۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۴۱۳۲
رئیس پلیس فتا کرمان:
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: 58 درصد جرائم فضای سایبری مربوط به حوزه مالی و اقتصادی است.

کامبیز اسماعیلی  در نشست خبری اظهار داشت: طی سه ماه گذشته 71 درصد مجموع جرائم در حوزه فضای سایبری در استان کرمان کشف شده است.

وی بیان داشت: همچنین 50 درصد از جرائم سال‌های گذشته در این مدت منجر به کشف شد که آمار کشف را در سه ماه گذشته به 121 درصد می‌رساند.

اسماعیلی عنوان کرد: 58 درصد جرائم سایبری در حوزه اقتصادی و مالی، 21 درصد در حوزه‌های فرهنگی و اخلاقی بوده و 21 درصد در سایر حوزه‌ها رخ داده است.

وی با اشاره به کاهش 30 درصدی وقوع جرائم در حوزه سایبری نسبت به مدت مشابه سال قبل ابراز داشت: اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به جامعه از مهم‌ترین دلایل بروز این میزان کاهش در جرائم اینترنتی است.

اسماعیلی با اشاره به برخی از پرونده‌های حوزه پلیس فتا در سال جاری تصریح کرد: بیشترین جرائم اقتصادی مربوط به برداشت از حساب‌های بانکی افرادی است که نشان از کم‌توجهی شهروندان و کاربران فضای مجازی نسبت به محرمانه بودن رمز آنها است.

وی خاطرنشان کرد: نگهداری و استفاده صحیح از کارت‌های بانکی و اطلاعات محرمانه حساب‌های شخصی، تغییر به موقع رمز کارت، در اختیار قرار ندادن رمز کارت بانکی به افراد ناشناس و یا فروشنده‌ها از مواردی است که شهروندان باید مورد توجه قرار دهند.

اسماعیلی گفت: شهروندان هنگام خرید اینترنتی از درگاه‌های معتبر و اصلی بانک‌ها استفاده کنند و در بازه‌های زمانی مختلف حساب خود را چک کنند تا در صورت بروز سرقت اینترنتی به موقع اقدام شود.

رئیس پلیس فتا استان کرمان ابراز داشت: یکی از این موارد برداشت 87 میلیون ریال از حساب کارت بانکی فردی بوده که کارت بانکی خود را در مغازه ای جا گذاشته بود.

وی خاطرنشان کرد: این مال‌باخته در زمان خرید کالا، کارت خود را در اختیار فروشنده قرار داده و رمز را نیز اعلام کرده که پس از جا گذاشتن کارت، فرد مغازه‌دار با در اختیار داشتن رمز‌ اقدام به خریدهای اینترنتی کرده است.

اسماعیلی افزود: این فرد که بدون مجوز صنفی، فعالیت داشته و دارای سوابق کیفری است با پیگیری‌های پلیسی شناسایی، دستگیر و روانه زندان شده است. 

وی عنوان کرد: خانواده‌ها نظارت بیشتری بر فرزندان و عملکرد آنها در فضای مجازی داشته باشند، رایانه شخصی باید در مکان عمومی در منزل قرار گرفته و والدین جستجوهای اینترنتی فرزندان خود را به صورت مرتب بررسی کنند. 

اسماعیلی بیان داشت: مشاوران پلیس فتا نیز آمادگی پاسخگویی به سئوالات افراد را دارند و خانواده‌ها می‌توانند از طریق تماس با شماره تلفن‌های 2182164 و 2182165 با مشاوران این پلیس تخصصی در ارتباط باشند.

   

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر