۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۴۳۵۲۵
کارشناس سیاسی قرقیز مطرح کرد
کارشناس مسائل سیاسی قرقیزستان با اشاره به رشد تجمع‌های ضدچینی در این کشور گفت: دامن زدن به احساسات روسیه‌هراسی و چین‌هراسی از یک مرکز مدیریت می‌شوند.

به گزارش پایداری ملی، «مارس ساریف» کارشناس مسائل سیاسی قرقیزستان  در بیشکک با اشاره به رشد تجمع‌های ضدچینی در این کشور اظهار داشت: گسترش روسیه‌هراسی و چین‌هراسی از یک مرکز مدیریت می‌شود.

وی تصریح کرد: در واقع تحولات اخیر ارتباط مستقیمی با تضاد نخبگان سیاسی داخلی از جمله مقابله «الماس‌بیک آتامبایف» رئیس جمهور سابق و «سورانبای جین‌بیک‌اف» رئیس جمهور فعلی دارد و در این میان شبکه‌های اجتماعی نیز به تحریک مردم برای شرکت در تجمع‌های اعتراضی مختلف پرداختند.

کارشناس قرقیز ادامه داد: از شبکه‌های اجتماعی در بسیاری موارد برای سرنگونی دولت‌ها استفاده شد و در حال حاضر صدها شهروند قرقیز از طریق پیام‌های اینترنتی به حضور در تجمع‌ها دعوت می‌شوند و با مرور زمان تعداد اعتراض کنندگان نیز رو به افزایش خواهد داشت.

ساریف گفت: از سوی دیگر تبلیغات ضد چینی نه تنها در فضای پساشوروی تقویت شده بلکه در سراسر جهان از جمله آسیای جنوبی، آسیای جنوب- شرقی این روند شدت گرفته و با توجه به مشکلات بین «پکن» و «واشنگتن» به نتیجه می‌رسیم که حامی اصلی این تحولات غرب است.

این کارشناس خاطر نشان کرد: انعکاس بازداشت مسلمانان در منطقه «سینگ کیانگ اویغور» چین و تلاش‌ها برای تخریب پکن در شبکه‌های اجتماعی غوغا کرد.

وی ادامه داد: هدف اصلی از چنین اقداماتی ایجاد درگیری جدی بین چین و جهان اسلام است.

ساریف عنوان کرد: به نوبه خود چین نیز تکنیک خود را به تدریج عوض می‌کند و طبق پیام‌های اخیر پروژه «یک کمربند یک جاده» با تغییرات جدی رو به رو شد و چشم‌انداز برنامه مذکور در مسیرهای زمینی واقع در آسیای مرکزی، قفقاز و اروپای شرقی ضربه قابل توجهی را خورد.

این کارشناس افزود: همزمان قدرت‌های داخلی قرقیزستان نیز در حال مبارزه هستند بنابراین همراه با احساسات چین هراسی، روسیه هراسی نیز پرورش می‌یابد و هدف 2 جریان نیز متقاعد کردن مردم برای ریختن به خیابان‌ها برای شرکت در تجمع‌های مختلف در فصل بهار است.

ساریف گفت: مسائل اجتماعی مانند وضعیت نامناسب مهاجرین کاری قرقیز در روسیه، افزایش بدهی خارجی، زبان روسی در سیستم آموزشی قرقیزستان، بازداشت قرقیزها در چین مورد اعتراضات مردم قرار می‌گیرد و این شعارها از وجود تکنولوژی‌های اطلاع‌رسانی برای پرورش ظرفیت اعتراضی خبر می‌دهد.

وی افزود: همچنین مسئله انتخابات پارلمانی در سال 2020 همراه با عملیات دولت در بخش مبارزه با فساد نیز مطرح است زیرا سیاستمداران شکست خورده به دنبال راه‌هایی برای گرفتن انتقام می‌باشند.

این کارشناس خاطر نشان کرد: برگزار کنندگان تجمع‌ها دلائل محکمی ندارند و بیشتر به حضور غیرقانونی شهروندان چین در قرقیزستان و آلودگی محیط زیست توسط شرکت‌های چینی می‌پردازند.

وی تصریح کرد: نهادهای دولتی نمی‌توانند برگزار کنندگان تجمع‌ها را پیدا کنند و این عامل شبیه تحولات در کشورهای عربی و ارمنستان قبل از وقوع انقلاب است.

ساریف خاطر گفت: پکن نیز گام‌های معینی برای خاموش کردن این آتش برداشت و طبق آخرین پیام‌ها قرقیزهای بازداشت شده از زندان‌های این کشور آزاد شدند.

کارشناس قرقیز تأکید کرد: به احتمال زیاد چین در جنگ اطلاعاتی و اقتصادی در آسیای مرکزی شکست خواهد خورد و بنابراین در حال حاضر پکن بسیار محتاطانه عمل می‌کند.

وی ادامه داد: پکن درک کرده که نقطه ضعف چین در جنگ اطلاعاتی بود و در این زمینه قابلیت مبارزه با غرب را ندارد.

ساریف تصریح کرد: در قرقیزستان بازیگران جهانی بازی خود را راه‌اندازی کردند و به دنبال ایجاد درگیری بین قدرت‌های منطقه هستند و قدرت‌های داخلی با استفاده از فرصت به پرورش اعتراضات پرداختند.

این کارشناس در پایان گفت: با توجه به عوامل اشاره شده عاملان گسترش احساسات روسیه هراسی و چین هراسی در آسیای مرکزی یک مدیریت واحد دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر