۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۴۰۹۳
رییس مدیریت بحران کشور:
رییس مدیریت بحران کشور با اشاره به وجود 72 هزار هکتار بافت فرسوده در کل کشور و 3200 هکتار در تهران گفت: تا این لحظه وقوع زلزله برای هیچ فرد قابل پیش‌بینی نبوده و نیست و در یک جمله می‌توان گفت زلزله تهران همانند مسئله مرگ است.

درباره وقوع زلزله تهران و فعالیت گسل تجریش که در هفته‌های اخیر شدت گرفته گفت: بحث زلزله متاسفانه یک وضعیت روحی روانی بدی را در بین مردم به وجود می‌آورد اما اینکه مستند و علمی باشد که چه زمانی زلزله اتفاق خواهد افتاد تا این لحظه هیچ‌ فردی نتوانسته پیش‌بینی و پیشگویی از این حادثه طبیعی داشته باشد.

وی افزود: حدود 95 درصد ایران روی گسل قرار گرفته و تمام این گسل‌ها نیز فعال است اما این‌که در این گسل‌ها چه زمانی زلزله رخ دهد قابل پیش‌بینی نیست.

قدمی گفت: لرزش اخیر تهران که 2.2 گزارش شده محسوس بود و دلهره، تشویش و نگرانی‌هایی را در بین مردم به وجود آورد، البته این نگرانی از جهتی خوب و جهاتی بد است. چرا که این لرزش‌های با قدرت پایین باعث می‌شود مردم و مسئولان خود را بیشتر آماده رویارویی با این حادثه طبیعی کنند اما از سوی دیگر تشویش و دلهره را در بین شهروندان به وجود می‌آورد که باعث ترس و وحشت آنها می‌شود.

رییس مدیریت بحران کشور در پاسخ به این سوال که با توجه به جمعیت و وسعت تهران در صورتی که دستگاه‌ها نیز آماده باشند اما شهروندان این آمادگی را ندارند و چرا برای مسئله آموزش برنامه‌ریزی منسجمی صورت نگرفته گفت: این موضوع تنها مربوط به تهران نیست و حداقل در 15 کلانشهر کشور با این معضل مواجه هستیم.

وی ادامه‌داد: معضلی که در حال حاضر در رابطه با زلزله در کشور وجود دارد فراموش کردن بحث پیشگیری است. چرا که بهترین راه پیشگیری از زلزله مقاوم‌سازی است و درست در همین نقطه یعنی مقاوم‌سازی ضعف داریم.

قدمی تصریح‌کرد: اگر در کلانشهری چون تهران یا هر شهر بزرگ دیگری زلزله شدیدی رخ بدهد کار امدادرسانی چیزی نیست که بتوان از آن پاسخی گرفت.

قدمی خاطرنشان کرد: با اقداماتی که وزارت مسکن و شهرسازی در سال‌گذشته انجام داده؛ اگر این برنامه‌ها سرعت بیشتری داشته باشد می‌توان ساخت و سازها را ساماندهی کرد.

بازسازی یک میلیون و 500 هزار بافت فرسوده روستایی

وی با بیان اینکه در بافت‌های فرسوده روستایی عملکرد خوبی داشتیم، گفت: در دولت نهم و دهم حدود یک میلیون و 500 هزار بافت فرسوده روستایی را بازسازی کردیم که بسیاری از این روستاها که در زلزله سه ریشتری شاهد تلفات جانی در آنها بودیم در زلزله‌های شش ریشتری نیز مشکلی به وجود نیامده است.

تجهیز جنگل‌های شمال و غرب به پایگاه‌های اطفای حریق

قدمی درباره مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها نیز گفت: در شمال و غرب کشور که عمده جنگل‌های کشور در آن واقع شده پایگاه‌های اطفا حریق جنگل‌ها را احداث کردیم و در مقایسه با سال 89 وضعیت کنترل شده اما با توجه به خشکسالی‌های اخیر شاهد آتش‌سوزی‌های پراکنده در جنگل‌ها هستیم.

راه‌اندازی گروه‌های تخصصی خبرنگاران بحران در آینده نزدیک

وی درباره تشکیل گروههای تخصصی خبرنگاران بحران برای پوشش حوادث نیز اظهارکرد: اولین سمینار تشکیل این گروه تخصصی برگزار شد و دومین کنفرانس نیز از سوی روابط عمومی وزارت کشور در حال بررسی است تا جلسه‌ای با حضور متخصصان برگزار شود چرا که یکی از نیازهای اساسی در زمان وقوع حوادث اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق است.

وی همچنین درباره موضوعاتی که درباره نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور که صبح امروز برگزار شد نیز به ایسنا گفت: در این جلسه مصوبه‌ای نداشتیم و چند دستورالعمل درباره بازتوانی و بازسازی حوادث مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: نکته‌ای که همواره در بعد از وقوع حوادث کمتر مورد توجه قرار گرفته، وضعیت جسمی و روحی افراد حادثه دیده است و در این راستا مقرر شده در کار توجه به بازسازی محیط و مکان وقوع حادثه،‌ وضعیت روحی و جسمانی افراد را که اعضای خانواده خود را در حوادث از دست می‌دهند مورد توجه بیشتری قرار بگیرند.

قدمی گفت: مجموعه برنامه‌هایی که دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله کمیته‌امداد، سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت در قالب دستورالعملی تایید کرده‌اند در این جلسه مورد بررسی قرار گرفته و تصویب شد.

به گفته وی دستورالعمل چگونگی توزیع کمک‌های مردمی در حوادث در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت چرا که در وقوع حوادث علی‌رغم اینکه هموطنان کمک‌های خود را اعطا می‌کنند اما از روی ضابطه خاص نیست. بنابراین مقرر شد در این باره دستورالعملی تهیه، جذب و هدایت و توزیع کمک‌های مردمی و دولتی در دستور کار قرار بگیرد و پس از بررسی در کمیته نهایی شود.

به گزارش ایسنا، در این جلسه گزارش عملکرد امداد و نجات در حوادث سال 92 از جمله زلزله‌های استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گزارش عملکرد چگونگی بازسازی در این حوادث از سوی بنیاد مسکن، طرح جامع بازتوانی، تشکیل کمیته ارزیابی خسارت وارده به تاسیسات دولتی، دستورالعمل جذب، هدایت و توزیع کمک‌های مردمی مورد بررسی قرار گرفت.  


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر