وی ادامه داد: در این جلسه چند گزینه مختلف شامل احداث در ارتفاع، احداث مونوریل به صورت هم سطح، احداث در زیر زمین، احداث در عمق زمین و برخی گزینههای جانبی مثل تغییر مسیر از خیابان جوانشیر و مصوری بررسی شد که از بین آنها گزینه احداث در عمق زمین مورد تایید قرار گرفت.
به گفته این مسئول، قرار است منوریل کرمانشاه بعد از تقاطع بسیج با کاهش شیب زیرگذر بشود و قبل از میدان آزادی زیر زمین رفته باشد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه خاطرنشان کرد: ساخت مونوریل در عمق زمین نیازمند دستگاههای حفاری(TBM) است که حفر تونل آن در خوشبینانه ترین حالت یک تا دو سال طول میکشد و پس از آن، کار روند مناسب تری خواهد داشت.
سلیم ساسانی با بیان اینکه ساخت قطار شهری به صورت منوریل در ارتفاع، آسانتر و کم هزینهتر است، افزود: مدیریت ارشد استان به مسائل طولانی مدت استان از جمله پدافند غیرعامل تاکید داشتند و به علاوه باید تعریض خیابان مدرس و تداخل ترافیکی آن نیز مد نظر قرار میگرفت.
وی تصریح کرد: اگرچه مخالفتهای برای ساخت مونوریل در عمق زمین به لحاظ افزایش هزینهها وجود دارد، اما اجرای نهایی آن بستگی به تصویب آن در شورای عالی ترافیک کشور دارد که پیگیریهای لازم در این خصوص انجام خواهد شد.
به گفته این مسئول، ساخت قطار شهری کرمانشاه هم در ارتفاع و هم در عمق زمین مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد هر دو شکل آن قابل اجراست، اما آنچه مورد تایید مدیریت ارشد استان بود اجرای مونوریل در عمق زمین در محدوده جنوبی شهر است.
سلیم ساسانی خاطرنشان کرد: اگر توان اجرایی و اعتبارات باشد، پروژه مونوریل پروژه خوبی است و میتوان به آینده آن امیدوار بود، اما اگر تخصیص اعتبار به همین شیوه ادامه پیدا کند، شاید بهره برداری آن را نبینیم.
وی با تاکید بر اینکه نباید دیدگاههای سیاسی را وارد پروژهای مثل منوریل کرد، یادآور شد: اگر میخواهیم از ساخت منوریل نتیجه بگیریم، باید نگاه به آن را عوض کنیم و با منوریل و مسائل فنی آن برخورد سیاسی نداشته باشیم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه گفت: نگرانم بازیهای سیاسی باعث شود همین منوریل را هم از کرمانشاه بگیرند.
سلیم ساسانی اظهار کرد: افرادی که در حوزه مسائل فنی منوریل اطلاع و تخصص ندارند نباید بعنوان کارشناس اظهار نظر کنند.
وی اظهار کرد: برای اینکه پروژه منوریل به سرانجام برسد، همه باید با هم همفکری و همدلی داشته باشیم.
وی با اشاره به انتشار خبری بر روی پورتال استانداری مبنی بر مخالفت استاندار با ادامه پروژه منوریل، افزود: فضای جلسه اصلا در این خصوص نبود و نتیجه نهایی که در جلسه اعلام شد اجرای منوریل به صورت زیرگذر در محدوده جنوبی شهر بود.
مدیرعامل سازمان قطارشهری کرمانشاه خاطرنشان کرد: باید تنها آن چیزی که به نفع کرمانشاه است را انجام دهیم.
ساسانی تاکید کرد: تلاش میکنیم ابتدا ساخت منوریل در ارتفاع و در منطقه شمالی به پایان برسد و مردم بتوانند از آن استفاده کنند و بعد اجرای آن به صورت زیرگذر و در محدود جنوبی آغاز شود.
به گفته این مسئول، اگرچه ساخت زیرزمینی منوریل محدودیتهایی را ایجاد میکند، اما برای توسعه هر شهر و ایجاد رفاه برای مردم لازم است گاهی چنین کارهایی انجام شود.
وی در خصوص اعتبارات پروژه قطار شهری هم اظهار کرد: قرار است 50 درصد از پول پروژه را شهرداری و مابقی را دولت پرداخت کند.
ساسانی با اشاره به اینکه سال گذشته میانگین تخصیصها در کشور 11 درصد بوده است، ادامه داد: با سالی شش میلیارد تومان نمیتوان انتظار داشت صاحب مترو شد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری کرمانشاه گفت: در شهری مثل شیراز که از سال 80 کار ساخت مترو در آن آغاز شده و تا کنون حدود 630 میلیارد تومان اعتبار دریافت کردهاند، پروژه حدود 68 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که این امر نشان میدهد کار چقدر هزینه بر و سنگین است.
وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی منوریل کرمانشاه از بهمن ماه سال 90 آغاز شد و طی یک سال و نیمی که از اجرای آن میگذرد، روند خوبی داشته و جزء معدود پروژههایی است که هنوز فعال است.
ساسانی تاکید کرد: به دنبال تامین اعتبار، فروش اوراق مشارکت، سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی و صندوق توسعه ملی هم هستیم، اما در کل طرح نمیتوان از سرمایه گذار بخش خصوی استفاده کرد، چون توجیه مالی برای وی ندارد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری کرمانشاه در خصوص محدودیتهای میراث فرهنگی هم گفت: تاکنون هیچ نظری به شکل مکتوب مبنی بر مخالفت برای اجرای طرح در محدوده شکارگاه خسرو پرویز دریافت نکردهایم.
ساسانی با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی حق مردم را ضایع میکند، ادامه داد: نمیتوان از جمعیت زیادی که در ناحیه شمالی شهر زندگی میکنند، صرف نظر کرد.
وی ادامه داد: میراث فرهنگی باید دقیقا بازگو کند ساخت منوریل چه مشکلی برای طاقبستان و ثبت آن ایجاد میکند.