و جغرافیایی خود را گسترش داده است بلکه در عین حال، انعطاف ناپذیری فرماندهی و ساختار نظارتی و همچنین وفاداری مذهبی این گروه در مقایسه با گذشته کمتر شده است.

معاون فعلی سیا افزود: اگر ما به اعمال فشار بر آنها (القاعده) ادامه ندهیم، آنها بازسازی خواهند شد.

ابراز نگرانی معاون سیا از پیشرفت قابلیت‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی

مورل در مصاحبه خود گفت که کره شمالی نیز همزمان با پیشرفت بیشتر در عرصه کلاهک های هسته ای و موشکی، برای آمریکا تهدید محسوب می شود؛ مورل گفت که کره شمالی با وجود «کیم جونگ اون» رهبری بی تجربه و غیر قابل اعتماد و جوان، نگران کننده است و این کشور نهایتا با توجه به قابلیتش جهت هدف گیری یک سلاح هسته ای در آمریکا، تهدید به حساب می آید.

این مقام ارشد سازمان جاسوسی آمریکا در پایان مصاحبه خود با اشاره به اینکه حملات سایبری که قابلیت تخریب شبکه‌ها در آمریکا را دارند، در طول چند سال آینده عملیاتی می شوند، گفت که بیشترین نگرانی وی در دراز مدت، حملات سایبری هستند.

وال استریت ژورنال در پایان گزارش خود نوشت که مورل در حال بررسی فرصت های شغلی در شرکت های مشاوره امنیتی است و احتمال بازگشت وی به دولت وجود دارد زیرا اعلام کرده است که به مشاوره به کمپین های ریاست جمهوری آتی علاقه مند است؛ مقامات آگاه در این باره گفته اند که مورل به «هیلاری کلینتون» که انتظار می رود در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی نامزد شود، نزدیک است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر