۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۴۳۱۰
مجلس نمایندگان آمریکا در تلاش است هفته آینده لایحه‌ای را به رأی بگذارد که طبق آن صادرات نفت ایران را به صفر برساند.
به نقل از روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌ پست»، مجلس نمایندگان آمریکا هفته آینده، طرحی را به رأی می‌گذارد که طبق آن صادرات نفت ایران به صفر می‌رسد.

360 نفر از هیأت 435 نفری مجلس نمایندگان آمریکا، حمایت خود از این لایحه را اعلام کرده‌اند و احتمال می‌رود که این لایحه در مجلس نمایندگان به تصویب برسد و انتظار می‌رود قبل از تعطیلات ماه آگوست کنگره، این لایحه در سنا نیز به رأی گذاشته شود.

این لایحه تحریم‌‌ها علیه ایران، از اوباما می‌خواهد که با اختیاراتی که تحت قانون بین‌المللی قدرت‌ اقتصادی اضطراری در دست دارد، ظرف دو ماه راهبردی را برای قطع کامل صادرات یک میلیون بشکه در روز نفت ایران به کار ببندد.

علیرغم صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، آمریکا پیشتر محدودیت‌هایی را برای صادرات نفت ایران به وجود آورد اما بعد از مدتی معافیت‌هایی را برای کشورهایی چون «چین»، «ژاپن»، «ترکیه» و «کره جنوبی» که به واردات نفت از ایران ادامه دادند به وجود آورد و به آنها مهلت داد تا از ایران نفت وارد کنند.

بر اساس لایحه جدیدی که کنگره در حال بررسی آن است، معافیت کشورهای مذکور برای وارد کردن نفت از ایران لغو می‌شود و شرکت‌های موجود در این کشورها که با ایران معامله داشته باشند، از معامله با آمریکا محروم می‌شوند.

این لایحه ضدایرانی کنگره به کشورهای زیادی از جمله چین ضربه وارد می‌کند زیرا ایران سومین منبع بزرگ واردات نفت برای چین بعد از عربستان سعودی و آنگولا است.

لایحه مجلس نمایندگان آمریکا همچنین در صدد است تا دیگر شکاف‌های موجود در نظام تحریم‌های کنونی علیه ایران را کاهش دهد که این مسئله ذخایر ارزی که به ایران اجازه معامله با یورو را می‌دهد را هدف می‌گیرد. این تبادلات در سال گذشته از طریق بانک‌های چینی انجام گرفته است.

لایحه جدید تحریم‌ها علیه ایران در تلاش است توانایی این بانک‌ها برای انجام معامله با شرکای خارجی آمریکا را محدود کند و همچنین در صدد است تا محموله‌های کشتیرانی ایران را هدف بگیرد و نظارت شدیدتری بر محموله‌های دریایی ایران داشته باشد و قوانینی درباره پرچم این محموله‌های کشتیرانی به اجرا بگذارد.

آمریکا در حالی چنین تحریم‌هایی را علیه ایران تنظیم می‌کند که بارها مقامات این کشور برای تعامل با دولت جدید ایران که قرار است از اواسط این ماه آغاز به کار کند، اعلام آمادگی کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، یکی از منابع آشنا به پیش‌نویس لایحه جدید تحریم ها علیه ایران اعتراف کرد که اگر ایران بخواهد به غنی‌سازی اورانیوم خود ادامه دهد، هیچ لایحه تحریم‌ها نمی‌تواند مانع از اقدامات غنی‌سازی ایران شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر