۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۴۳۱۵
سردارجلالی:
رئیس سازمان پدافند یر عامل کشور گفت:دشمنان تقریبا در تمام حوزه ها وارد شد ه اند و ما را متوجه یک واقعیت کرده ند که تهدید در این زمینه از حالتی بسیار مدرن ، علمی ، شناور وپیچیده بر خوردار است لذا باتوجه به لایه های تحریم می توان گفت پیچیده ترین و پیشرفته ترین مدل جنگ اقتصادی دارد علیه ما شکل گرفته است .
سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشوردر مصاحبه با  "پایداری" نشریه تخصصی پدافندغیرعامل درحوزه صنعت ،معدن وتجارت  ضمن اشاره به تهدیدات و آسیب پذیری های حوزه صنعت ، معدن وتجارت گفت : طبیعتا پدافند غیر عامل با توجه به اینکه تلاش می کند طیف کاملی از تهدیدات را برسی و پایش نموده ونسبت به آنها مدل دفاعی ارائه دهد، در اولین گام باید ببینیم که تهدیدات شامل چه مواردی است و امروز در حوزه صنعت ، معدن وتجارت پاسخ چه تهدیدی را بدهیم ودرچه حوزه ای بیشتر توجه و دقت داشته باشیم .


*رویکرد تهدید*

وی گفت:بطور مشخص دشمنان ما آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند که هم ما را بصورت رسمی تهدید کرده و هم از ابتدای انقلاب تا کنون طی سی و چند سال گذشته ما همواره با اینها در گیر بوده ایم . در واقع منشا دشمن ثابت بوده اما مدل ها و رویکردهای دشمن تغییر کرده است لذا لازم است که ما تمام مدل ها و رویکردها را دقیقا شناسایی کرده و سپس مقابل هر مدل و رویکردی ، یک رویکرد دفاعی داشته باشیم . پاسخ به این سوال که تهدیدات اساسی در حوزه صنعت ، معدن وتجارت چیست به این نکته بستگی دارد که آمریکایی ها از حوزه تهدید نظامی صرف به سمت یک تهدید همه جانبه حرکت کرده و اسم آن را قدرت هوشمند یعنی به کارگیری تمام مولفه های قدرت در حوزه تهدید علیه کشور دیگر گذاشته اند .


*مؤلفه های قدرت*

رئیس سازمان پدافند یر عامل کشور مولفه های قدرت را شامل مولفه های اقتصادی ، اطلاعاتی ، نظامی ، دیپلماتیک و سایر مولفه های بین المللی می دانند ؛ با این نگاه ، مدلی که ما را تهدید می کند، یک مدل نظامی نیست بلکه طیف جامعی از تهدیدات است . حال ممکن است که دوستان بگویند امروز اولویت ما تهدید نرم است ولذا باید بیشتر باید به تهدید نرم بپردازیم اما من معتقدم که ما ترکیبی از تهدید را داریم . ممکن است یک جا تهدید نرم،یک جا تهدید سخت و یک جا هم تهدید نیمه سخت در اولویت قرار بگیرد . خود دشمنان ما وقتی می گویند همه گزینه ها روی میز است به این مفهوم است که گزینه نظامی هم هست و ما باید همیشه آن شمشیر یا قدرت نظامی را که برای ما تهدید بحساب می آید مد نظر داشته باشیم . طبعا این تهدید دو رویکرد دارد . یکی برای استفاده علیه ما و دیگری برای ترساندن و تأثیر آن بر حوزه مختلف ماست. خیلی از اوقات قدرت نظامی می آید که بر حوزه اقتصادی ما سایه بیاندازد یا امنیت اقتصادی را بر هم بزند و تعادل اقتصادی را ازبین ببرد .


*تهدید در حوزه جنگ نرم*

جلالی با اشاره به تهدید یا قدرت نرم دشمنان ، اظهار داشت : اگر ما تعریف قدرت نرم را منحصر به حوزه فرهنگ بدانیم طبعا در این حوزه متمرکز میشویم ولی اگر تهدید نرم را جنگی بدانیم که در آن از سلاح و تجهیزات نظامی استفاده نمی شود ، ممکن است جنگ اقتصادی هم جنگ نرم تلقی بشود و با چنین دیدی به آن نگاه کنیم .

بعضی ها بر این عقیده اند که وقتی که قدرت امنیتی و قدرت اقتصادی با هم مخلوط می شوند جنگ نیمه سخت را تشکیل می دهند . با این فرض در واقع یک تهدید هم جنگ نیمه سخت به شمار می آید . من فکر میکنم امروز اساسی ترین جنگ و تهدید ما ، تهدیدات اقتصادی باضافه استفاده از مولفه های امنیتی و امنیت روانی و سایر مولفه هایی است که می تواند به این محور اقتصادی کمک کند . با توجه به این موضوع می بینیم که هم وزارت صنعت ،معدن وتجارت و هم جامعه اصناف کاملا در این حوزه تهدید فعال هستند و این حوزه تهدید ، فعالیت این وزارت خانه و دستگاه های زیر مجموعه آن را شامل می شود .


*تهدیدات مدرن در حوزه اقتصاد*

وی با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری (مد ظله العالی )مبنی بر اینکه ما ما از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون همواره با تهدید مواجه بوده ایم گفت : این حرف کاملا درست است ولی مفهوم آن این نیست که این تحریم ها ثابت بوده بلکه به این مفهوم است که ما تجربه تحریم را داریم و ملت ما با تحریم آشناست ولی تحریم فعلی با تحریم های گذشته متفاوت است . امروز می توانیم بگوییم مدرن ترین تهدید اقتصادی بر علیه ما دارد شکل می گیرد و تقریبا تمام تجربیات گذشته دشمن در حوزه جنگ اقتصادی علیه کشوره ، اکنون بر علیه ما متمرکز شده است . من نمی خواهم با این عبارت ، در مورد تحریم بزرگ نمایی کنم ولی ما باید بالاخره بشناسیم و بدانیم که ما در برابر چه چیزی ایستاده ایم و چگونه باید ایستادگی کنیم ، در غیر این صورت ممکن است ذهنمان به خطا برودو فکر کنیم ضرورتی ندارد که به این موضوع بپرداریم . آمریکایی ها در عراق جنگ اقتصادی کردند ، تحریم فروش نفت داشتند ،سپس آمدند برنامه نفت را در برابر غذا پیاده کردند و بعد هم مسیر پرواز 16و18 درجه را تعیین کردند . همچنین مشکلات تغذیه ای درست کردند و در واقع کشور ، مردم و دولت عراق را در زمان صدام ودر جنگ دوم با فشار شدید ناشی از یک جنگ اقتصادی روبرو ساختند ولی جنگی که امروز ما با آن مواجه هستیم از آن هم پیشرفته تر است . در حال حاضر هم توانمندی های ما متفاوت و نسبت به عراق بیشتر است و هم فشارها زیاد است که در حوزه هایی مثل بانک مرکزی ، پول ، ارز ، فایناس ، و در حوزه تکنولوژی های نو شاهد می باشیم . در حوزه های بازرگانی وصنعتی ، بستن شرکت های همکار ، موضوع بانکی ، فشار ناشی از کمبود نقدینگی و حتی موضوعاتی مثل ترابری هوایی و دریایی ، بیمه و تمام اینها وارد حوزه جنگ شده است.


* لایه های تحریم *

سردار جلالی در ادامه با اشاره به موضعگیری اخیر اروپایی ها که ضمن آن گفته اند اگر بخواهیم فشار بر ایران را بیشتر کنیم دیگر در حوزه اقتصاد مولفه بیشتر نداریم ، اظهار داشت : اینها تقریبا در تمام حوزه ها وارد شد ه اند و ما را متوجه یک واقعیت کرده ند که تهدید در این زمینه از حالتی بسیار مدرن ، علمی ، شناور وپیچیده بر خوردار است .شناور بودنش به این معنی است که بر نیارمندی های ما متمرکز شده اند . بهانه ها و ابزاری برای مصوبات شورای امنیت سازمان ملل مثل بحث هسته ای و امثال دارند ولی اجرای آن ربطی به اروپایی ها ندارد. در واقع در قالب سه لایه ی تحریم ، با ما برخورد می شود .یک تحریم، تحریم هایی است که بر اساس مصوبات شورای امنیت سازمان ملل علیه ما اعمال می شود .دوم تحریمی است که آمریکایی ها و اروپایی ها خودشان بر علیه ما انجام می دهند و لایه سوم تحریمی است که از قدرت اقتصادی آمریکا نشأت می گیرد و کسانی را که با ما ارتباط تجاری دارند مختار می کند بین اینکه اگر با ایران در این سطح و موضوع معامله کنید اینقدر جریمه می شوید و یا با ما دیگر نمی توانید معامله کنید . می توان گفت با این سه لایه تحریم پیچیده ترین و پیشرفته ترین مدل جنگ اقتصادی دارد علیه ما شکل می گیرد من این توضیحات را دادم که دوستان با این سوال مواجه نشوند که آیا تهدیدی برای ما در حوزه اقتصاد وجد دارد یا نه ؟ چون بعضی از دوستان ممکن است معتقند باشند که ما در حوزه اقتصاد تهدید نداریم و باید مدیریت عادی خودمان در این حوزه را انجام دهیم .


*راهبردهای دفاعی دربرابر تهدیدات نیمه سخت*

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه امروز اساسی ترین وظیفه وزارت صنعت ،معدن وتجارت داستن یک راهبر موثر دفاعی در برابر تهدیدات نیمه سخت است ادمه داد: اولین کاری که باید در این زمینه اتفاق بیفتد این است که اگر ما می پذیریم یک تهدید جنگی از نوع اقتصادی علیه ما وجود دارد که واقعا هم وجود دارد و تقریبا همه مسئولین اقتصادی و من جمله ریاست محترم جمهوری هم بر این نکته تأکید داشتند ، پس طبیعتا باید یک طرح دفاعی در برابر طرح جنگی ساماندهی شود که این همان پدافند غیر عامل است ، یعنی پدافند باید در برابر این تهدید باید شکل بگیرد ، چون تهدید دارای سه بخش اقتصادی ، امنیتی و روانی می باشد و البته حضور دستگاه های اطلاع رسانی مثل صدا وسیما و دستگاه های امنیتی الزامی است .وظایف اقتصادی باید توسط دستگاه های اقتصادی انجام شود ولی وظایف امنیتی و رسانه ای را باید دستگاه های دیگر انجام بدهند که بتوانیم در این زمینه حوادث را مدیریت کنیم .


* شرایط تهدید در زمان جنگ *

جلالی ادامه داد:نکته دوم اینکه ما اساسا یک طرح دفاعی در مواجه با این نوع جنگ می خواهیم این طرح نیز با طرح عادی متفاوت باشد .اصناف و بزرگان ما در حوزه صنعت ، معدن و تجارت باید بدانند شرایط تهدید با شرایط صلح فرق می کند . در شرایط صلح ممکن است که ما مکانیزم های کنترلی خود را کاملا کاهش دهیم و به سمت اقتصاد و بازار آزاد برویم به طوریکه تعاملات بازار و عرضه و تقاضا تعیین کننده باشد ولی در شرایط جنگ اقتصادی طبعا رویکرد ما باید متفاوت باشد. ممکن است در این زمینه بعضی از عناصر داخلی نگاه منفعت طلبی داشته و به دنبال سود شخصی باشند و در نقش سرباز ستون پنجم دشمن علیه ما کار کنند . ما باید هوشمندی لازم را داشته باشیم و رسانه ها در این زمینه فرهنگ سازی کنند .


*ویژه گی جنگ اقتصادی*

وی اضافه کرد : این راهبردها باید یک سری ویژگی‌ها داشته باشد. درزمان جنگ اقتصادی باید در زمینه اقلام اساسی ازذخایر اطمینان بخش برخوردار باشیم چون در شرایط بحران و تهدید کمبود ذخایر ، قدرت مدیریت مسئولان کشور را کاهش می دهد .ایشان سپس ضرورت به حداقل رساندن وابستگی نیازمندی های ضروری مردم به خارج از کشور را مورد تأکید قرار داده و اظهار داشت : طبیعتا یک نوع سیاست گذاری و برنامه ریزی باید وجود داشته باشد که این اقلام ضروری در داخل کشور تولید شود.


*نقش سازمان پدافندغیرعامل در تصمیم گیری ها*

سردار جلالی در پایان پیرامون نقش سازمان پدافند غیر عامل کشور در تصمیم گیری های دولت و مراجع ذیربط در بخش ارزی کشور متذکر شدکه سازمان دخالت مستقیم در تصمیم گیری ها ندارد اما تلاش ما اینست که با شناساندن تهدیدات وآگاهی دادن به مراجع مربوطه و ارائه راه حل ها به آنها کمک کنیم تا تصمیمات کارآمد تری بگیرند .


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر
نظرات بینندگان
طوبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۴ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۲
2
0
سلام علیکم
با تشکر از سخنان خوب و منطقی ریاست سازمان
نکته ای که باید به آن سخنان ارزشمند ایشان اضافه شود آنستکه این پیچیدگی در جنگ اقتصادی که ایشان به آن اذعان فرموده اند بعلت اطلاعاتی است که او از ما دارد و به محض مطلع شدن از نقاط ضعف و قدرت ما می تواند به این نقاط ضربه لازم را بزند
پس مطلع شدن بموقع او از فعالیت های اقتصادی ما به او این توانائی را داده تا بتواند ضربه لازم را بموقع وارد سازد
حال سوال آنست که او این اطلاعات را چگونه و بموقع کسب می نماید؟
البته جواب این سوال آنقدرها هم پیچیده نیست و یکبار بصورت شفاهی با ایشان بحث کرده ایم.
جواب را باید در فضای مجازی جستجو کرد
باتشکر
طوبی
پاسخ