۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۵۰۵
ری تکیه در گفتگو با بلومبرگ:
کارشناس ایران در شورای روابط خارجی امریکا اعلام کرد با توجه به تحولات اخیر احتمال برخورد نظامی بین دو کشور بسیار کاهش یافته است.

به نقل از بلومبرگ؛‌ ری تکیه، کارشناس مسائل ایران به بلومبرگ می‌گوید:« فضا و حال و هوا واقعا تغییر کرده است. با توجه به این تغییر فضا، گمان می‌کنم احتمال برخورد نظامی، که همیشه فکر می‌کردم پایین است؛ خیلی کمتر شده است. »

 بلومبرگ در گزارشی به چشم انداز پیش روی  برنامه هسته ای ایران پس از انتخابات اخیر پرداخته است. به گزارش بلومبرگ  آغاز به کار حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران با افزایش فشارها بر این کشور به خاطر فعالیت های هسته ای‌اش همزمان شده است. پس از یک دهه مذاکره بی‌فایده و اعمال تحریم‌های مختلف، در  12 ماه پیش رو ممکن است تلاش‌های جامعه جهانی  به نتیجه برسد و یا با شکست مواجه شود.

به گزارش بلومبرگ کشورهای غربی مدعی‌اند فعالیت‌های هسته ای ایران درجهت دستیابی به سلاح هسته‌ای است و چنین وضعی موجودیت اسرائیل و امنیت منافع آمریکا و اروپا را به خطر انداخته و موجب مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه می شود. تهران اما به کررات بر اهداف صلح آمیز برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده است.

این پایگاه خبری افزود با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری امیدواری برای حل و فصل این موضع در داخل و خارج ایران افزایش یافت. جان مک لاگلین، معاون سابق مرکز آژانس اطلاعات آمریکا معتقد است 75 تا 80 درصد احتمال دارد این موضوع در 12 ماه آتی به نتیجه برسد.

به گزارش بلومبرگ برنامه هسته‌ای ایران، بحران سوریه، و مسائل مصر تبدیل به چالش‌های رو به گسترش اوباما در خاورمیانه شده است. گری سیمور، مشاور اوباما در مسائل خلع سلاح می‌گوید:« من متقاعد شدم که سال گذشته نتانیاهو قصد حمله به ایران را داشت و منتظر چراق سبز از سوی واشنگتن بود، که البته واشنگتن موافقت نکرد.» اوباما گفت هنوز برای گفتگو زمان باقی مانده است، البته وی برای اطمینان دادن به نتانیاهو افزود همچنان همه گزینه ها روی میز است.

بلومبرگ ادامه داد آمریکا و غرب به دنبال رسیدن به توافقی با ایران هستند تا تولید اورانیوم 20 درصد را در ایران متوقف کنند و ذخیره اورانیوم 20 درصد غنی شده را از ایران خارج کنند. ایران اعلام کرده تولید اورانیم را نتها برای تولید برق و تحقیقات دارویی انجام می دهد.

سه موضوع حساس در این باره شامل تولید اورانیوم با غنای 20 درصد، نصب سانتریفوژهای جدید در سایت فردو و راه اندازی راکتور آب سنگین اراک است. اسرائیل در سال 1981 تاسیسات هسته‌ای عراق را بمباران کرد. در سال 2007 نیز به یک راکتور آب سنگین سوریه که با کمک کره شمالی در حال ساخت بود حمله کرد. نیروگاه آب سنگین اراک در اواسط سال 2014 راه اندازی خواهد شد و تهران اعلام کرده است برای تحقیقات و تولید ایزوتوپ های دارویی و گیاهی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به نوشته این پایگاه خبری حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران بدون تخفیف تحریم‌ها نمی‌تواند به وعده‌های خود را محقق کند. کشورهای گروه 1+5 در حال آماده شدن برای دور بعدی گفتگوهای هسته‌ای در ماه آینده هستند. یک دیپلمات غربی به بلومبرگ می گوید:« غرب فکر می کند شاید انتخاب روحانی فرصتی برای پیشرفت مذاکرات فراهم کند.»

ری تکیه، کارشناس مسائل ایران به بلومبرگ می‌گوید:« فضا و حال و هوا واقعا تغییر کرده است. با توجه به این تغییر فضا، گمان می‌کنم احتمال برخورد نظامی، که همیشه فکر می‌کردم پایین است؛ خیلی کمترشده است. » 

این بستگی به عملکرد روحانی در چند ماه آینده دارد. آزمون اول پاسخ ایران به پیشنهاد کشورهای غربی خواهد بود. کنث کاتزمن تحلیلگر مسائل خاورمیانه در در کمیته خدمات تحقیقاتی کنگره در گفتگو با بلومبرگ گفت انتظار تغییر استراتژی آمریکا در پی انتخاب روحانی را ندارد. دولت آمریکا تا زمانی که نبیند روحانی چه کاری می‌تواند بکند و یا چه کاری میخواهد بکند، به ایران امتیازی نخواهد داد.
گری سیمور نیز افزود: برای رسیدن به یک توافق نیاز دارید که دو طرف دور یک میز دریک اتاق بنشیند و وارد چانه زنی و فرایند بده بستان شوید. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر