۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۴۵۶۵
فارین پالیسی:
مردم مصر رابرت فورد را کسی می‌دانند که وارث «کرمیت روزولت» طراح کودتای ۲۸ مرداد علیه دولت ملی ایران در سال ۱۹۵۳ است.
فارین پالیسی در گزارشی نوشت، «رابرت فورد»، سفیر جدید ایالات متحده در مصر کار سختی در پیش دارد. وی که سابقا سفیر آمریکا در سوریه بوده، در این کشور با حملات طرفداران دولت به سفارت مواجه شده بود و حتی زندگی خود را با سفر به شهر حما به خطر افکنده بود. او اکنون به‌عنوان سفیر آینده آمریکا در قاهره پیشنهاد شده است اما هنوز نیامده، مصری‌ها در حال راه انداختن کمپینی برای مقابله با معرفی او به‌عنوان سفیر هستند.

بنابراین گزارش، ضدیت با آمریکا پس از اعتراضات سی‌ام ژوئن علیه محمد مرسی به اوج خود رسیده است. هدف اولیه، «آن پترسون»، سفیر آمریکا در قاهره بود که معترضین معتقد بودند از دولت اسلام‌گرای مصر حمایت می‌کند. در میدان تحریر پوسترهایی نصب شد که از باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به‌عنوان حامی تروریسم یاد می‌کرد. منظور از تروریسم هم اخوان‌المسلمین، گروه اصلی حامی مرسی بود.

اکنون به‌نظر می‌رسد که فورد نیز با همین رفتار مواجه خواهد شد. در مصر این روزها گزارشی دست به دست می‌چرخد که بر مبنای آن، فورد فرماندهی جوخه‌های مرگ در سوریه و عراق را بر عهده داشته است. روزنامه «مصری الیوم»، این گزارش را منتشر کرده است. «یسری فودا»، گزارش‌گر مشهور مصری هم همین مساله را توئیت کرده و آن را هشداری برای تمام مصری‌ها دانسته است.

در شبکه اجتماعی توئیتر، برچسب‌هایی همچون «نه به رابرت فورد» و «ما سفیر آمریکا در مصر را رد می‌کنیم» بیانگر خشم عمومی مصری‌ها از دیپلماسی آمریکا هستند. مصری‌ها فورد را مامور سیا می‌دانند که وارث «کرمیت روزولت»، برنامه‌ریز کودتای 28 مرداد در ایران است.

یکی دیگر از اتهامات وارد بر فورد علاوه بر ایجاد شورش علیه بشار اسد در سوریه، ایفای نقش در ایجاد القاعده الجزایر است. در یکی از پوسترها آمده است، «شیطانی جدید برای تخریب کشور وارد می‌شود.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر