۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱
کد خبر: ۴۵۱۱۳
«بی بی سی» بررسی کرد؛
به دلیل نقض حقوق بشر توسط عربستان سعودی، غرب روز به روز در عدم حمایت از این کشور قاطع تر می شود و این مساله عربستان سعودی را مجبور کرده به دنبال شرکای جدیدی در شرق باشد.
«بی بی سی» در مقاله ای به قلم «فرانک گاردنر»، به بررسی دلایل روی آوردن عربستان سعودی به شرق می پردازد. جنگ فاجعه آمیز یمن و قتل برنامه ریزی شده و هولناک «خاشقچی» دلیل محکمی برای روی گرداندن غرب از عربستان سعودی است و این مسأله عربستان سعودی را به یافتن شرکای جدیدی وا داشته است. ولی مسائل به دلایلی از جمله منافع اقتصادی پیچیده تر از آن است که بتوان به سادگی پایان آن را پیش بینی کرد.

در ادامه ترجمه این مطلب آمده است:

عربستان سعودی پروسه جلب توجه جهانی خود را آغاز کرده است. در چند روز گذشته این کشور اولین سفیر زن تاریخ خود را به سمت بالای دیپلماتیک خود در واشنگتن منصوب کرد. در حالی که رهبر بحث بر انگیز آن، بن سلمان به تازگی سفر آسیایی خود را که در جلب توجه شرق موفق بوده است به پایان رساند و به تجارت های میلیاردی و انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری به ارزش میلیاردها دلار با چین، پاکستان و هند پرداخت.

کمتر از پنج ماه از زمانی که غرب با ترس به قتل وحشتناک و برنامه ریزی شده خاشقجی در کنسولگری استانبول واکنش نشان داد می گذرد. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و بسیاری از سازمان های اطلاعاتی غربی به این نتیجه رسیده اند که بن سلمان به احتمال زیاد در پشت صحنه این قتل حضور داشته است، چیزی که مقامات عربستان سعودی به شدت انکار می کنند.

بن سلمان که پیشتر در شهرهای غربی با برگزاری مراسم مورد تجلیل قرار گرفت در نشست اخیر گروه ۲۰ که به تازگی در بوئنوس آیرس برگزار شد بسیار مورد بی توجهی قرار گرفت.

او با یک محکومیت ادامه دار در رسانه های غربی مواجه است، نه تنها به دلیل قتل خاشقجی بلکه به دلیل سرکوب اعتراض کنندگان صلح طلب از جمله زنان و همچنین به علت ادامه جنگ فاجعه آمیز یمن.

پس عربستان سعودی چه باید کند؟ به سمت شرق روی آورد، درست مانند آنچه سران دیگر عرب در پی انتقاد کشورهای غربی از عملکرد مستبدانه این کشورها در منطقه در سال ۲۰۱۱ انجام دادند.

در پاکستان، یک کشور مجهز به سلاح هسته ای که اکنون دچار مشکلات بسیار جدی اقتصادی است بن سلمان دست و دلبازی به خرج داده و ضمن آنکه به طور ویژه مورد تجلیل قرار گرفت و توسط جت های جنگنده اسکورت شد اسلحه ای از جنس طلا نیز هدیه گرفت.

در هند، نخست وزیر هند «نارندرا مودی» از او به گرمی استقبال کرد و در ادامه به مذاکره درباره قراردادهای بزرگ سرمایه گذاری به ویژه در زمینه انرژی پرداخت. در چین که ابرقدرت در حال ظهور آسیا است بن سلمان با رئیس جمهور این کشور «شی جین پینگ» به مذاکره پرداخت و قراردادی در زمینه پالایشگاه به ارزش ده میلیارد دلار منعقد کرد.

خاندان سلطنتی عربستان سعودی تنها سفر نمی کنند. اگر شما ولیعهد و رهبری واقعی باشید اطرافیانی که با شما سفر می کنند ۱۱۰۰ نفر در چندین هواپیما خواهند بود که صدها اتاق در هتل را اشغال می کنند، ضمن این که سالن ورزش قابل حمل خود را نیز با خود خواهید داشت.

این اطرافیان شامل خبرنگارانی از رسانه هایِ تحت کنترل دولت هستند که می توانند به مردم خود گزارش دهند رهبرشان چقدر خوب مورد استقبال قرار گرفته است.

موقعیت بن سلمان را در عربستان حتی بدون این سفر نیز خطری تهدید نمی کرد چرا که برنده احتمالی دیگری برای سلطنت وجود ندارد. ولی این که در کشورهای مهم آسیایی به گرمی از او استقبال شود شنوندگان سعودی را به خوبی سرگرم می کند و کمک می کند تنفر از او که نتیجه باعث و بانی بودن قتل خاشقجی می باشد محو شود.

البته قانع کردن آمریکا سخت تر به نظر می آید. تصادفی نیست که سفیر جدید عربستان سعودی در آمریکا یک زن است.

«ریما بنت بندر آل سعود» به خودی خود تاجر موفقی است و همچنین حامی ارتقا بیشتر نقش زنان عربستان سعودی در جامعه است.

ولی او باید با انتقادهای شدید کنگره و رسانه های آمریکا که به طور گسترده از نقض حقوق بشر در عربستان سعودی خبر می دهند مقابله کند.

کسی که پیش از او این پست را داشته است «خالد بن سلمان آل سعود» بوده است که پس از مساله خاشقجی واشنگتن را با عجله ترک کرد. او متهم به دست داشتن در قتل خاشقجی بود که البته انکار می کرد. در نتیجه بدون آنکه توضیح روشنی از آنچه اتفاق افتاده به او گفته شود، از او خواسته می شود به عربستان سعودی بازگردد.

همه این ها اروپا را به چه چیزی سوق می دهند؟ به طور خلاصه، به حیرت و سرگردانی.

عربستان سعودی بزرگترین شریک بریتانیا در خاورمیانه است که بیش از پنجاه هزار شغل در بریتانیا به آن وابسته است.

با داشتن صنعت نفتی عظیم، این کشور یک بازار بزرگ برای صادرات است و به طور بحث برانگیزی یک خریدار مهم سلاح های بریتانیایی می باشد؛ چیزی که «جرمی کوربین»، رهبر مخالفان قول توقف آن را داده است.

روابط عربستان سعودی با بریتانیا و فرانسه سردتر است ولی هیچ کدام اقدام قابل توجهی علیه ریاض انجام نداده اند. درحالی که آلمان با متوقف کردن صادرات اسلحه به عربستان به قتل خاشقجی واکنش نشان داده است. چیزی که اکنون رابطه دفاعی بریتانیا و عربستان سعودی را دچار مشکل کرده است چرا که بخش هایی از جت جنگنده «تایفون» در آلمان تولید می شوند.

پیام عربستان سعودی به غرب به نظر می رسد دو رو داشته باشد. از طرفی با نزدیکتر شدن به کشورهای بزرگ و مهم آسیایی این کشور می گوید: «ما در سراسر جهان دوستانی داریم و آنها از این که با ما در ارتباطند خوشحالند». از طرفی دیگر با فرستادن یک سفیر زن جوان به واشنگتن این پیام را انتقال می دهد: «ما می دانیم فرصت جبران داریم در نتیجه خوشحال می شویم به آنچه شما برای گفتن دارید گوش دهیم».

هرچند چیزی که برای عربستان سعودی مسئله است این است که آیا هیچ کدام از مسائل به وجود آمده تغییری در اختلاف سیاسی که در این کشور سرکوب شده است به وجود می آورد یا خیر، چیزی که آن دسته از دولت های غربی که با ریاض در ارتباط هستند را دچار تشویش می کند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر