۰۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۴۳۶
رويترز و آسوشيتدپرس:
نشست نمايندگان ۱+۵ با اشتون براي بررسي مذاکره با ايران امروز در بروکسل برگزار مي شود

به گزارش پايداري ملي، نمایندگان۱+۵ امروز به ميزباني کاترين اشتون درباره نحوه مذاکره با ايران در بروکسل گرد هم مي آيند.

در همين حال رويترز و آسوشيتدپرس در گزارش هايي جداگانه به تفسير گزارش اخير (نوامبر) يوکياآمانو مدير کل آژانس درباره ايران پرداخته و «توانمندي ايران در ايجاد يک جهش سريع در غني سازي» را پيام اصلي اين گزارش عنوان کردند. براساس گزارش آمانو ايران نصب حدود ۳ هزار سانتريفيوژ مورد نياز در «فردو» را به پايان رسانده است. همزمان سجادي سفير ايران در روسيه با بيان اين که ايران آماده گفت وگوهاي جديد با ۱+۵ درباره برنامه هسته اي است افزود: مقامات عالي رتبه ايران آمادگي تهران براي مذاکرات جديد را هفته گذشته به سرگئي لاوروف معاون وزير خارجه روسيه ابلاغ کردند. سرگئي لاوروف معاون وزير خارجه روسيه و نماينده اين کشور در گروه ۱+۵ هفته گذشته در سفري يک روزه به تهران با سعيد جليلي ديدار و گفت وگو کرد.

 

اشتون امروز ميزبان مذاکرات 1+5 درباره ايران

نمايندگان گروه موسوم به 1+5 امروز (چهارشنبه) درباره ايران تبادل نظر مي‌کنند. به گزارش خبرگزاري رويترز به نقل از يک سخنگوي کاترين اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا گزارش داد که اشتون روز چهارشنبه در بروکسل ميزبان نشست نمايندگان روسيه، چين، فرانسه، انگليس، آمريکا و آلمان خواهد بود. سخنگوي اشتون، روز پنجشنبه ضمن اعلام اين خبر افزود که «اين بخشي از مشورت‌هاي جاري» براي «پيدا کردن راه‌حل ديپلماتيک مساله هسته‌اي ايران است». اين سخنگو به جزييات بيشتري در اين باره اشاره نکرد.

در عين حال رويترز به نقل از سفير ايران در روسيه اعلام کرده است که ايران آماده گفت‌و‌گوهاي جديد با قدرت‌هاي جهاني درباره برنامه هسته‌اي خود است اما آمريکا و ديگران بايد در اين رابطه سازنده‌تر برخورد کنند. رويترز با اشاره به اين خبر از مسکو گزارش داد: انتخاب مجدد باراک اوباما به عنوان رييس‌جمهور آمريکا شانس احياي گفت‌و‌گوهاي ايران با شش کشور (موسوم به 1+5) را افزايش داده است اما رضا سجادي، سفير ايران در روسيه گفت که رييس‌جمهور آمريکا بايد «رفتار آمريکا در رابطه با ايران را تغيير دهد و رويکردي منطقي‌تر را انتخاب کند.» رويترز ادامه داد: سجادي گفت که مقامات عالي‌رتبه ايران آمادگي تهران براي مذاکرات جديد را به سرگئي ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه در هفته گذشته ابلاغ کردند اما اظهارات وي ظاهرا نشان دهنده اتخاذ لحن قاطعي در هر گونه مذاکرات است.وي که در کنفرانسي خبري از طريق يک مترجم صحبت مي‌کرد،‌ گفت: ما اميدواريم که در گفت‌وگوهاي بعدي، شش کشور به جاي (اعمال) استاندارد دوگانه به شکلي سازنده‌تر به اين مذاکرات نزديک شوند. به گزارش فارس، اين ديپلمات بلندپايه ايراني با اشاره به اينکه فعلا از جانب کشورهاي عضو گروه «1+5» پيشنهادي در خصوص زمان و مکان ديدار آتي طرفين صورت نگرفته است، گفت: ما اميدواريم که "باراک اوباما" رئيس‌جمهوري آمريکا به سخنان خويش در زمان دور نخست رياست‌جمهوري در خصوص تلاش براي حل و فصل ديپلماتيک مسائل مربوط به برنامه هسته‌اي ايران پايبند باشد.سفير ايران در مسکو بار ديگر تاکيد کرد که مقامات تهران روي تمايلات مثبت گروه «1+5» و نتيجه بخش بودن مذاکرات آتي حساب باز کرده‌اند.سفير ايران در روسيه همچنين خروج سوخت از قلب راکتور بوشهر را اقدامي خواند که طبق برنامه‌ريزي‌ها انجام شده است در عين حال يک کارشناس اتمي روس نيز تاکيد کرد که اين اقدام بر اثر اضطرار رخ نداده بلکه طبق برنامه صورت گرفته است.

 

رويترز: ايران در موقعيتي است که مي تواند غني سازي خود را افزايش دهد

در همين حال به گزارش سايت ايران هسته اي با اشاره به اين که افزايش ظرفيت غني سازي ايران مهم ترين نکته اي است که توجه غربي ها را به خود جلب کرده است نوشت:دو خبرگزاري غربي در تفسير گزارش اخير آژانس درباره برنامه هسته اي ايران، مهم ترين جنبه آن را دست يابي ايران به «توانمندي ايجاد يک جهش سريع در غني سازي» دانسته اند.

بر اساس اين گزارش فردريک دال، در گزارشي براي خبرگزاري رويترز از وين که روز 26 آبان منتشر شده، از قول ديپلمات هاي غربي مي نويسد ايران در موقعيتي است که مي تواند به زودي غني سازي اورانيوم را هم در نطنز و هم در فردو افزايش بدهد.در گزارش رويترز آمده است: «يک ديپلمات وابسته به آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين روز پنجشنبه گفت آنها ظرف چند هفته آينده قادر خواهند بود توليد اورانيوم را در اين مرکز افزايش دهند».در عين حال، سوال اساسي که رويترز تاکيد کرده بايد براي آن پاسخي يافت اين است که ايران چه زماني تصميم خواهد گرفت همه ماشين هاي موجود در فردو يا نطنز را عملياتي کند.هم اکنون در فردو چيزي حدود يک سوم و در نطنز چيزي حدود نصف ماشين ها فعال است.همچنين جرج جان خبرنگار خبرگزاري آسوشيتدپرس در وين هم که داراي ارتباطات فشرده اي با آژانس است، از قول يک ديپلمات غربي نوشته ايران مي تواند هر وقت تصميم گرفت ظرفيت غني سازي خود را دو برابر کند.جان درگزارش خود که روز 26 آبان منتشر شده مي نويسد: «يکي از سه ديپلماتي که در اين خصوص با اي پي گفت وگو کرده اند اعلام کرد ايران اکنون به لحاظ فني آماده است ظرف چند روز توليد اورانيوم غني شده 20 درصد خود را در تاسيسات فردو با استفاده از حدود 700 دستگاه سانتريفيوژ تقويت کند. اين اقدام باعث افزايش دو برابري ظرفيت توليد اورانيوم غني شده 20 درصد در ايران خواهد شد و ازسوي ديگر باعث خواهد شد تا زمان دستيابي اين کشور به مقدار اورانيوم غني شده مورد نياز براي ساخت يک سلاح هسته اي به نصف کاهش يابد و 3 ماه زمان اضافي ايجاد شود».

 

دبکا فايل:ايران ظرف 3 هفته مي تواند ميزان غني سازي خود را دوبرابر کند

پايگاه اينترنتي دبکا فايل که وابسته به سرويس اطلاعات نظامي اسراييل است، سومين منبعي است که به اين موضوع پرداخته است.اين پايگاه اينترنتي در تحليلي که روز 29 آبان منتشر شد از قول منابع اختصاصي خود نوشته است که کارشناسان آمريکايي اکنون بر آورد مي کنند از لحظه اي که رهبر ايران دستور بدهد، اين جهش بيشتر از دو تا سه هفته طول نخواهد کشيد.همچنين به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، ديپلمات‌هاي غربي اخيرا اعلام کرده‌اند که ايران تعداد سانتريفيوژهاي خود را در تاسيسات هسته‌اي زير زميني خود ظرف سه ماه گذشته در حدود سه برابر افزايش داده و اين مساله باعث شده است تا تلاش‌ها براي تحت فشار قرار دادن ايران در جهت جلوگيري از گسترش برنامه هسته‌اي اين کشور با چالش جدي مواجه شود.اگر چه ديپلمات‌هاي غربي مي‌گويند که ايران به رغم توسعه دادن تاسيسات هسته‌اي خود در فردو که در زير کوه قرار دارد، هنوز در سانتريفيوژهاي جديدش اورانيوم تزريق نکرده است ولي مي‌گويند که به زودي اين هدف را پيش خواهد برد و ميزان بيشتري از اورانيوم را در اين تاسيسات غني خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر